درمان سرماخوردگی با دمنوش زعفران

آیا دمنوش زعفران برای سرماخوردگی مفید است؟

زعفران یکی از آشناترین گیاهان دارویی است که با آنتی‌اکسیدان و ویتامین C بسیار بالای خود در درمان سرماخوردگی بکار برده می‌شود. این گیاه جادویی و منحصربه‌فرد از آنفولانزا یا سرماخوردگی نیز به خوبی جلوگیری می‌کند. در این مقاله به بررسی کامل تأثیرات و فواید دمنوش زعفران برای سرماخوردگی می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

زعفران چیست؟

سرماخوردگی چیست؟

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و جلوگیری از بروز آن‌ها

نحوه استفاده از دمنوش زعفران برای سرماخوردگی

عوارض جانبی مصرف دمنوش زعفران برای سرماخوردگی

زعفران چیست؟

زعفران که برخلاف بسیاری از گیاهان از طریق پیاز تکثیر می‌شود یکی از پرمصرف‌ترین ادویه‌های موجود در بازار است. این گیاه از یک گل بنفش با ۶ گلبرگ و ۳ کلاله قرمزرنگ تشکیل می‌شود. گلبرگ‌های زعفران از کلاله‌های ارزشمند زعفران به خوبی محافظت می‌کنند.  

انواع دمنوش بهرامن
خرید انواع دمنوش های بهرامن

زعفران بطورمعمول در اغلب مناطق کشورمان قابل کشت و برداشت است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که مناطق سرد و خشک برای لین گیاه بسیار مناسب هستند. این گیاه با طبع گرم و خشک خود برای افرادبعکه مزاج سرد دارند بسیار مناسب است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که نمی‌توان گفت زعفران برای افراد با طبع گرم مناسب نیست. چراکه این افراد نیز می‌توانند با کنترل مصرف این گیاه از فواید بسیار بالای آن بهره گیرند.

زعفران که امروزه با نام گل سلامتی یا طلای سرخ معرفی و شناخته می‌شود با ترکیبات موثر خود در درمان بیماری‌های مختلف ازجمله سرماخوردگی بکار برده می‌شود. مطابق با بررسی‌ها و آزمایشات انجام‌شده یک فنجان دمنوش زعفران می‌تواند علاوه بر درمان سرماخوردگی از بروز آن نیز جلوگیری کند.

ترکیبات زعفران

  • زعفران نیز همانند دیگر گیاهان ترکیبات مختلف و بسیاری دارد که بطورکلی عبارتند از:
  • سافرانال: زعفران عطر و بو فوق‌العاده خود را از این ترکیب می‌گیرد.
  • پیکروسین: عامل اصلی طعم زعفران پیکروسین است.
  • کروسین: کروسین یکی‌دیگر از ترکیبات موجود در زعفران است که از آن با نام عامل ایجاد رنگ یاد می‌شود. لازم به ذکر است که این ترکیب در پیشگیری از سرطان نیز بسیار مفید است.

خواص و فواید زعفران

همانطور که گفتیم زعفران گیاهی است که از کلاله‌های گل زعفران برداشت می‌شود. این گیاه جادویی علاوه بر عطر و طعم فوق‌العاده خواص بسیاری نیز دارد که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها درمان سرماخوردگی است. در ادامه به معرفی و بررسی اصلی‌ترین خواص زعفران می‌پردازیم. البته خوب است که پیش از هرچیزی با مفهوم سرماخوردگی آشنا شویم.

سرماخوردگی چیست؟

بطورکلی می‌توان گفت سرماخوردگی نوعی عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی است که با علائم آزاردهنده اما بی‌خطر همراه است. مطابق با تحقیقات انجام‌شده کودکان کم‌تر از ۶ سال نسبت به دیگر افراد بیش‌تر در معرض سرماخوردگی قرار دارند. خوب است بدانید که هر دوره عفونت سرماخوردگی حدود ۱۴ روز طول می‌کشد.

ویروس سرماخوردگی

همانطور که بدون شک می‌دانید پس از سرماخوردگی سیستم ایمنی فرد بیمار نسبت به ویروس بیماری‌زا ایمنی پیدا می‌کند و آنتی‌بادی‌هایی علیه همان ویروس در بدن باقی می‌ماند. اما به دلیل اینکه ویروس سرماخوردگی توسط خانواده‌ای از ویروس‌ها به نام راینوویروس‌ها ایجاد می‌شود و یک ویروس ثابت نیست، افراد در طول سال ممکن است که این بیماری را چندین بار تجربه کنند.

خوب است بدانید که با افزایش سن مصونیت نسبت به سرماخوردگی افزایش می‌یابد. چراکه افراد با انواع بیش‌تری از ویروس سرماخوردگی مواجه می‌شوند و آنتی‌بادی‌های بسیاری نیز در بدن آن‌ها تولید خواهد شد.

علائم و نشانه‌های سرماخوردگی

سرماخوردگی نیز همانند دیگر بیماری‌ها با علائم و نشانه‌های بسیاری همراه است که شایع‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • گرفتگی و آبریزش بینی
  • عطسه
  • سرفه
  • گلودرد
  • قرمزی و آبریزش چشم
  • از بین‌رفتن حس بویایی و چشایی
  • درد در ناحیه گوش و گلو
  • سردرد
  • کسلی، خستگی و بی‌حالی
  • تب
  • و..

لازم به ذکر است که علائم و نشانه‌های ذکرشده بطورمعمول پس از گذشت چند روز از بین می‌روند و تقریباً پس از یک هفته ناپدید می‌شوند. البته علائم سرماخوردگی در کودکان زیر پنچ سال ممکن است که تا دوهفته ادامه پیدا کند.

سرماخوردگی چند روز طول می‌کشد؟

بطورمعمول سرماخوردگی بین هفت تا ده روز طول می‌کشد و یا تا دو هفته‌ می‌تواند ادامه داشته باشد. البته لازم به ذکر است که افرادی که سیگار می‌کشند با اینکه به آسم مبتلا هستند مدت زمان بیش‌تری علائم این بیماری را به همراه خواهند داشت.

تشخیص سرماخوردگی

سرماخوردگی در دسته بیماری‌هایی قرار می‌گیرد که نیاز به تشخیص‌های تخصصی ندارد و بسیاری از افراد با تشخیص علائم در حال تجربه آن را تشخیص می‌دهند. شایان ذکر است که آنچه در بیماری سرماخوردگی اهمیت دارد تشخیص این بیماری از آنفولانزا است.

چراکه این دو بیماری نشانه‌های مشترکی نظیر؛ سرفه، عطسه و گلودرد دارند. البته بیماری آنفولانزا نسبت به سرماخوردگی بسیار جدی‌تر است و مشکلاتی نظیر؛ تب‌های شدید، دردهای عضلانی و تهوع ایجاد می‌کند.

1-درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و جلوگیری از بروز آن‌ها

سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ضعف سیستم ایمنی است که افراد در هر سن و سالی می‌توانند به آن دچار شوند. لازم به ذکر است که در بدن هریک از ما رادیکال‌های آزاد بسیار زیادی وجود دارد.

این رادیکال‌ها از طریق نابودی سلول‌های زنده و آسیب‌رساندن به آن‌ها موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. مطابق با بررسی‌های انجام‌شده آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را از بین ببرند و به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری‌های ضعف سیستم ایمنی ازجمله سرماخوردگی را کاهش دهند.

درمان سرماخوردگی با دمنوش زعفران

همانطور که می‌دانید سرماخوردگی بطورمعمول بر اثر سردی هوا ایجاد  می‌شود و با تب‌ولرز همراه است. گیاه زعفران در این شرایط با طبع گرم خود سردی هوا را از بدن افراد بیرون می‌کنذ و موجب بهبود بیماری می‌شود. این گیاه با ویتامین C بسیار بالای خود نیز تمام نیازهای بدن جهت بهبود آنفولانزا و سرماخوردگی را رفع می‌کند.

درنهایت این نکته‌ را در نظر داشته باشید که گیاه زعفران می‌تواند سرفه، گلودرد و خلط‌های موجود در گلو که از علائم شایع سرماخوردگی هستند را نیز تا حد بسیار زیادی بهبود بخشد. بطورکلی می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواص دمنوش زعفران، بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا است. البته خوب است بدانید که هر ۱۰۰ گرم زعفران ۸۰ میلی‌گرم ویتامین ث طبیعی با قابلیت جذب بسیار بالا دارد.

مصرف دمنوش زعفران تنها یکی از روش‌های درمان سرماخوردگی است و این عفونت را می‌توان به کمک روش‌های خانگی دیگر نیز بهبود بخشید. موثرترین و بهترین روش‌های خانگی درمان سرماخوردگی عبارتند از:

1-مصرف مایعات

مایعاتی نظیر؛ آب و آب‌میوه می‌توانند موجب تسکین احتقان شوند و به این ترتیب از کم‌آبی بدن جلوگیری کنند. البته پیشنهاد ما به شما این است که در دوره سرماخوردگی از مصرف قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار تا حدامکان پرهیز نمایید. چراکه این نوشیدنی‌ها منجر به تشدید کم‌آبی می‌شوند.

2-استراحت

بدن هریک از ما جهت بهبودی پس از ابتلا به ویروس سرماخوردگی نیازخبه استراحت دارد. فراموش نکنید که استراحت کافی به شما کمک می‌کند که انرژی خود را حفظ و درنهایت ویروس را از بدن بیرون کنید.

3-مصرف عسل

مطابق با تحقیقات انجام‌شده مصرف عسل به همراه نوشیدنی‌های مختلف ازجمله چای و شیر می‌تواند سرفه را در بزرگسالان و حتی کودکان به خوبی درمان کند. شایان ذکر است که عسل با خواص آنتی‌باکتریال و ضدمیکروبی بسیار بالای خود موجب تسکین سرفه می‌شود.

4-از دستگاه بخور سرد استفاده کنید

دستگاه بخور سرد یا دستگاه رطوبت‌ساز موجب مرطوب‌شدن هوای خانه و درنهایت تسکین احتقان می‌شود. به همین جهت پیشنهاد ما به شما این است که در دوران سرماخوردگی حتماً از این دستگاه استفاده نمایید.

5-سبزیجات، گیاهان و ادویه‌جات را فراموش نکنید

هنگام ابتلا به سرماخوردگی باید حتماً به سراغ درمان‌هایی رفت که التهاب را کاهش می‌دهند. فلفل دلمه قرمز، بروکلی، ادویه کاری، سیر و… یکی از بهترین این درمان‌ها هستند که موجب بهبود التهاب و درنهایت علائم سرماخوردگی می‌شوند.

۲_درمان افسردگی و ایجاد نشاط

دمنوش زعفران علاوه بر درمان سرماخوردگی و آنفولانزا خواص دیگری نظیر درمان افسردگی و ایحاد نشاط نیز دارد. مطابق با بررسی‌های انجام‌شده مکانیسم اثر این گیاه جهت بهبود علائم افسردگی تنظیم تولید و ترشح سروتونین است. شایان ذکر است که سروتونین یکی از مهم‌ترین انتقال‌دهنده‌های عصبی موجود در بدن است که نقش موثر و مهمی در کنترل و بهبود افسردگی دارد.

در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از داروهای افسردگی شیمیایی موجود در بازار مطابق با مکانیسم کنترل سروتونین طراحی و تولید می‌شوند. اما آنچه زعفران را از این داروها متمایز می‌سازد عوارض جانبی آن‌ها است. جالب است بدانید که زعفران علاوه بر اینکه عوارض شناخته شده‌ای برای افسردگی ندارد عوارض ناشی از دیگر داروهای شیمیایی موجود در بازار را نیز تا حد بسیار زیادی بهبود می‌بخشد.

۳_کاهش اضطراب و ایجاد آرامش

آنتی‌اکسیدان‌ها و استرس‌های محیطی یکی از دلایل اصلی و مهم ایجاد اضطراب در افراد هستند. مطابق با نظر متخصصان مصرف دمنوش زعفران می‌تواند موجب تنظیم مکانیسم‌های عصبی و درنهایت بهبود. عملکرد اعصاب شود.

۴_تقویت سلامت قلب

با افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن سلامت قلب و عروق به خطر می‌افتد. دمنوش زعفران می‌تواند این رادیکال‌ها را تا حد بسیار زیادی حذف کند و به این ترتیب موجب تقویت سلامت قلب شود.

۵_تقویت قدرت ذهنی

مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده کروستین، کروسین و سافرانال موحوغدر زعفران از مغز در برابر رادیکال‌های آزاد به خوبی محافظت می‌کنند. البته موادمعدنی و دیگر ترکیبات موجود در زعفران نیز می‌توانند عملکردها و کارکردهای مغزی را بهبود بخشند و به این ترتیب از اختلالات عصبی مختلف ازجمله پارکینسون جلوگیری کنند.

۶_افزایش انرژی بدن

مطابق با بررسی‌های انجام‌شده مصرف زعفران می‌تواند منجر به بهبود متابولیسم بدن در رابطه با چربی گلوکز شود. به عبارت دیگر مصرف دمنوش زعفران می‌تواند منجر به کاهش سوخت‌وساز چربی دریافتی از راه غذا و درنهایت بهینه‌سازی سوخت‌وساز گلوکز شود. این نکته را در نظر داشته باشید بهبود متابولیسم رابطه مستقیمی با افزایش انرژی در دسترس بدن دارد.

۷_بهبود تنگی نفس

زعفران نسبت به دیگر ادویه‌ها کم‌ترین‌ میزان آلرژن را دارد و به‌عنوان تقویت‌کننده سیستم تنفسی بدن معرفی و شناخته می‌شود. درنتیجه این گیاه تاثیر بسیاری در روند بهبودی بیماری آسم دارد.

۸_کاهش عوارض و اختلالات قاعدگی

همانطور که می‌دانید اختلالات و بی‌نظمی در قاعدگی یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد استرس در بانوان است و می‌تواند زندگی آن‌ها را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد. مصرف دمنوش زعفران پیش از قاعدگی می‌تواند منجر به تحریک قاعدگی و درنهایت ایجاد نظم در آن شود.

۹_خواص زعفران بر استخوان

زعفران با موادمعدنی بسیار بالای خود جذب کلسیم در دستگاه گوارش را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. این گیاه می‌تواند اختلالات استخوانی نظیر؛ پوکی استخوان و نرمی استخوان را درمان کند.

۱۰_خواص زعفران برای معده

کاهش ناراحتی‌های معده و نفخ بیش از حد شکم یکی‌دیگر از خواص زعفران است. این گیاه همچنین یبوست، نفخ، گرفتگی و دیگر اختلالات معده نظیر زخم معده را نیز از بین می‌برد.

دمنوش زعفران

نحوه استفاده از دمنوش زعفران برای سرماخوردگی

استفاده از زعفران با هدف رفع سرماخوردگی اغلب بصورت دمنوش انجام می‌گیرد. جهت تهیه این دمنوش پیشنهاد ما به شما این است که مقداری عسل و آب جوش را بجوشانید و درنهایت آن را بر روی سماور یا هر شعله ملایم دیگر قرار دهید.

البته شما می‌توانید زعفران آسیاب‌شده را نیز با مقداری شیر گرم نیز مخلوط کنید و جهت درمان سرماخوردگی از آن بهره گیرید. جالب است بدانید که استفاده موضعی از زعفران نیز در درمان سرماخوردگی بسیار موثر و مفید است. به این معنا که تنها کافی است که مقداری محلول زعفران و آب را در هنگام سرماخوردگی به پیشانی خود بمالید تا تأثیر جادویی آن را مشاهده نمایید.

عوارض جانبی مصرف دمنوش زعفران برای سرماخوردگی

همانطور که گفتیم دمنوش زعفران یکی از موثرترین و مفیدترین درمان‌های خانگی سرماخوردگی است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف مکرر این ادویه می‌تواند عوارض جانبی بسیاری نظیر؛ خشکی دهان، اضطراب، سرگیجه، حالت تهوع، تغییر در اشتها و… به همراه داشته باشد و درنهایت به بدن آسیب رساند. مصرف دمنوش زعفران برای برخی از افراد عوارض جانبی خطرناکی به همراه دارد. بطورکلی این افراد عبارتند از:

زنان باردار: مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده مصرف مقادیر بسیار زیاد زعفران در دوران بارداری می‌تواند در رحم انقباضات بسیار ایجاد کند و درنهایت موجب سقط جنین شود.

اختلالات دوقطبی: مصرف بیش از حد گیاه زعفران تأثیرات بسیاری بر خلق‌وخو دارد. به همین جهت اختلالات روانی مختلف ازجمله جنون و دوقطبی را تا حد بسیار زیادی تحریک می‌کند.

بیماران قلبی و فشارخون: زعفران با کاهش فشارخون و تأثیر بر ضربان قلب تأثیرات منفی بر این بیماری‌ها می‌گذارد.

پیشگیری از سرماخوردگی

همانطور که می‌دانید در سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری بسیار بهتر از درمان است. مطابق با تحقیقات انجام‌شده مصرف منظم زعفران موجب افزایش گلبول‌های سفید خون بدون افزایش گلبول‌های قرمز خون می‌شود. به عبارت دیگر زعفران بدون اینکه موجب افزایش غلظت خون شود ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

مشاهده محصولات فروشگاه بهرامن
مشاهده محصولات بهرامن

البته شایان ذکر است که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گیاه زعفران نیز از طریق تخریب رادیکال‌های آزاد موجب افزایش قابل توجه سطح ایمنی بدن می‌شوند. بطورکلی پیشنهاد ما به شما این است که مصرف دمنوش زعفران را در برنامه روزانه خود قرار دهید و بصورت روزانه آن را میل نمایید.

درنهایت خوب است بدانید که علاوه بر مصرف دمنوش زعفران بصورت روزانه روش‌های دیگری نیز جهت جلوگیری از بروز سرماخوردگی وجود دارد که مهم‌ترین و موثرترین آن‌ها عبارتند از:

1-شستن دست‌ها

دست‌های خود را با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بصورت مداوم بشویید. البته شما می‌توانید برای این امر از یک ضدعفونی‌کننده دست که درصد الکل آن ۶۰ است نیز استفاده نمایید. همچنین دست‌های آلوده خود را تحت هیچ شرایطی به چشم‌ها، بینی یا دهان خود نمالید.

2-هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را بپوشانید

هنگام عطسه و سرفه حتماً دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی بطورکامل بپوشانید و دستمال‌های استفاده شده را دور بیاندازید و درنهایت دست‌های خود را بشویید.

3-وسایل خود را با دیگران به اشتراک نگذارید

ظروف غذا و لیوان‌های خود را با خانواده و دوستان به اشتراک نگذارید. هنگام سرماخوردگی نیز پیشنهاد ما به شما این است که تا حدامکان از لیوان‌های یکبارمصرف استفاده نمایید و آن‌ها را پس از مصرف بیرون اندازید.

4-از افراد مبتلا به سرماخوردگی دوری کنید

از تماس نزدیک با افرادی که مبتلا به سرماخوردگی هستند تا حدامکان دوری نمایید. البته اگر با این افراد تماس داشتید نیز حتماً دست‌های خود را به چشم، بینی و دهان نمالید.

5-از خودتان مراقبت کنید

درنهایت فراموش نکنید که خوب غذاخوردن، ورزش کردن و خواب کافی برای سلامت شما بسیار مفید است و می‌تواند از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کند.‌

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی اثرات دمنوش زعفران بر سرماخوردگی پرداختیم. همانطور که گفتیم زعفران که برخلاف بسیاری از گیاهان از طریق پیاز تکثیر می‌شود یکی از پرمصرف‌ترین ادویه‌های موجود در بازار است. این گیاه از یک گل بنفش با ۶ گلبرگ و ۳ کلاله قرمزرنگ تشکیل می‌شود. گلبرگ‌های زعفران از کلاله‌های ارزشمند زعفران به خوبی محافظت می‌کنند. 

سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ضعف سیستم ایمنی است که افراد در هر سن و سالی می‌توانند به آن دچار شوند. لازم به ذکر است که در بدن هریک از ما رادیکال‌های آزاد بسیار زیادی وجود دارد.این رادیکال‌ها از طریق نابودی سلول‌های زنده و آسیب‌رساندن به آن‌ها موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

مطابق با بررسی‌های انجام‌شده آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را از بین ببرند و به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری‌های ضعف سیستم ایمنی ازجمله سرماخوردگی را کاهش دهند.  دمنوش زعفران علاوه بر درمان سرماخوردگی و آنفولانزا در پیشگیری از بروز این بیماری نیز بسیار موثر است. درنتیجه این امر پیشنهاد ما به شما این است که آن را حتماً بصورت روزانه میل نمایید.

درنهایت فراموش نکنید که مصرف مکرر چای زعفران می‌تواند عوارض جانبی بسیاری نظیر؛ خشکی دهان، اضطراب، سرگیجه، حالت تهوع، تغییر در اشتها و… به همراه داشته باشد و درنهایت به بدن آسیب رساند.

واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن