خرید و فروش زعفران

روش خرید و فروش زعفران با استفاده از بورس کالا

بازار بورس ایران دارای بخش‌های مختلفی است که در هر قسمت آن کالا و سهام به اشکال گوناگون مبادله می‌شود. یکی از بخش‌های اساسی این بازار مربوط به معاملات بازار آتی و یا همان اصطلاح عامیانه بورس کالا می‌شود.

به واسطه طراحی این بازار فروشندگان و خریداران خواهند توانست اجناس مورد نیاز خود را بسیار آسان‌تر و در شرایط اقتصادی امن‌تری مبادله نمایند. زعفران نگین بهرامن از جمله محصولاتی است که طبق شرایط و ضوابط خاص در این بازار خرید و فروش می‌شود.

زعفران پنج گرم خاتم سرگلزعفران دو مثقال قوطی بهرامن
زعفران پنج گرم خاتم سرگلزعفران دو مثقال قوطی بهرامن

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

آشنایی با انواع زعفران و تفاوت بین آنها

خرید و فروش زعفران معمولا با توجه به نوع آن به 5 دسته زیر تقسیم بندی می شود:
پوشال : زعفران پوشال، باکیفیت‌‌ترین نوع زعفران است که از بخش بالایی و قوی گل زعفران بدست می‌آید. این زعفران رنگ قرمز غنی، عطر و طعم بسیار قوی دارد.
سرگل: زعفران سرگل، جواهری قرمز با طعم و عطری خاص که بالاترین درجه کیفیت را در دنیای زعفران به ارمغان می‌آورد.
نگین: زعفران نگین یک نوع زعفران است که در درجه کیفیت متوسط قرار می‌گیرد. این نوع زعفران رنگی کمتر از زعفران سرگل و پوشال دارد و عطر و طعم آن نیز کمتر است.
دسته: زعفران دسته نوعی از زعفران است که معمولاً در دسته زعفران درجه دو قرار میگیرد. این نوع زعفران رنگ کمتری نسبت به زعفران درجه یک و عطر و طعم ضعیفتری نیز دارد. در زعفران دسته، می‌توان ساقه‌های بیشتری را مشاهده کرد.
زعفران سفید: زعفران سفید نوعی از زعفران است که اصطلاحاً به ساقه‌ها و قسمت‌های سفید گیاه زعفران اطلاق می‌شود. این قسمت‌ها که به شکل ماهیچه‌های سفید و بدون رنگ هستند، از ساقه گیاه جدا شده و به عنوان زعفران سفید معروف هستند.
زعفران سفید اغلب در تهیه برخی غذاها و شیرینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. عطر و طعم آن نسبت به زعفران قرمز کمتر است و بیشتر به عنوان تزئین و رنگ‌دهنده در غذاها استفاده می‌شود. از آنجایی که ساقه‌های سفید گیاه زعفران رنگی ندارند، زعفران سفید به دلیل خاصیت ترکیبی مانند اسپیروسافرانال که در آن وجود دارد، به مواد غذایی رنگ می‌بخشد.

برای خرید و فروش زعفران طبق اصول و قوانین این بازار بورس شما بایستی استانداردها و همین‌طور نکات بسیاری را حین معاملات و یا انبار کردن محصولات خود رعایت کنید. در ادامه این متن ضمن آشنایی بیشتر شما با بازارهای آتی اطلاعاتی جامع و کامل در خصوص نحوه خرید و فروش زعفران به شما ارائه خواهیم داد.

خرید زعفران بهرامن از فروشگاه آنلاین برند بهرامن
خرید اینترنتی زعفران بهرامن از فروشگاه آنلاین برند بهرامن

آشنایی با بورس کالا و زیر مجموعه‌های آن

بازار بورس برای همه ما شناخته شده است. در این بازار افراد امکان این را خواهند داشت تا با خرید سهام شرکت‌ها و مؤسسات مختلف خود را در سود و زیان آنها شریک نمایند. یا با سوار شدن بر امواج نوسانات بازار بتوانند از خرید و فروش به موقع سهام، کسب درآمد نمایند.

در کنار این بازار بورس گسترده، مجموعه‌ای تحت عنوان بورس کالا نیز راه اندازی شده است. بورس کالا ماهیتی شبیه به بازار بورس دارد. منتها معاملات در این بخش بر سر کالا و یا محصولات انجام می‌شود و خبری از سهام و یا شراکت نیست.

دسته بندی مجموعه بورس کالا در ایران

محصولات بازار پتروشیمی (انواع محصولات مانند پلی اتیلن‌ها، پلی پروپیلن‌ها، گرید استایرن مونومر و سایر مواد خام اولیه کارخانه‌های فعال در حوزه پلاستیک سازی و مشتقات آن)
محصول های صنعتی و معدنی (انواع فولاد، سنگ آهن، مس و آلومینیوم، تیرآهن و موادی از این دست که در بخش ساخت و ساز مورد استفاده واقع می‌شوند.)
· فرآورده‌های نفتی (گوگرد کلوخه، قیر، لوب کات و….)
· بازار کشاورزی (زعفران، پسته، گندم و…)
فعالیت می‌کند.

از سال 1386 بازار بورس به طور رسمی فعالیت خود را در تمامی بخش ها شروع نموده است. افراد طبق شرایط خاص به انجام مبادلات پرداختند. طراحی این بازار و شروع به کار آن توانست با خود مزایای بسیاری را به همراه بیاورد.

مزایای بازار بورس کالا

از جمله این مزایا و فرصت‌های به وجود آمده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

اجرای قوانین

با توجه به ماهیت این بازار امکان اجرای قوانین و نظارت بر آنها بسیار آسان‌تر و دقیق‌تر خواهد بود. با توجه به اینکه تمامی مبادلات و معاملات انجام شده در این بخش، مشخصاً ثبت می‌شوند. امکان تخطی از قوانین و یا تقلب کاهش پیدا می‌کند. حتی اگر تخلفی صورت بگیرد با توجه به سیستم یکپارچه بازار امکان ردیابی و مجازات وجود خواهد داشت.

شفافیت

در بازارهای معمول قیمت و ارزش کالاها با توجه به وجود دلال‌ها و واسطه‌گری‌های بسیار همواره مجهول و متغیر است به طوری که یک کالا با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود.

زعفران یک گرمی قوطی بهرامنزعفران یک گرمی جم بهرامن
زعفران یک گرمی قوطی بهرامنزعفران یک گرمی جم بهرامن

خوشبختانه در بازار بورس کالا تمامی قیمت گذاری‌ها شفاف و قاطع انجام خواهد شد. حتی اگر نوسانی در خصوص آن اتفاق بی افتد کاملاً منطقی و در جهت حفظ منافع فروشندگان و خریداران است. شفافیت از مهم‌ترین دلایلی است که این بازار بورس بر اساس آن شکل گرفته است.

کاهش هزینه‌های جانبی

بازار بورس کالا این فرصت را به وجود می‌آورد تا متقاضیان و ارائه دهندگان کالا به طور مستقیم در کنار هم قرار بگیرند. در این فضا هر شخص خواهد توانست با توجه به نیاز خود، کالای مدنظر خود را تهیه کند. با توجه به چنین طراحی دیگر نیازی به صرف هزینه و اتلاف وقت در خصوص بازاریابی برای جلب متقاضی و یا جست و جو برای یافتن محصولات با کیفیت و مناسب نخواهد بود.

امنیت معامله

قوانین و ضوابط این بازار به گونه‌ای طراحی شده است که تمامی وجه معامله کاملاً عادلانه و ایمن پیش برود. چنین فضایی به شما امکان انجام معاملاتی تضمین شده و قابل اعتماد را خواهد داد.

جلوگیری از اتلاف سرمایه و انرژی

افرادی که قصد سپردن کالاهای خود به بازارهای آتی یا همان بازار کالای بورس را دارند می‌توانند به شکل جدی در هزینه‌های مربوط به نگهداری کالا و انرژی اتلاف شده در این بخش صرفه جویی نمایند.

با نگهداری انواع کالاهای کشاورزی، صنعتی و… درون انبارهای بورس طبق شرایط ایمن و استاندار نه تنها می‌توان از امنیت محصولات و سلامت آنها مطمئن بود.

بلکه می‌توان هزینه‌های جزء به جزء در این بخش را کاهش داد و با یکپارچه سازی نگهداری از کالاها گامی مهم در اتلاف سرمایه و انرژی برداشت.

با توجه به این نکات بسیاری از خریداران و فروشندگان ترجیح می‌دهند تا از این فضا برای نقل و انتقالات مالی و مبادلات کالایی خود استفاده نمایند.

بخشی از بازار بورس کالا را بازارهای آتی تشکیل می‌دهند. یکی از محصولاتی که در این بازار به شکل گسترده تحت خرید و فروش قرار می‌گیرد، زعفران است.

این بازار با هدف ایجاد امنیت در معاملات با وجود تورم و تغییرات قیمت است. در طی این بازار افراد با نقش فروشنده متعهد می‌شوند تا مقدار مشخصی از محصول خود را در تاریخ مشخصی با قیمتی توافق شده به متقاضی عرضه کند.

متقاضی نیز متعهد می‌شود تا در زمان مقرر محصول مورد نظر را خریداری نماید. بدین واسطه افراد می‌توانند در خصوص فروش کالای خود و یا خرید کالای مورد نیاز خود مطمئن باشند.

خرید محصولات بهرامن از فروشگاه آنلاین
خرید اینترنتی محصولات بهرامن از فروشگاه آنلاین

افراد در این بازار با سه نقش زیر فعالیت خواهند کرد:

خریداران و یا متقاضیان: این دسته از افراد با توجه به نیاز خود در این بازار به دنبال کالاهایی با کیفیت و قیمت مناسب هستند تا آنها را برای خود پیش خرید نمایند.

فروشندگان کالا یا عرضه کنندگان: این گروه از افراد تصمیم دارند تا به واسطه این بازار انواع کالاهای خود از جمله زعفران را برای ماه‌های آینده یا پیش رو، پیش فروش نمایند.

نوسان گیرها: این دسته از افراد در این بازار نه کالایی را بر حسب نیاز خود خریداری می‌کنند و نه اقدام به فروش محصولات خود می‌نمایند. بلکه تلاش می‌کنند با تشخیص قیمت محصولات در آینده و آگاهی یافتن نسبت به رفتار قیمتی هر محصول از معاملات خود سود به دست بیاورند.

مرجع قیمت گذاری

جالب است بدانید که بازار بورس منبع خوبی برای آگاهی یافتن در خصوص قیمت اصلی انواع کالاها باشد. با توجه به اینکه در این بازار انواع واسطه‌ها حذف شده‌اند و هزینه‌های جانبی به حداقل خود رسیده‌اند. بنابراین می‌توان گفت اکثر قیمت‌های محصولات در هر بازه همان قیمت اصلی محصولات هستند.
شما با توجه به هدف خود خواهید توانست به یکی از این سه شکل در بازار آتی فعالیت نمایید. شما برای فعالیت در این بازار و انجام معاملات، به آیتم‌ها و امتیازات مختلفی دست خواهید یافت که به واسطه آنها می‌توانید بیشترین سود ممکن را از سرمایه گذاری و مبادلات خود به دست بیاورید.

از جمله این امتیازات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

اهرم مالی: شما به واسطه این آیتم امکان این را خواهید داشت تا چندین برابر سرمایه خود را برای خرید یک کالا صرف نمایید. اغلب اوقات ضریب اهرم مالی مساوی با 10 است. این نکته بدین معنی است که شما امکان سرمایه گذاری 10 برابری سرمایه در دست خود را خواهید داشت. در صورتی که بتوانید به شکل درست جهت بازار را حدس بزنید و در آن جهت معاملات خود را انجام دهید. می‌توانید به سود 10 برابری دست پیدا کنید در غیر این صورت ضرری 10 برابری منتظر شما خواهد بود.

بازار دو طرفه: با توجه به طراحی این بازار شما خواهید توانست چه هنگام نزول قیمت‌ها و چه هنگام صعود آنها سود کسب کنید. البته دستیابی به این آیتم نیز با توجه به هوش معاملاتی شما و توانایی تحلیل نوسانات بازار، ممکن خواهد بود.

زعفران سه گرمی پاکتی بهرامنزعفران چهار گرمی خاتم تاپ(نگین)
زعفران سه گرمی پاکتی بهرامنزعفران چهار گرمی خاتم تاپ(نگین)
  • معافیت مالیاتی
  • دریافت سود بانکی در ازای مبلغی که درون حساب شما در بازار آتی سپرده شده است.
  • کارمزدهای پایین برای انجام معاملات
  • امکان انجام تعداد نامحدودی از معاملات در طی روز
  • امکان تخلیه کامل حساب در یک روز

تا به امروز افراد می‌توانند نسبت به خرید و فروش پسته، خرید و فروش زعفران و خرید و فروش زیره سبز را در این بازار انجام دهند.

قدم به قدم برای کسب آمادگی انجام معامله در بازار آتی (خرید و فروش زعفران)

بازار بورس کالا و یا معاملات آتی با وجود اینکه مدت زمان زیادی از تأسیس آن می‌گذرد. مردم با این بازار خیلی آشنا نیستند و افراد در خصوص آن به نسبت بازار بورس معمول، بسیار کمتر می‌دانند.

بورس کالا با وجود تمامی مزایا و فرصت‌هایی دارد، بسیار خوب است. اگر واجدین شرایط بتوانند از آن استفاده کنند و معاملات خود را در این بازار انجام دهند. اگر در خصوص این بازار و چگونگی شروع فعالیت در آن احساس سردرگمی می‌کنید؛ می‌توانید از مراحل زیر کمک بگیرید:

1-کسب اطلاعات و آشنایی با مفاهیم

بازارهای آتی به نسبت بازارهای بورس معمول علاوه بر اینکه با پیچیدگی‌های بیشتری همراه هستند، اصطلاحات و مفاهیم متعددی را نیز درون خود جای داده‌اند. با توجه به این مسئله بسیار مهم است که شما پیش از هر گونه اقدامی در ابتدا اطلاعات کافی در خصوص ساز و کار این بازار کسب کنید و همچنین به خوبی با تمامی اصطلاحات و مفاهیم استفاده شده آشنا شوید.

2-آشنایی با محصولات

تا به امروز بازار بورس کالا تا عرضه محصولات زعفران، پسته و زیره سبز گسترش پیدا کرده است البته ما صرفاً فعالیت در بخش محصولات کشاورزی را مدنظر قرار داده‌ایم. این سه محصول نام برده شده به عنوان دارایی‌های پایه بازار آتی شناخته می‌شوند که تمامی معاملات بر سر آنها انجام می‌شود. شما برای اینکه بتوانید معاملات خود را با موفقیت پیش ببرید بایستی ابتدا در خصوص این سه محصول و عوامل مؤثر بر قیمت آنها تحقیق نمایید. مهم است که بازار این محصولات کشاورزی و فراوانی آنها را در کنار توجه به نرخ صادرات مدنظر قرار دهید. بدین ترتیب خواهید توانست با سنجش فراوانی محصولات در بازار با تقریب خوبی، سیر قیمت را حدس بزنید.

3-تجزیه و تحلیل حرفه‌ای

در کنار اینکه بایستی اخبار و اطلاعات مربوط به محصولات را مدنظر قرار دهید مهم است که بتوانید به واسطه استفاده از انواع ابزارهای تجزیه و تحلیل نمودار، نوسانات قیمت این محصولات را در بازه‌های زمانی متغیر مورد بررسی قرار دهید. نتایج حاصل شده از این مرحله به شما برای پیش بینی سیر قیمت در آینده کمک خواهد کرد. به یاد داشته باشید که در این بخش نیاز به مهارت آموزی حرفه‌ای خواهید داشت.
مسئله دیگری که خوب است در این بخش نیز به آن اشاره کنیم این است که اگر هنوز تجربه و دانش کافی را برای تحلیل نمودارها ندارید، می‌توانید به رفتار اغلب فعالان این عرصه و حجم معاملات توجه نمایید. سعی کنید رفتار معامله‌گران بزرگ را بررسی کنید و از آن برای جهت دادن به معاملات خود استفاده نمایید.

زعفران دو گرم قوطی بهرامن
زعفران چهار گرم قوطی بهرامن
زعفران دو گرم قوطی بهرامنزعفران چهار گرم قوطی بهرامن

4-انجام معامله

با تحلیل انواع اطلاعات و همچنین با توجه به خواست و نیاز خود می‌توانید معاملات خود را آغاز کنید. دقت داشته باشید که در این بازار با توجه به تعهداتی که میان فروشنده و خریدار ثبت می‌شود شما این امکان را دارید تا مبلغ معامله را با تأخیر و فرصت بیشتری بپردازید. در معامله‌های بازار آتی در ابتدای تعهد تنها وجه تضمین دریافت خواهد شد که به عنوان سندی از پایبندی شما به معامله، نقش ایفا می‌کند.

لازم است بدانید که مهم نیست با چه نقشی در این بازار قصد فعالیت دارید به هر حال تمامی این 4 مرحله شامل حال شما خواهد شد. اگر قرار است اولین تجربه‌های معاملاتی خود را در بازارهای آتی دنبال کنید، حتماً نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

تک بعدی عمل کنید

در ابتدای کار توصیه می‌شود که قراردادهای خود را تک به تک جلو ببرید و سعی نکنید تا هم زمان چندین معامله را به شکل موازی مدیریت کنید. با انجام این کار می‌توانید تمامی تمرکز خود را بر روی تحلیل اطلاعات معامله بگذارید و حتی در صورت خطا از تجربیات خود برای معاملات بعدی کمک بگیرید.

از هیجانات دور بمانید

یکی از مسائلی که میان بازار بورس کالا و سایر بازارهای بورس مشابه است، هیجانات معامله‌گران در دقایق ابتدایی و انتهایی یک معامله است. سعی کنید به عنوان یک مبتدی از این هیجانات دوری کنید. در ابتدای کار بسیار مهم است که بتوانید بر هیجانات خود غلبه کنید و بر اساس تحلیل‌ها پیش بروید.

در زمان خرید و فروش زعفران حدود خود را مشخص کنید

سیستم معاملات بازار آتی این امکان را به وجود آورده است تا حد سود و یا زیان خود را از یک معامله یا موقعیت مشخص کنید. با انجام چنین کاری حتی اگر شما نسبت به سود و زیان خود آگاهی نداشته باشید، سیستم به شکل خودکار با رسیدن به حدود مشخص شده، موقعیت شما را خواهد بست. کمک گرفتن از چنین ابزارهایی به شما برای مدیریت بهتر و کنترل معاملات کمک خواهد کرد.

نقش آفرینی محدود

بازار آتی این فرصت را به وجود آورده است تا یک کاربر بتواند هم به عنوان فروشنده و هم به عنوان خریدار در آن فعالیت نماید. چنین امکانی می‌تواند به افراد فرصت گسترده‌ای را برای کسب سود به وجود آورد اما در صورتی که به تازگی فعالیت خود را آغاز نموده‌اید توصیه می‌شود که ابتدا نقش خود به عنوان فروشنده را تمام کنید و سپس به دنبال خرید بروید. پیش بردن هم‌زمان این نقش‌ها اگر چه به افزایش سود شما کمک می‌کنند اما در ابتدای راه که تجربه ها کم است، تنها منجر به سردرگمی و زیان خواهد شد.

در نهایت پس از تمامی این نکات شما برای اینکه بتوانید به یک معامله‌گر موفق در این بازار تبدیل شوید نیاز به تجربه و دانش به روز خواهید داشت. سعی کنید از تجربیات سایرین استفاده کنید و اطلاعات خود را به روز نگه دارید.

زعفران یک گرمی خاتم تاپ(نگین)زعفران یک مثقال قوطی بهرامن
زعفران یک گرمی خاتم تاپ(نگین)زعفران یک مثقال قوطی بهرامن

وضعیت خرید و فروش زعفران بهرامن در بازار بورس کالا

همان طور که گفتیم شما این امکان را خواهید داشت تا در نقش‌های مختلف در بازارهای آتی حضور پیدا کنید و خرید زعفران و یا فروش زعفران را انجام دهید. لازم است بدانید که تنها محصولاتی می‌توانند به این بازار راه یابند که از استانداردهای تعیین شده توسط بورس کالا بهره مند باشند. شما خواهید توانست با توجه به حوزه معاملاتی خود به عنوان فروشنده این استانداردها را مورد بررسی قرار دهید. وجود این استانداردها موجب می‌شود تا کالاهایی با کیفیت مناسب در بازار مورد معامله قرار بگیرند و بدین ترتیب امنیت و اعتبار بیشتری حین معاملات وجود داشته باشد.

در خصوص زعفران باید گفت که بورس کالا تنها دو زعفران تحت عنوان زعفران نگین یا ممتاز و همچنین زعفران رشته‌ای درجه یک یا پوشال معمولی اجازه خرید زعفران و فروش زعفران را خواهند داشت. این دو نوع زعفران از لحاظ تفاوت و توضیحات به شرح زیر خواهند بود:

خرید و فروش زعفران نگین

این نوع از زعفران به عنوان زیباترین و همچنین با کیفیت‌ترین زعفران شناخته می‌شود و حتی گاهاً طی شرایط خاص به آن سوپر نیز گفته می‌شود. در خصوص ویژگی‌های ظاهری آن باید گفت این زعفران از سه کلاله تشکیل شده است. در خصوص رنگ زعفران نگین باید بدانید که بدنه آن به طور یک دست قرمز رنگ است و بسیار زیبا و خوش رنگ به نظر می‌رسد. نکته دیگر در خصوص ظاهر این نوع زعفران صاف بودن آن است. تمامی رشته ها تا رسیدن به کلاله‌ها قوی و مستحکم رشد کرده‌اند و از این رو ظاهری زیبا به زعفران داده‌اند. اگر چه ممکن است در برخی از انواع این زعفران فر خوردگی در رشته ها و کلاله‌ها دیده شود، اما میزان آن بسیار کم و نایاب خواهد بود.

نکته مهم در خصوص خرید و فروش زعفران نگین، چیدن و پاک کردن آنها است که نیاز به دقت، تجربه و صرف زمان نسبتا بالایی خواهد داشت. کیفیت این فرایندها می‌توانند کیفیت زعفران نهایی را مشخص نمایند.

خرید و فروش زعفران درجه یک یا پوشال معمولی

نمونه‌ای دیگر از زعفران‌های با کیفیت و محبوب بازار زعفران درجه یک یا پوشال محسوب می‌شود. این دسته از زعفران‌ها از لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی به نمونه زعفران نگین دارند و می‌تواند به اندازه آنها رنگ و عطر خوبی را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. ویژگی ظاهری این مدل از زعفران‌ها شامل سه کلاله که به واسطه سه رشته باریک به یک انتها متصل می‌شوند، خواهد بود. رنگ زعفران در تمامی نواحی قرمز و یک دست است اما در یک الی 2 میلیمتر نهایی کمی به سفیدی می گراید. جالب است بدانید که این تغییر رنگ نماد و نشانه‌ای برای اصل بودن زعفران محسوب خواهد شد و بسیار حائز اهمیت است.
تنها تفاوت اساسی میان ظاهر زعفران درجه یک با نمونه قبلی پس از دو رنگ بودن بدنه؛ در فر خوردگی بخش کلاله و رشته به شکل چشمگیرتر و همچنین نازک‌تر بودن رشته ها نهفته است. کیفیت نهایی هر دو مدل بسیار بالا بوده و برای صادرات نیز مورد تأیید است.
جدا از اینکه خرید و یا فروش زعفران در بورس کالا از نظر مدل و نوع سنجیده و دسته بندی می‌شوند، ملاک‌ها و استانداردهای دیگری نیز برای ارزیابی هر چه دقیق‌تر کیفیت‌شان وجود دارد. جالب است بدانید که این استانداردها و موارد مهم در بازه‌های زمانی مختلف به روز رسانی شده و به شکل جدیدتری اجرا می‌شوند.

زعفران دو گرمی پاکتی بهرامنزعفران نیم گرمی پاکتی بهرامن
زعفران دو گرمی پاکتی بهرامنزعفران نیم گرمی پاکتی بهرامن

از آخرین معیارهایی که به طور رسمی از سوی هیئت پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار برای خرید و یا فروش زعفران اعلام شده است:

  • حداکثر میزان خامه زعفران به همراه کلاله آن به نسبت کل زعفران بایستی معادل 0.5 درصد باشد.
  • انواع جرم‌های خارجی مانند گرد و غبار و یا دانه‌های شن همراه با زعفران نبایستی جرمی بیش از 0.5 درصد کل محصول داشته باشند.
  • وجود هر گونه چسبندگی ناشی از رطوبت و یا انواع قارچ، کپک، حشرات مرده و زنده، پر، مو، نخ و مواردی از این دست به همراه زعفران در هنگام تحویل به انبار مانع از تأیید نهایی محصول خواهد شد. در اینجا منظور از مواردی است که امکان مشاهده آنها با چشم غیر مسلح وجود دارد.
  • رطوبت محصول در حین تحویل به انبار نباید بیشتر از 8 درصد باشد.
  • در نتیجه بررسی‌های ظاهری مهم است که رنگ زعفران قرمز روشن بوده و وضعیت ضخامت قلم‌های آن در حد متوسط باشد. فر خوردگی قلم و کلاله‌ها در صورتی که با توجه به نوع زعفران در حد متوسط باشد؛ قابل قبول خواهد بود.
  • وجود هر گونه رنگ افزودنی در ترکیبات زعفران باعث عدم تأیید محصول در انبارها و عدم امکان معامله آن خواهد شد.
  • طبق بررسی‌های دقیق محصول بایستی به حداقل تراز 230 کروسین در شاخص رنگ دهی دست پیدا کند. این مقدار بر اساس استانداردهای ملی تعیین شده است.
  • از دیگر شاخص‌های مهم داشتن حداقل پیکروکروسین 85 و سانفرانال بر اساس ماده خشک در بازه 20 الی50 است.
  • توجه داشته باشید که محصول نهایی شما نباید هیچ گونه آلودگی و یا مواد خارجی حاصل از محیط را به همراه خود داشته باشد.
  • گرده محصول نهایی باید در حد صفر باشد.
  • در خصوص طعم و عطر هر زعفران با توجه به مدل خود سنجیده خواهد شد. انتظار می‌رود زعفران کمی تلخ مزه به نظر بیاید و نتوان هیچ گونه عطر یا طعم خارجی را از آن حس نمود.
  • مهم است که سایر ویژگی‌های میکروبیولوژیک زعفران کاملاً مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 5689 باشد.
  • محصولاتی که قرار است برای انجام خرید زعفران و یا فروش زعفران در بورس کالا و به شکل داخلی تأیید شوند همگی بر اساس مجموعه استانداردهای 3659 ملی نمونه برداری شده و بر اساس استانداردهای ملی 952-2 آزموده می‌شوند.
  • با توجه به این استانداردهای اعمال شده و سخت‌گیری‌هایی که در بخش سنجش کیفیت وجود دارد انتظار می‌رود تمامی معاملات خرید و فروش زعفران‌ ها در بازار بورس کالا کاملاً با کیفیت و سلامت باشد و هیچ گونه نگرانی از بابت دریافت محصول نامناسب وجود نداشته باشد.

شرایط انبارداری محصولات

پس از اینکه فروشنده و یا عرضه کننده محصول، حجم مدنظر و معامله شده را به انبارهای مخصوص ارائه دهد، فرایند کیفیت سنجی آغاز خواهد شد که پیش‌تر به جزئیات و آیتم‌های دقیق آن اشاره نموده ایم. با اخذ تأییدیه در مرحله سنجش، محصولات در انبارهای ذخیره خواهند شد.

مدت زمانی که محصولات در انبارها باقی می‌مانند با توجه به معامله و توافقی که میان فروشنده زعفران و خریدار آن تصویب شده است، مشخص خواهد شد. در طی این بازه مسئولین انبار کیفیت و سلامت محصولات را تضمین خواهند کرد و شرایطی را به وجود می‌آورند که محصول دریافت شده با بهترین کیفیت خود به دست خریدار اصلی برسد.

زعفران سه گرمی پاکتی بهرامن
زعفران سه گرمی قوطی بهرامن
زعفران سه گرمی پاکتی بهرامنزعفران سه گرمی قوطی بهرامن

باید بدانید که انبارداری و ذخیره محصول، خود نیز با هزینه‌هایی همراه است. ریز این هزینه‌ها برای تمامی محصولات قابل معامله مانند پسته، زیره سبز و یا زعفران هر ساله با توجه به تغییرات جدید قیمت اعلام می‌شوند. جدول هزینه‌ها توسط توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران اعلام می‌شود.

تا به امروز شما برای نگهداری هر گرم زعفران بدون توجه به نوع آن در انبار بایستی مبلغ 15ریال را بپردازید که این مبلغ معادل 1500 تومان برای هر یک کیلوگرم خواهد بود. از سوی دیگر شما بایستی برای ارزیابی کیفیت محصول نیز هزینه‌های را بپردازید. این هزینه‌ها برای هر محموله 4 کیلوگرمی زعفران بدون توجه به نوع آن معادل 320 هزار تومان خواهد بود. محموله‌هایی که وزن آنها بیش از 4 کیلوگرم است نیز به تناسب محاسبه هزینه برای آنها انجام خواهد گرفت.
نکته‌ای که خوب است در این بخش به آن اشاره کنیم این است که هزینه‌های دریافت شده در جهت نگهداری زعفران نگین و یا سایر زعفران‌ها با توجه به درآمدی که می‌توان از آنها در این بازار کسب نمود بسیار اندک است. در صورتی که شما نتوانید به هر دلیلی شرایط مساعد را برای نگهداری زعفران (مانند دما، رطوبت، نور و دیگر آیتم‌های مؤثر بر کیفیت) را فراهم کنید؛ عملاً محصول شما با افت قیمت هنگفتی مواجه خواهد شد و حتی ممکن است به طور کامل آن را از دست دهید. با در نظر گرفتن این شرایط در کنار احتمال سرقت محصولات باید گفت هزینه‌های انبار داری به هیچ عنوان قابل توجه نخواهد بود.

0 تا 100 خرید و فروش زعفران نگین

زعفران نگین یکی از محبوب‌ترین محصولاتی است که در بازار بورس کالا معامله می‌شود. تا به اینجا به تفضیل با شیوه عملکرد بازار بورس کالا و مفاهیم استفاده شده در آن آشنا شدید همچنین اطلاعات کاملی در خصوص چیستی طبقه بندی انواع زعفران و شرایط تأیید و نگهداری آنها، کسب نمودید. در ادامه این متن قصد داریم تا به طور گام به گام از شروع تا پایان یک معامله مربوط به خرید زعفران و یا فروش زعفران را عنوان نماییم:

ارسال به انبار

در ابتدایی‌ترین مرحله مربوط به شروع یک معامله، لازم است که ابتدا کالای مورد بحث به انبار بورس تحویل داده شود. در این بخش کشاورز به عنوان تولید کننده محصول و یا هر شخص دیگری که قصد عرضه و فروش محصولات خود را دارد، بایستی کالای خود را به انبار بورس تحویل دهد. طبق قوانین تنظیم شده حداقل مقدار ارسال به انبار بورس برای زعفران جدا از نوع آن، 500 گرم یا نیم کیلوگرم است. با تحویل زعفران به انبار بورس فرایندهای نمونه برداری و آزمایش آغاز خواهند شد تا کیفیت محصول مورد بررسی قرار بگیرد.

صدور گواهی سپرده

پس از اینکه محصول تحویل داده شده موفق به دریافت استانداردها و تأییدیه‌های لازم شود، تمامی محصول به شکل استاندارد در انبارها ذخیره خواهد شد. علاوه بر این صاحب محصولات می‌تواند با توجه به حجم و ارزش محصولات خود گواهی سپرده در بازار بورس کالا دریافت نماید. این گواهی نشان دهنده مالکیت شخص بر روی محصولات و مجوزی برای ورود به بازار معاملات خواهد بود.

ثبت نام در کارگذاری‌ها

کارگزاری‌ها نهادهایی مشترک برای فعالیت در تمامی بازارهای بورس محسوب می‌شوند. شما برای اینکه بتوانید به سادگی در انواع بازارهای بورس فعالیت نمایید در ابتدا بایستی عضو یک کارگزاری شده و کد دسترسی به صفحه معاملات را دریافت نمایید. این کد منحصراً برای شما خواهد بود و حاوی اطلاعات تراکنشات بورسی شما است. در این بخش نیز پس از تحویل و ثبت نهایی محصول خود بایستی یک کارگزاری را انتخاب نموده و سپس به کمک گواهی سپرده خود دست به معامله بزنید.

زعفران ده گرمی پاکتی بهرامن
زعفران یک و نیم گرمی جم
زعفران ده گرمی پاکتی بهرامنزعفران یک و نیم گرمی جم

با توجه به بازار عرضه و تقاضایی که وجود دارد افراد در این فضا شروع به معاملات در هر حد و حدودی خواهند کرد. با توجه به حجم مبادله شده کالا، هزینه‌های کارمزد و همین طور تضیمن‌ها محاسبه شده و از حساب‌ها کسر می‌شود. این بخش از کار با توجه به سیاست‌های معاملاتی و همین طور صلاح دید افراد پیش خواهد رفت. امید است که با افزایش دانش و تجربه افراد بتوانند معاملاتی سودمند را انجام دهند.

خروج کالا

در صورتی که کالا توسط یک خریدار واقعی تهیه شود نیاز به خروج کالا از انبار بورس است. در این بخش لازم است که صاحب کالا با توجه به گواهی سپرده‌هایی که در دست دارد از طریق کارگزاری خود برای خروج کالا اقدام نماید. پس از اینکه درخواست شما توسط کارگزاری دیده شود و مالکیت شما ثابت شود آنگاه به واسطه صدور یک اجازه نامه شما امکان خروج کالای خود و استفاده از آن را خواهید داشت.

در این بخش توجه داشته باشید با در نظر گرفتن اینکه کالاها در ابتدای پذیرش به خوبی از لحاظ کیفیت سنجیده می‌شوند و هم اینکه نگهداری با کیفیت از آنها با توجه به هزینه‌های دریافت شده تضمین می‌شود؛ مهم است که حین خروج کالا به صحت و سلامت آن اهمیت داده و به دقت آن را بررسی نمایید. در صورت بروز هر گونه مشکل می‌توانید پیگیری‌های لازم را برای جبران خسارت انجام دهید.
برای خروج کالا از انبار بورس نیاز به اثبات مالکیت و یا اثبات نمایندگی است. این نکته بدین معنی است که نماینده قانونی صاحب سپرده‌ها نیز امکان ترخیص کالا از انبار بورس را خواهد داشت.

این روزها با توجه به نوسانات لحظه‌ای قیمت و همچنین با توجه به افزایش دلالان هم به تولید کنندگان زعفران نگین و هم به خریداران توصیه می‌شود تا از این طریق معاملات خود را انجام دهند. استفاده از این بازار بورس کالا این فرصت را به وجود می‌آورد تا بدون اینکه نگرانی از بابت نگهداری و نقل و انتقالات محصول داشته باشید و یا درگیر مسائل کیفیت سنجی باشید به سادگی و به کمک یک سیستم متصل به اینترنت معاملات خود را انجام داده و سودی بسیار بیشتر از آنچه انتظارش را داشتید دریافت کنید.

جزئیات خرید و فروش زعفران نگین

لازم است بدانید که هر قرارداد در بازار معاملات آتی با توجه به سر تیترها و همچنین هزینه‌های مختلفی به سرانجام خواهد رسید. قصد داریم در زیر به ارائه این جزئیات در خصوص معاملات خرید زعفران یا فروش زعفران به خصوص زعفران نگین بپردازیم.

نام گذاری قراردادها در خرید و فروش زعفران در بورس

برای مشخص نمودن هر قرارداد با توجه به کالای معامله شده و همچنین تاریخ‌های اعتبار آن از انواع کدهای اختصاصی استفاده می‌شود. این کدها کمک می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و تنها با یک نگاه ساده بتوانید اطلاعات مفیدی در خصوص ماهیت یک قرارداد و یا معامله کسب نمایید.

در بازارهای آتی برای معاملات مربوط به زعفران از دو کد مجزا با توجه به نوع آنها استفاده می‌شود. کد SAFMMYY مختص قراردادهای معاملاتی زعفران پوشال معمولی و یا رشته‌ای درجه یک است در حالی که کد OSFMMYY برای نام گذاری قراردادهای مربوط به زعفران نگین کاربرد دارد.

لازم است بدانید که در این کدها به جای دو تکرار حرف MM دو حرف اول ماه‌های سال شمسی به انگلیسی قرار خواهد گرفت و دو تکرار حرف YY با سال شمسی جایگزین می‌شود. این ماه و سال مشخص شده در کد نام گذاری قرارداد نشان دهنده تاریخ سررسید آن است.

زعفران چهار گرمی کتابی سرگل
زعفران چهار گرمی کتابی تاپ(نگین)
زعفران چهار گرمی کتابی سرگلزعفران چهار گرمی کتابی تاپ(نگین)

وجه تضمین اولیه

اینکه شما بایستی چه میزان وجه تضمین به فروشنده کالا پرداخت کرده و یا انتقال دهید با توجه به معاملات متفاوت است. آیتم‌هایی نظیر حجم یا ارزش کلی قرارداد، تغییرات وجه تضمین و میانگین قیمت‌های تسویه در کلیه سررسیدهای قراردادهای آتی دارایی پایه می‌توانند در محاسبه وجه نهایی مؤثر باشند. جالب است بدانید که شما امکان محاسبه این وجه را جدا از مقداری که خود سامانه برایتان مشخص می‌کند؛ از طریق دیگر سایت‌ها خواهید داشت. به یاد داشته باشید که آیتم‌های تأثیرگذار در این وجه با توجه به گذر زمان نیز با تفاوت‌های قیمت همراه خواهند بود و مقدار ثابتی در طول دوران نیستند.

زمان معاملات

شما می‌توانید برای انجام معاملات( خرید و یا فروش زعفران) مربوط به زعفران نگین و یا سایر کالاهای موجود در بازار بورس کالا از شنبه تا چهارشنبه در ساعات اداری یعنی 9 صبح الی 17 عصر اقدام نمایید. روزهای پنج شنبه دسترسی شما برای انجام معاملات محدود به ساعت 10 صبح تا 16 عصر خواهد بود.

کیفیت خدمات کارگزاری در خرید و فروش زعفران

لازم است بدانید که کارگزاری‌ها و کیفیت خدمات آنها نه تنها در آسان سازی فرایند معاملات دخیل است بلکه می‌تواند هزینه‌های مربوط به کارمزد هر قرارداد را نیز مشخص کند. در ایران 100 کارگزاری مختلف با در اختیار داشتن مجوزهای رسمی در زمینه ارائه خدمات واسطه‌گری و برقراری ارتباطات در بورس فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید برای انجام معاملات زعفران نگین در بورس و یا سایر معاملات هر یک از آنها را انتخاب نمایید. از جمله نکاتی که به شما برای انتخاب یک کارگزاری مناسب کمک خواهد کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
· راه‌های ارتباطی آسان و سریع: مهم است که شما بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انواع خدمات و یا راهنمایی‌های مورد نیاز خود را دریافت نمایید.
· تخفیف‌ها و نرخ کارمزدها: انواع کارگزاری‌ها با نرخ کارمزد متفاوت خدمات خود را ارائه می‌دهند همچنین برخی از آن خدماتی در جهت رفاه حال بیشتر مشتریان خود طراحی نموده‌اند. مهم است حین بررسی کارگزاری‌ها به این نکته توجه نمایید.
· سامانه مناسب: این روزها اغلب فعالیت‌ها به واسطه سامانه‌های آنلاین و خدمات غیر حضوری پیش می‌روند. مهم است که کارگزاری منتخب شما بتواند در این بخش خدمات گسترده و با کیفیتی را به شما ارائه دهد.
· خدمات مشاوره، راهنمایی و آموزش
· ارائه خدمات گسترده و در دسترس پشتیبانی
· عدم نیاز به استفاده از سایر سامانه‌ها و یا موسسات (منظور این است که تمامی خدمات مورد نیاز توسط کارگزاری ارائه شود تا شما نیازی به منابع دیگر نداشته باشید.)
· ارائه اطلاعات در مورد انواع واحدهای سرمایه گذاری و نمودارهای تراکنشات
با در نظر گرفتن این نکات حین ارزیابی و بررسی کارگزاری‌ها می‌توانید انتخاب مناسبی در این بخش داشته و بدین ترتیب معاملات با کیفیت‌تری داشته باشید.

جمع بندی

خرید و یا فروش زعفران از جمله فعالیت‌هایی است که بازار بورس کالا امکان انجام آنها را به انواع فروشندگان، خریداران و نوسان گیران ارائه داده است. افراد می‌توانند با انجام معاملات(خرید و یا فروش) زعفران نگین و یا سایر محصولات کشاورزی، صنعتی، پتروشیمی و…. در این بازار به مزایای بسیاری دست پیدا کنند. فعالیت در بازار بورس کالا و یا بازار معاملات آتی این فرصت را به وجود می‌آورد تا دردسرها و هزینه‌های جانبی معاملات را به شکل چشمگیری کاهش داد و بدین ترتیب با آسودگی بیشتر و از همه مهم‌تر سود و امنیت مالی بالاتر اقدام به معامله نمود.

واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن