فرق ادویه کاری با ادویه خورشتی

فرق ادویه کاری با ادویه خورشتی

در این مقاله قصد داریم به فرق ادویه کاری با ادویه خورشتی بپردازیم و هر یک را به صورت کامل و جامع خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. همان طور که می‌دانید ادویه‌ها در حال حاضر به یکی از ارکان جدایی ناپذیر آشپزی تبدیل شده‌اند و بدون استفاده‌ از ادویه نمی توانیم طعم و عطر خوبی را برای غذای خود محیا کنیم. ادویه کاری و ادویه خورشتی دو مورد از این ادویه‌ها می‌باشند که در ادامه به تعریف آنان و فرق ادویه کاری و ادویه خورشتی خواهیم پرداخت؛ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ادویه چیست؟

ادویه به قسمت‌های مختلفی از گیاه اعم از دانه، پوست و ریشه که در درجه اول برای عطر دادن به غذا و در درجه دوم طعم خوبی را به غذا می دهد، گفته می‌شود. علاوه بر این مسئله ادویه جات تنها برای مصارف خوراکی کاربرد ندارند و برای مصارف پزشکی نیز از آنان استفاده می‌شود. ادویه‌ها خواص بسیار زیادی دارند و می‌توانند به متعادل سازی طبع غذا کمک بسیاری کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با دو نوع از پرکاربرد ترین ادویه‌های جهان یعنی ادویه کاری و ادویه خورشتی آشنا کنیم.

ادویه کاری

کلمه کاری ریشه هندی دارد و این مسئله نشان دهنده این موضوع است که این ادویه از کشور هند به دنیا معرفی شده است. نکته جالب توجه در مورد ادویه کاری این می‌باشد که در حال حاضر از این ادویه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، انگلیس و حتی کشور خودمان نیز استفاده می‌شود.

ادویه کاری پت بهرامن
خرید ادویه کاری پت بهرامن

از ادویه کاری می‌توانید برای پخت بسیاری از غذاها از جمله ماهی، گوشت و مرغ استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که ادویه کاری همیشه یک طعم و بوی خاص را نخواهد داشت. دلیل این رخ داد نیز این است که طعم و بوی ادویه کاری به این بستگی دارد که ترکیبات ادویه مورد نظر چه چیزهایی و به چه مقادیری باشد.

به عنوان مثال ادویه کاری زرد تایلندی دارای فلفل زرد رنگ است. این مسئله در حالی است که در ادویه کاری سبز رنگ تایلندی ما فلفل سبز و گشنیز را خواهیم داشت. در ادامه شما را با برخی دیگر از ترکیبات این ادویه آشنا خواهیم کرد.

1-برگ بو

به صورت کلی برگ بو در هند از درخت کاسیا گرفته می‌شود و عطر و طعم آن بسیار شبیه به دارچین می‌باشد. اما این مسئله در مورد تمامی برگ بوهای تولید شده صدق نخواهد کرد. برگ بوی تولید شده در کشورهای اروپایی از درخت لورل گرفته خواهد شد. شما عزیزان قادر خواهید بود از برگ بو به صورت خشک و یا تازه استفاده کنید و آن را به ادویه کاری خود اضافه نمایید.

2-هل

هل عطر و طعم بسیار خوبی دارد و به صورت کامل و یا پوسته مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگر قصد دارید از هل به صورت کامل استفاده کنید، شما باید ادویه کاری خود را به صورت دستی تولید کنید. برای این کار شما باید پوسته را کمی خرد کنید تا طعم بیشتری داشته باشد و این را نیز به یاد داشته باشید که پیش از سرو غذا باید حتما غلاف‌ها را از آن خارج کنید. این ادویه نیز بومی هند می‌باشد و شاهد آن در ادویه کاری هستیم.

3-میخک

میخک در حقیقت گل باز نشده‌ای می‌باشد که معمولا از آن برای طعم دادن به غذا استفاده می شود. این ترکیب در بسیاری از اوقات به صورت کامل به غذا اضافه می شود، اما برای استفاده از آن در ادویه کاری باید آن را به صورت خرد شده به غذا اضافه کنید. به واسطه این کار شما عزیزان قادر خواهید بود از خواص فوق العاده این ترکیب در ادویه کاری خود استفاده کنید که از جمله آنان می‌توان به کاهش قند خون، کمک به کاهش وزن و نیز محافظت از کبد خود اشاره کرد.

ادویه کاری در حال حاضر یکی از رایج ترین ادویه‌هایی است که از آن در غذاهای متعدد استفاده می شود و با رنگ زرد طلایی در بسیاری از کشورها به فروش می‌رسد. بسیاری از افراد بر این باور هستند که ادویه کاری از یک ترکیب ایجاد شده، اما این تصور کاملا اشتباه است و همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، این ادویه از ترکیبات مختلفی ایجاد می شود. به دلیل وجود ترکیبات مختلف در این ادویه، شاهد این موضوع هستیم که این ادویه خواص بسیار زیادی را برای بدن خواهد داشت. البته توصیه ما به شما عزیزان این است که از مصرف بیش از اندازه این ادویه جدا خودداری کنید.

شرایط نگه داری ادویه کاری

شرایط نگه داری ادویه کاری

ادویه کاری از جمله ادویه‌هایی است که برای نگه داری از آن باید همواره آن را در یک جای خشک و خنک نگه داری کنید. علاوه بر این مسئله همیشه سعی کنید ادویه‌های خود را در داخل یک ظرف در بسته قرار دهید تا که هوا به داخل آن راه پیدا نکند.

به این دلیل که در صورتی که هوا به داخل ادویه شما راه پیدا کند و جریان داشته باشد، ادویه شما خیلی زود عطر و بوی خود را از دست خواهد داد. همچنین لازم به ذکر است که شما باید همواره تمامی ادویه‌های خود را از مقابل نور مستقیم به دور نگه دارید تا که آسیبی به آنان وارد نشود.

ادویه خورشتی

این ادویه یکی از ادویه‌های بسیار پر کاربرد در دنیای آشپزی می‌باشد. همان گونه که از نام این ادویه مشخص است؛ این ادویه بیشتر برای استفاده در خورشت‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته لازم به ذکر است که توصیه ما به شما عزیزان این است که از این ادویه در خورشت سبزی استفاده نکنید. علاوه بر خورشت‌ها، شما عزیزان قادر خواهید بود از ادویه خورشتی برای پخت مرغ و سرخ کردن گوشت نیز استفاده کنید.

فواید ادویه خورشتی

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، ادویه خورشتی خواص بسیار زیادی دارد. از جمله خواص خارق العاده این ادویه می‎‌توان به مقدار قابل توجه آنتی اکسیدان اشاره کرد. آنتی اکسیدان ایمنی بدن را در برابر بیماری‌هایی به مانند سرما خوردگی به میزان قابل توجهی بالا خواهد برد. علاوه بر این مسئله ادویه خورشتی سرشار از ویتامین و فیبر نیز می‌باشد.

این ادویه هضم غذا را به مراتب برای شما عزیزان راحت تر خواهد کرد و به واسطه این امر معده شما را تقویت می‎‌کند. علاوه بر مواردی که به آنان اشاره کردیم این ادویه خواص دیگری را نیز دارد که از جمله آنان می‌توان به افزایش انرژی، افزایش اشتها و نیز نفخ اشاره کرد. پس با توجه به این مسئله شما با اضافه کردن این ادویه به غذای خود موجب حفظ سلامتی خود خواهید شد.

ترکیبات ادویه خورشتی چیست؟

ادویه خورشتی نیز به مانند ادویه کاری ترکیبات بسیار زیادی دارد که از جمله آنان می‌توان به جوز هندی، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زیره سیاه و زیره سبز اشاره کرد. ادویه خورشتی نیز به مانند ادویه کاری از هند وارد شده است و همان طور که می‌دانید ادویه‌های هندی ترکیبات بسیار زیادی دارند.

یکی از خصوصیات بارز که در ادویه‌ها و غذاهای هندی شاهد آن هستیم، تند بودن آنها است. در کشور ما نیز بسیاری از افراد هستند که غذاهای تند را دوست دارند، پس با توجه به این مسئله اگر شما عزیزان نیز از جمله این افراد هستید؛ توصیه ما به شما عزیزان این است که به ادویه خورشتی خود مقداری فلفل سیاه و قرمز بیشتر اضافه کنید. به واسطه این کار نه تنها طعم غذای خود را دلنشین خواهید کرد، بلکه میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان را برای بدن خود فراهم می سازید.

البته لازم است که در اینجا به این موضوع اشاره کنیم که در صورتی که شما عزیزان مشکل اسیدی بودن معده را دارید، بهتر است که از انجام این کار خودداری نمایید، دلیل این سخن نیز این است که اضافه کردن بیش از اندازه فلفل به ادویه خورشتی ممکن است که مشکل شما را به مراتب شدیدتر کند.

شرایط نگه داری ادویه خورشتی

همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، به صورت کلی شرایط نگه داری تمامی ادویه جات به مانند یکدیگر می‌باشد و شما عزیزان برای نگه داری ادویه خورشتی باید آن را در یک جای خشک و خنک نگه داری کنید. علاوه بر این مسئله این را نیز به خاطر داشته باشید که باید ظرف مورد نظر شما که ادویه را در داخل آن نگه داری می‌کنید، درب داشته باشد تا که از ورود هوا به داخل آن جلوگیری شود. لازم به ذکر است که همیشه سعی کنید ادویه‌های خود را از نور مستقیم خورشید به دور نگه دارید تا که بتوانند خواص خود را برای طولانی مدت حفظ کنند.

مشاهده محصولات فروشگاه بهرامن
فروشگاه بهرامن

مشکلی که در خصوص این ادویه وجود دارد این می‌باشد که ترکیبات این ادویه بسیار زیاد است و به همین دلیل نیز بسیاری از مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند که آن را به صورت آماده خریداری کنند. مشکل اصلی این است که با خرید اینترنتی شما عزیزان قادر نخواهید بود به این موضوع پی ببرید که ادویه مورد نظر شما اصل خواهد بود یا خیر.

برای همین نیز توصیه ما به شما عزیزان این است که سعی کنید ادویه مورد نظر خود را از یک فروشگاه و شرکت معتبر خریداری نمایید. برای خرید ادویه خورشتی بهترین گزینه خرید از شرکت بهرامن خواهد بود.

فرق ادویه کاری و ادویه خورشتی

همان طور که در این مقاله نیز به آن اشاره کردیم این دو ادویه هر دو از کشور هند سرچشمه گرفته‌اند و به همین دلیل نیز ترکیبات به کار رفته در این دو ادویه تا حدودی مشابه با یکدیگر می‌باشند و از برخی نظرات به مانند یکدیگر هستند. اما این دو ادویه با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند که در ادامه به فرق ادویه کاری و ادویه خورشتی اشاره خواهیم کرد.

همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم ادویه خورشتی به واسطه خاصیت هضم کنندگی خوبی که دارد به شما کمک خواهد کرد تا که بتوانید معده خود را به سبب آن به خوبی تقویت کنید و این خاصیت را در ادویه کاری شاهد نخواهیم بود. از طرفی نیز از آنجایی که ادویه کاری دارای آنتی اکسیدان‌های بسیار زیادی می‌باشد برای مقابله با سرما خوردگی یکی از بهترین گزینه‌ها می‌باشد و این مسئله در حالی است که در ادویه خورشتی ما به میزان بسیار کمی آنتی اکسیدان را خواهیم داشت.