از بین بردن بوی زهم مرغ با ادویه مرغ بهرامن

روش‌هایی موثر برای از بین بردن بوی ناخوشایند مرغ

مرغ یکی از مواد غذایی پرطرفدار در سفره‌ی ایرانیان است که به صورت انواع خورش و خوراک، آن را مصرف می‌کنند و جزو یکی از مواد اولیه‌‌ای است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. مرغ هم مانند سایر گوشت‌ها دارای بوی زهم است و اگر از قبل و حین پخت رفع نشود، اثر بدی در طعم و مزه‌ی غذا خواهد داشت. از این رو آشپزهای ماهر همیشه با بکارگیری از ترفندهای خاصی این بوی نامطبوع را می‌گیرند تا بعد از پخت طعم لذیذی داشته باشد.

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

علت بوی بد مرغ چیست؟

با چه روش‌هایی می‌توان بوی بد مرغ را از بین برد؟

با افزودن بعضی از ادویه‌جات مانند ادویه مرغ بهرامن می‌توان این بو را از بین برد. اما گاهی اوقات این روش کارساز نیست و باید از ترفندهای مخصوص استفاده کرد. حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که بخواهید برای مهمانی غذایی با مرغ بپزید اما ندانید کدام راه برای از بین بردن بوی ناخوشایند آن بهتر است. ما در این مقاله روش‌های موثر و پرکاربرد را به شما معرفی می‌کنیم و می‌توانید با بکارگیری هرکدام از روش‌ها علاوه بر رفع بوی زهم مرغ، طعم جدیدی به آن بدهید و در مهمانی‌ها مانند سرآشپزهای حرفه ای آشپزی کنید.

ادویه مرغ پت
خرید ادویه مرغ پت

علت بوی بد مرغ چیست؟

گوشت مرغ به طور طبیعی کمی بو می‌دهد و بسیاری از افراد بخاطر این بو از خوردن آن خودداری می‌کنند. وجود بوی زهم یک امر طبیعی است و معمولا در اکثر گوشت‌ها احساس می‌شود.

این بو می‌تواند به دلیل نوع تغذیه‌ی مرغ، نحوه‌ی پرورش و داروهای تزریق شده به آن ایجاد شود. بسیاری از افراد فکر می‌کنند گوشت مرغ سالم و تازه مانند برف سفید است و هیچ بویی ندارد.

اما این تصور کاملا اشتباه است. زیرا مرغی که بیش از حد سفید باشد نشانگر این است که در محلول آب و مقدار زیادی کلر نگهداری شده و مصرف آن برای بدن مضر است. حتما هنگام مراجعه به فروشگاه و خرید مرغ متوجه بوی خاصی شده‌اید. مرغ‌های سالم و حتی قطعه قطعه شده این بوی نامطبوع زهم را دارند که کاملا طبیعی است و به فاسد شدن مرغ ربطی ندارد.

پودر ماهی یکی از موادی است که برای تغذیه‌ی مرغ‌ها از آن استفاده می‌شود. طعم و بوی ناخوشایند مرغ می‌تواند به علت وجود این ماده در بدن مرغ باشد. آنتی بیوتیک‌ها و داروهایی که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری به مرغ‌ها تزریق می‌شوند نیز در ایجاد این بوی نامطبوع بی‌تاثیر نیستند.

البته بوی مرغ فاسد شده خیلی شدیدتر و متفاوت‌تر از بوی زهم است. بهتر است هنگام خرید به زیر بال و کتف مرغ دقت کنید.

اگر این قسمت‌ها بوی مانده و بدی داشتند یعنی مرغ فاسد است اما اگر کل محصول بوی زهم بدهد طبیعی است و جای نگرانی ندارد. البته رنگ پوست و بافت مرغ در تشخیص فاسد یا سالم بودن آن کمک زیادی به ما می‌کنند و بهتر است تنها بو را ملاک خراب بودن آن قرار ندهید.

از بین بردن بوی بد مرغ را با ادویه مرغ پت بهرامن

با چه روش‌هایی می‌توان بوی بد مرغ را از بین برد؟

حتما هنگام خوردن مرغ در رستوران متوجه طعم و عطر خاص آن شده‌اید و برایتان این سوال پیش آمده که چرا مرغ بوی بدی نمی‌دهد.

آشپزهای حرفه‌ای همواره از روش‌هایی استفاده می‌کنند که به خوبی بوی زهم مرغ را از بین می‌برند. آشپزی یک هنر است و با کمی خلاقیت و به کار بردن ترفندهای درست می‌توان عطر و طعم جدیدی ایجاد کرد. برخی از روش‌های موثر برای از بین بردن بوی بد مرغ عبارتند از :

• استفاده از پیاز، نمک و آبلیمو

ساده‌ترین روش برای رفع بوی بد مرغ اضافه کردن پیاز به آن است. پیاز خاصیت جذب بالایی دارد و از زمان‌های قدیم برای از بین بردن بو و طعم نامناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این کار می‌توانید مرغ را به اندازه‌های دلخواه برش زده و در ظرفی قرار دهید. یک یا دو عدد پیاز را خرد کرده و یا رنده کنید.

سپس آن را به همراه کمی نمک، یک قاشق غذاخوری آبلیمو و در صورت تمایل مقداری زعفران به مرغ اضافه کرده و روغن بریزید تا بپزد. آبلیمو و زعفران در خوش طعم کردن مرغ تاثیر زیادی دارد و همچنین باعث می‌شود طعم بهتری حس کنید.

ضمن اینکه می‌توانید قبل از پخت، پیاز را به صورت حلقه‌ای برش زده و در بین لایه‌های مرغ قرار دهید. البته این روش بیشتر برای مزه‌دار کردن مرغ استفاده می شود و هنگام پخت باید پیازها را دور بریزید.

• نمک پاشیدن روی مرغ

اگر می‌خواهید بوی زهم مرغ را از بین ببرید بهتر است از یک شب قبل پخت، روی آن نمک پاشیده و در یخچال بگذارید. نکته‌ی مهم در مورد این روش قرار دادن مرغ‌ها در آبکش است.

زیرا نمک باعث می‌شود آب اضافی جمع شده در بافت مرغ از آن خارج شود. استفاده از آبکش به تخلیه‌ی راحت‌تر آب اضافی کمک می‌کند و مانع از برگشت دوباره‌ی آن به بافت مرغ می‌شود.

قبل از پخت مرغ یادتان باشد آن را با آب شسته و مزه دار کنید. تفت دادن تکه‌های مرغ در کره طعم خوبی به آن می‌دهد.

اگر مرغ را به تکه‌های کوچک تقسیم کرده باشید پس از کمی تفت دادن به طور کامل پخته می‌شود اما اگر تکه‌ها بزرگتر باشند بهتر است برای مغزپخت شدن پس از تفت دادن مقداری آب به آن اضافه کنید.

فروشگاه انلاین بهرامن
فروشگاه بهرامن

• خواباندن در سرکه

قرار دادن مرغ در سرکه از دیگر روش‌هایی است که به از بین بردن بوی زهم آن کمک می‌کند. اسید استیک موجود در ترکیبات سرکه بوها را به خود جذب کرده و اجازه نمی‌دهد بوی بد مرغ باقی بماند.

اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید باید تکه‌های مرغ را به مدت نیم ساعت قبل از پخت داخل سرکه قرار دهید. همچنین می‌توانید کمی زردچوبه به آن اضافه کنید. این ماده علاوه بر خوشبو کردن مرغ باعث زرد شدن رنگ آن می‌شود. خواباندن مرغ در سرکه رنگ آن را سفیدتر می‌کند. چنانچه می‌خواهید رنگ مرغ سفید بماند و تغییر نکند زردچوبه را به ان اضافه نکنید.

• پختن مرغ با آب

یکی از روش‌های ساده برای از بین بردن بوی بد مرغ، پختن آن همراه با آب است. هرچقدر مقدار آبی که برای استفاده می‌کنید کمتر باشد طعم مرغ لذیذتر خواهد بود. در این روش به مواد خاصی نیاز ندارید و کافی است بعد از قرار دادن مرغ در یک ظرف دردار به همراه روغن و کمی آب اجازه دهید با حرارت ملایم پخته و سرخ شود.

می‌توانید برای طعم دار کردن آن از پیاز، و انواع ادویه‌های مخصوص مرغ مانند ادویه مرغ پت بهرامن یکی از انواع ادویه‌جات پت است استفاده کنید.

• استفاده از آبلیمو

برای از بین بردن بوی زهم مرغ تازه خریداری شده و یا در یخچال مانده می‌توانید از آبلیمو استفاده کنید. به این صورت که مرغ را به صورت سالم و یا قطعه قطعه شده به آبلیمو آغشته کرده و برای ساعتی آن را در ظرفی در بسته نگهداری کنید. از لیموترش هم می‌توان به جای آبلیمو استفاده کنید

. با بکارگیری این روش عطر لیمو جای بوی بد مرغ را خواهد گرفت و بعد از پخت طعم دلنشینی خواهد داشت. همچنین خواباندن مرغ در آبلیمو علاوه بر رفع بوی بد آن، تا حدودی باعث سفید شدن رنگ گوشت می‌شود.

پخت مرغ با ادویه پت مرغ بهرامن

• افزودن مواد معطر

استفاده از برخی مواد غذایی هنگام پخت مرغ باعث می‌شوند تا بوی بد آن را حس نکنید. گیاهانی مثل رزماری، برگ بو و سیر می‌توانند در رفع بوی بد مرغ موثر باشند. همچنین می‌توانید 2 عدد چوب دارچین، 4 عدد میخک و مقدار کمی زنجبیل به مرغ اضافه کرده و اجازه دهید تا بپزد. وجود این مواد علاوه بر خوش عطر کردن غذا باعث ایجاد طعم خوبی در آن می‌شوند.

در صورتی که به هر کدام از این مواد حساسیت داشته باشید می‌توانید آن را حذف کرده و از مواد دیگری استفاده کنید. گاهی اوقات نیز ممکن است تمام مواد لازم در دسترس نباشند و مواد دیگری را جایگزین کنید.

• استفاده از سبزیجاتی مثل هویج

انواع افزودنی‌ها و طعم دهنده‌ها برای از بین بردن بوی مرغ کاربردی هستند اما ممکن است برخی افراد نسبت به ادویه‌جات و مواد معطر حساسیت داشته باشند. در این صورت می‌توانید هنگام پخت مرغ از سبزیجاتی مثل هویج، فلفل دلمه‌ای و ساقه‌ی کرفس استفاده کنید.

در این روش باید این مواد را همزمان با پخت مرغ به آن اضافه کنید. این سبزیجات علاوه بر رفع بوی بد، مواد مضر و هورمون‌های موجود در مرغ را به خود جذب کرده و باعث می‌شوند تا غذای سالم‌تری میل کنید. حتما بعد از کامل شدن مراحل پخت این مواد را از غذا خارج کرده و دور بریزید.

• استفاده از ادویه‌ی مرغ

یکی دیگر از روش‌های موثر و بسیار راحت برای از بین بردن بوی بد مرغ استفاده از ادویه‌ی مخصوص آن است. ادویه مرغ پت بهرامن یکی از انواع ادویه‌جات است که افزودن آن به مرغ علاوه بر جلوگیری از بوی بد، طعم بی‌نظیری به آن می‌دهد. این ادویه بسیار خوشبو است و به دلیل اینکه شرکت غذایی بهرامن آن را به صورت پت بسته بندی کرده استفاده از آن بسیار راحت است.

ادویه‌ مرغ پت بهرامن ترکیبی از پودر پیاز، زنجبیل، پودر گوجه فرنگی، رازیانه، فلفل بهار و پودر میخک است. وجود این مواد باعث می‌شود تا این ادویه بسیار خوش طعم و معطر باشد. هرکدام از ترکیبات ادویه‌ی مرغ علاوه بر رفع بوی زهم و خوشمزه کردن غذا خواص دیگری نیز دارند که به طور مختصر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

پودر پیاز : پیاز سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و مصرف آن برای سلامتی فایده‌ی زیادی دارد. پیاز خاصیت ضد باکتریایی دارد و می‌تواند التهاب و عفونت موجود در بدن را کاهش دهد.

همچنین به دلیل اینکه حاوی آنتی اکسیدان‌ها است مصرف آن از بروز بیماری‌هایی همچون دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی و فشار خون جلوگیری می‌کند. پودر پیاز موجود در ادویه‌ی مرغ بهرامن می‌تواند به جای پیاز رنده شده در از بین بردن بوی بد مرغ تاثیرگذار باشد.

ادویه پت بهرامن
خرید ادویه پت بهرامن

زنجبیل : پودر زنجبیل بهرامن که در ادویه‌ی مرغ وجود دارد باعث خوش عطر و خوش طعم شدن مرغ می‌شود. علاوه بر آن خود زنجبیل ترکیبات فوق العاده‌ای دارد که به سبب وجود آن‌ها باعث بهبود درد مفاصل و ماهیچه‌ها شده و مصرف آن برای کاهش سطح کلسترول، رفع مشکلات گوارشی، سلامت قلب، پیشگیری از سرطان و کاهش استرس مفید است.

پودر گوجه فرنگی : تمام خواص و موادی که در گوجه فرنگی وجود دارد در پودر آن نیز موجود است. این ماده در کنار طعم خوبی که به غذا می‌دهد به دلیل داشتن مقادیر زیادی از ویتامین‌ها، خواص درمانی زیادی دارد. پودر گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن و بتاکاروتن‌ها است که از حملات قلبی و انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.

رازیانه : یکی از گیاه‌های معطر است که در ادویه‌ی مرغ وجود دارد و به همین دلیل افزودن آن به مرغ می‌تواند بوی زهم آن را از بین ببرد. همچنین وجود مواد مغذی ازجمله آهن، پتاسیم، فیبر، منیزیم و ویتامین C در رازیانه باعث می‌شود خواص زیادی برای سلامتی بدن داشته باشد.

فلفل بهار : این نوع فلفل دانه‌های معطری دارد و می‌توان برای خوش عطر کردن مرغ از آن استفاده کرد. طعم فلفل بهار بیشتر شبیه به دارچین و میخک است و اصلا تندی ندارد. اضافه کردن این ادویه به غذاهای دارای گوشت مرغ طعم لذیذی به غذا می‌دهد. بهبود عملکرد سیستم گوارشی، کاهش غلظت خون، و تسکین درد ازجمله خواص این ادویه هستند.

پودر میخک : وجود پودر میخک تاثیر زیادی در طعم ادویه‌ی مرغ دارد و غذا را خوش عطر و خوشمزه می‌کند. این ادویه حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها است و افزودن آن به غذا علاوه بر طعم دهی می‌تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.


به طور کلی استفاده از ادویه‌ی مخصوص مرغ یکی از موثرترین راه‌های حذف بوی بد مرغ است و به راحتی می‌توان از فروشگاه بهرامن آن را تهیه کرد.

کلام پایانی

بوی بد مرغ و رفع آن یکی از مسائلی است که بیشتر خانم‌ها با آن درگیر هستند و بسیاری از افراد به دلیل پخت نامناسب و ماندن بوی مرغ در غذا ترجیح می‌دهند آن را میل نکنند. وجود بوی زهم مرغ یک چیز کاملا طبیعی است اما راه‌های مختلفی برای از بین بردن بوی بد آن وجود دارد و ما در این مقاله سعی کردیم گلچینی از روش‌های موثر و آسان را به شما معرفی کنیم. با بکارگیری این روش‌ها بدون نگرانی آشپزی کنید و مرغی خوش طعم و خوشبو بپزید.

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن