هر مثقال زعفران چند گرم است؟

تبدیل مثقال زعفران به گرم + هر مثقال زعفران چند گرم است؟

هر مثقال زعفران چند گرم است؟ این نخستین و مهم‌ترین پرسشی است که بسیاری از افراد هنگام خرید زعفران از خود می‌پرسند. در این مقاله به بررسی کامل و دقیق زعفران و انواع آن می‌پردازیم و درنهایت هر یک مثقال زعفران را بر اساس گرم می‌سنجیم و نحوه تبدیل مثقال زعفران به گرم را بیان می کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

زعفران نیم مثقال قوطی بهرامن
زعفران نیم گرم قوطی بهرامن
زعفران نیم مثقال قوطی بهرامنزعفران نیم گرم قوطی بهرامن

فهرست:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

زعفران چیست؟

زعفران یکی از آشناترین محصولات کشاورزی است که امروزه با نام طلای سرخ و گران‌ترین ادویه دنیا معرفی و شناخته می‌شود. نوعی گیاه چندساله و دارای پیاز است که تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر رشد‌ می‌کند. این گیاه گل‌های بنفش با شش گلبرگ و حداقل سه کلاله قرمزرنگ دارد که آن را زعفران می‌نامند.

شایان ذکر است که زعفران ترکیبات مختلف و بسیاری دارد که هرچقدر درصد آن‌ها بیش‌تر باشد کیفیت این ادویه بیش‌تر خواهد بود. بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین این ترکیبات عبارتند از:

سافرانال

این ترکیب عامل اصلی ایجاد عطر و بو در گیاه زعفران است.

پیکروسین

پیکروسین یکی‌دیگر از ترکیبات موجود در زعفران است که طعم فوق‌العاده و منحصربه‌فرد زعفران را ایجاد می‌کند.

کروسین

رنگ چشم‌نواز و بسیار جذاب زعفران به دلیل وجود کروسین است. این ترکیب از بروز سرطان نیز به خوبی جلوگیری می‌کند.

خرید محصولات بهرامن از فروشگاه آنلاین
خرید اینترنتی محصولات بهرامن از فروشگاه آنلاین

خواص زعفران

زعفران یکی از مفیدترین گیاهان است که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین خواص آن می‌پردازیم.

۱-درمان افسردگی و ایجاد نشاط

زعفران یکی از بهترین داروها برای درمان افسردگی است که از طریق تنظیم، تولید و ترشح سروتونین در بدن علائم و عوارض افسردگی را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده این گیاه عوارض ناشی از داروهای شیمیایی افسردگی را نیز به خوبی بهبود می‌بخشد.

۲-کاهش اضطراب و ایجاد آرامش

همانطور که بدون شک می‌دانید یکی از دلایل اصلی و مهم ایجاد اضطراب در افراد، آنتی‌اکسیدان‌ها و استرس‌های محیطی هستند. زعفران با خواص آرامبخش و طبع گرم خود مکانیسم‌های عصبی را به خوبی تنظیم می‌کند و از این طریق موجب بهبود عملکرد اعصاب می‌شود.

۳-درمان سرماخوردگی

دم‌کرده زعفران از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن سرماخوردگی را به خوبی بهبود می‌بخشد. این دمنوش با ویتامین ث بسیار بالای خود از ابتلا به سرماخوردگی نیز به خوبی پیشگیری می‌کند.

۴-تقویت قدرت ذهنی

مطابق با تحقیقات انجام‌شده کروسین، سافرانال و پیکروسین که از ترکیبات زعفران می باشند، از مغز به خوبی در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و به این ترتیب موجب تقویت قوای ذهنی می‌شود.

زعفران سه مثقال قوطی بهرامن
زعفران پنج گرمی کتابی تاپ (نگین)
زعفران سه مثقال قوطی بهرامنزعفران پنج گرمی کتابی تاپ (نگین)

۵-افزایش انرژی بدن

زعفران می‌تواند متابولیسم بدن در رابطه با چربی‌ها و گلوکز را بهبود بخشد و سوخت‌وساز دریافتی از راه غذا را کاهش دهد. شایان ذکر است که بهبود متابولیسم منجر به افزایش انرژی در دسترس بدن می‌شود.

۶بهبود تنگی نفس

زعفران از کم‌ترین‌ میزان آلرژن برخوردار است و سیستم تنفسی بدن را به خوبی تقویت می‌کند. به همین جهت این گیاه در روند بهبود آسم بسیار اثرگذار است.

۷_کاهش عوارض و اختلالات قاعدگی

همانطور که می‌دانید اختلالات و بی‌نظمی در قاعدگی یا سندروم پیش از قاعدگی می‌تواند در خانم‌ها استرس و اضطراب مزمن ایجاد کند. زعفران از طریق تحریک قاعدگی و نظم در آن می‌تواند این تأثیر را به کم‌ترین‌ میزان ممکن برساند.

انواع زعفران

در حال حاضر زعفران را به گروه‌های مختلف تقسیم و دسته‌بندی می‌کنند. در ادامه به معرفی انواع زعفران می پردازیم:

  • زعفران دسته (دخترپیچ)
  • زعفران نگین
  • زعفران سرگل
  • زعفران پوشال
  • زعفران ریشه
  • زعفران شبه نگین
  • زعفران سوپرنگین (پرسی و اتویی)
خرید زعفران بهرامن از فروشگاه آنلاین برند بهرامن
خرید اینترنتی زعفران بهرامن از فروشگاه آنلاین برند بهرامن

زعفران دسته (دخترپیچ)

زعفران دسته یا دخترپیچ نوعی زعفران است که بدون جداکردن قسمت خاصی از رشته زعفران و با کنارهم قراردادن و خشک‌کردن کلاله و خامه به دست می‌آید. این نوع زعفران عطر و طعم بسیار فوق‌العاده‌ای دارد.
خوب است بدانید که روش برداشت رشته‌های زعفران دسته به این صورت است که کلاله‌ها بر روی یکدیگر و خامه‌ها نیز بر روی یکدیگر قرار داده می‌شوند. این نوع زعفران به دلیل قیمت منحصربه‌فرد خود با نام ارزان‌ترین نوع زعفران معرفی و شناخته می‌شود.

زعفران نگین

این زعفران یکی از مرغوب‌ترین و محبوب‌ترین انواع زعفران است که رنگ‌دهی بسیار بالایی دارد.
زعفران رشته‌ای درجه یک (نگین) ویژگی‌های ظاهری مختلف و بسیاری دارد که بطورکلی مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • قرمزی و یکدستی کامل
  • ظاهر درشت
  • طول نسبتاً بلند کلاله‌ها و عدم شکستگی
  • دارای کلاله‌های جدا از هم
  • و…

کاربردهای زعفران نگین

زعفران رشته‌ای درجه یک (نگین) در رنگ‌دهی بهتر و افزایش طعم و عطر غذا به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر کاربردهای زعفران رشته‌ای درجه یک (نگین) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده به‌عنوان یک رنگ‌دهنده طبیعی
  • طعم‌دهنده در انواع شربت
  • مصرف در انواع خورشت‌ها و برنج‌ها
  • استفاده در شیرینی‌های محلی و منطقه‌ای
  • استفاده به‌عنوان طعم‌دهنده در چای
  • و…
زعفران نیم گرمی جم بهرامنزعفران چهار گرم قوطی بهرامن
زعفران نیم گرمی جم بهرامنزعفران چهار گرم قوطی بهرامن

زعفران سرگل

این نوع زعفران یکی‌دیگر از انواع زعفران است که از بخش و قسمت خالص زعفران که قرمزرنگ است تهیه و تولید می‌شود. لازم به ذکر است که در تهیه و آماده‌سازی این زعفران تا حد امکان بخش‌های سفیدرنگ ریشه را جدا می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های زعفران رشته‌ای درجه یک (سرگل) این است که در آن فقط کلاله زعفران مشاهده می‌شود. البته می‌توان در این زعفران مقداری شکسته یا نرمه نیز دید که در زعفران رشته‌ای درجه یک (سرگل) بهرامن این شکسته‌ها به کم‌ترین‌ میزان ممکن می‌رسند.

ویژگی‌ها و خصوصیات زعفران سرگل

زعفران رشته‌ای درجه یک (سرگل) مانند دیگر انواع زعفران ویژگی‌های مختلف و بسیاری دارد که شناخت آن‌ها می‌تواند خرید و فروش زعفران را تا حد بسیار زیادی ساده‌تر کند. بطورکلی مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارت است از:

  • زعفران شکسته دارای کلاله‌های کاملاً جدا از یکدیگر است.
  • کلاله‌های زعفران فاقد هرگونه سفیدی هستند
  • رنگ بسیار زیبا و جذاب
  • دارای ظاهر صاف و یکدست
  • دارای رشته‌های بسیار ضخیم
  • و…

زعفران پوشال

برای آنکه مفهوم زعفران پوشال را بهتر درک کنید این نکته را در نظر داشته باشید که در برخی مواقع کشاورزان هنگام برداشت زعفران از مزارع خود، کلاله‌های زعفران را از قسمت پایین‌تر بخش قرمزرنگ جدا می‌کنند. لازم به ذکر است که این بخش همان خامه است. در این شرایط علاوه بر قسمت قرمزرنگ یک قسمت نارنجی متمایل به زرد نیز خواهیم داشت که به آن زعفران پوشال می‌گویند.

لازم به ذکر است که زعفران پوشال مانند دیگر زعفران‌ها در آشپزی با هدف رنگ‌دادن به غذاها و خوش‌طعم و خوش‌عطرکردن آن‌ها به فراوانی کاربرد دارد. این نوع زعفران همچنین در تولید گز، سوهان و بطورکلی شیرینی‌جات نیز کاربرد فراوانی دارد.

ویژگی‌های زعفران پوشال

بطورکلی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های ظاهری زعفران پوشال، ظاهر کلاله آن است. این نوع زعفران از کلاله و خامه تشکیل می‌شود که طول خامه در بسیاری از مواقع از یک میلی‌متر تا سه میلی‌متر است.

زعفران دو گرم قوطی بهرامن
زعفران دو گرمی خاتم سرگل
زعفران دو گرم قوطی بهرامنزعفران دو گرمی خاتم سرگل

انواع زعفران پوشال

پیش از هرچیزی این نکته را در نظر داشته باشید که نوع برداشت و کاشت که یکی از مراحل تولید زعفران است، موجب می‌شود که زعفران پوشال به انواع مختلف تقسیم و گروه‌بندی شود. بطورکلی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این انواع می‌توان به زعفران پوشال قلمدار، زعفران پوشال معمولی و زعفران پوشال ضعیف اشاره کرد.

زعفران پوشال قلم دار

این نوع زعفران یکی از آشناترین و پرکاربردترین انواع زعفران پوشال است که کلاله‌های آن بسیار ضخیم هستند. به همین جهت فرخوردگی بسیار کم‌تری در طول رشته ی آنها مشاهده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های زعفران پوشال قلمدار می‌توان به زردی یا خامه کم‌تر، قلم‌های درشت، قدرت رنگ‌دهی بالا و… اشاره کرد.

زعفران پوشال معمولی

زعفران پوشال معمولی دارای کلاله‌های فرخورده است که ضخامت معمولی دارند. این نوع زعفران پوشال خامه نسبتاً زیادی دارد و عطر و طعم آن نسبت به زعفران پوشال ضعیف بسیار بیش‌تر است.

زعفران پوشال ضعیف

همانطور که از نام این نوع زعفران مشخص است کلاله‌های نازک، ضعیف و بسیار شکننده‌ای دارد. این نوع زعفران بطورمعمول به دلیل ریزبودن پیازها، آب ناکافی، نامناسب‌بودن خاک و دیگر عوامل مشابه ایجاد می‌شود و قیمت ارزان و نسبتاً پایینی دارد.

مزایای زعفران پوشال

  • استفاده از زعفران پوشال مزایای بسیاری دارد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:
  • دارای درصد بسیار زیادی از کلاله قرمز و درنتیجه رنگ‌دهی بالا
  • تمامی خواص یک رشته کامل زعفران را در خود دارد.
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه نسبت به دیگر انواع زعفران
  • و…
زعفران یک گرمی وکیوم بهرامنزعفران پنج مثقال قوطی بهرامن
زعفران یک گرمی وکیوم بهرامنزعفران پنج مثقال قوطی بهرامن

زعفران ریشه

زعفران ریشه در واقع همان قسمت انتهایی کلاله زعفران است که رنگ سفید مایل به زرد دارد. این نوع زعفران سرشار از ویتامین و موادمعدنی مختلف نظیر؛ آهن، منگنز، کلسیم و… است. به همین جهت در درمان افسردگی، از بین‌بردن بوی بد دهان، تقویت قوای جنسی، تقویت معده و مثانه و بهبود عملکرد قلب و کبد بسیار موثر و مفید است.

شایان ذکر است که زعفران ریشه نسبت به دیگر انواع زعفران رنگ‌دهی بسیار کم‌تری دارد، به همین جهت از آن بطورمعمول در تهیه غذاهایی نظیر؛ ته‌دیگ، شیرینی، سوپ، خورشت، شربت، دمنوش‌های رنگی و… استفاده می‌شود. این نوع زعفران همچنین در صنایع مختلف ازجمله داروسازی، شکلات‌سازی و آرایشی و بهداشتی نیز به فراوانی کاربرد دارد.

زعفران شبه نگین

این نوع زعفران یکی از پرکاربردترین انواع زعفران مشهد است که چیزی میان زعفران نگین و زعفران پوشال است. زعفران شبه نگین ظاهری زیبا، کیفیت بالا و قیمت مناسب دارد. در پاک‌کردن این نوع زعفران دقت کم‌تری بکار گرفته می‌شود.‌
این نکته را در نظر داشته باشید که در حال حاضر عده‌ای از افراد سودجو زعفران شبه نگین را به‌جای زعفران نگین به افراد می‌فروشند. به همین جهت پیشنهاد ما به شما این است که جهت خرید زعفران تا حدامکان به سراغ فروشگاه‌های معتبر ازجمله فروشگاه بهرامن بروید.

زعفران سوپرنگین

این نوع زعفران همان زعفران رشته‌ای درجه یک (نگین) است که کلاله‌های آن نسبت به حدمعمول بسیار بزرگ‌تر هستند. لازم به ذکر است که زعفران سوپرنگین خاصیت رنگ‌دهی بسیار بالایی داشته و میزان سافرانال و کروسین آن نسبت به دیگر انواع زعفران بسیار بالاتر است.

زعفران سوپرنگین اتویی یا پرسی یکی از آشناترین انواع زعفران سوپرنگین است که قدرت رنگ‌دهی بالا و عطر بسیار خوبی دارد. در این نوع زعفران کلاله ها کاملاً قرمزرنگ هستند و بخش سفید بطورکامل حذف شده است. درنتیجه این امر زعفران ظاهر کاملاً یکدستی به خود می‌گیرد و برای صادرات بسیار مناسب است.

ویژگی‌های زعفران سوپرنگین

بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های زعفران سوپرنگین عبارت است از:

  • رنگ روشن
  • فاقد هرگونه تکه‌های بهم چسبیده
  • دارای سه شاخه کلاله کاملاً جدا از یکدیگر
  • جنس کلاله‌ها بسیار درشت است.
  • بصورت صاف و بدون فرخوردگی هستند
  • و…
زعفران چهار گرمی کتابی سرگلزعفران چهار گرمی کتابی تاپ(نگین)
زعفران چهار گرمی کتابی سرگلزعفران چهار گرمی کتابی تاپ(نگین)

تبدیل مثقال زعفران به گرم : هر مثقال چند گرم است؟

همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین پرسش‌ها هنگام خرید و فروش زعفران در بازار یا خرید و فروش زعفران با بورس کالا این است که هر مثقال زعفران چند گرم است. نحوه تبدیل مثقال زعفران به گرم به چه صورت است؟ بطورکلی می‌توان گفت هر مثقال زعفران در اصل ۴.۶0۸ گرم است. البته هنگام خرید و فروش زعفران رعایت‌کردن و اندازه‌گیری این مقدار کار بسیار دشواری خواهد بود و برای این امر به یک ترازوی دقیق نظیر؛ ترازوی دیجیتالی نیاز است. به همین جهت در حال حاضر هر مثقال زعفران را ۴.۶ گرم در نظر می‌گیرند تا اندازه‌گیری بسیار ساده تر و سریع‌تر شود. البته جالب است بدانید که در برخی مواقع جهت راحتی بیش‌تر افراد هر مثقال زعفران را ۴.۵ گرم نیز در نظر می‌گیرند.

تبدیل مثقال زعفران به گرم: هر یک گرم زعفران چند مثقال است؟

همانطور که گفتیم یک مثقال زعفران برابر با ۴.۶08 گرم زعفران است. حال برای آنکه بتوانیم محاسبه کنیم که هر گرم زعفران چند مثقال زعفران است، باید یک عمل عکس انجام داد.

به این معنا که یک گرم را بر ۴.۶08 تقسیم کنیم تا به این ترتیب وزن هر مثقال زعفران به دست آید. شایان ذکر است که با انجام محاسبات فوق به عدد ۰.۲۱ می‌رسیم. درنتیجه این امر می‌توان گفت که هر گرم ۰.۲۱ مثقال زعفران است.

در تبدیل مثقال زعفران به گرم، نیم مثقال زعفران چند گرم است؟

همانطور که گفتیم گرم یک واحد سنجش کوچک‌تر از مثقال است و هر ۴.۶08 گرم زعفران برابر با یک مثقال زعفران است. حال برای آنکه متوجه شویم که نیم مثقال زعفران چند گرم است. تنها کافی است که وزن یک مثقال زعفران را نصف کنیم که به این ترتیب به عدد ۲.۳04 می‌رسیم. بطورکلی می‌توان گفت که نیم مثقال زعفران ۲.۳04 گرم زعفران است.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی هر مثقال زعفران برحسب گرم و تبدیل مثقال زعفران به گرم پرداختیم و انواع زعفران را بطورکامل بیان کردیم. همانطور که گفتیم زعفران یکی از آشناترین محصولات کشاورزی است که امروزه با نام طلای سرخ یا گران‌ترین ادویه جهان معرفی و شناخته می‌شود.

زعفران نوعی گیاه چندساله و دارای پیاز است که تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر رشد‌ می‌کند. این گیاه گل‌های بنفش با شش گلبرگ و حداقل سه کلاله قرمزرنگ دارد که آن را ریشه زعفران می‌نامند. این گیاه فواید مختلف و بسیاری دارد که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به درمان افسردگی و ایجاد نشاط، کاهش اضطراب و ایجاد آرامش، درمان سرماخوردگی، تقویت قوای ذهنی، افزایش انرژی بدن، بهبود تنگی نفس و… اشاره کرد.

واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن