پیاز

آیا پیاز واقعاً خواص ضد میکروبی دارد؟

پیاز یکی از سبزیجات پر طرف‌دار است که در کشور ما از آن استفاده‌های زیادی می‌کنند. از این محصول به صورت خام و یا پخته استفاده می‌شود. شما به سختی می‌توانید یک غذای ایرانی را پیدا کنید که رد پای پیاز در آن پیدا نباشد. پیاز دارای انواع مختلفی است.

این محصول در رنگ‌های مختلف قرمز، سفید و زرد در بازار یافت می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خود را دارند. حتماً تابه‌حال از بزرگ‌ترهای خود شنیده‌اید که با قرار دادن برش‌های پیاز در خانه می‌توانید از ابتلا به بیماری‌های میکروبی و ویروسی جلوگیری به عمل آورید. اظهار نظرهای متفاوتی در این باره انجام شده است.

برخی‌ها اعتقاد دارند که پیاز جذب کننده باکتری است به همین دلیل می‌تواند باکتری‌ها را به خود جذب کند. حال ما در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا پیاز و پیاز خشک واقعاً خواص ضد میکروبی دارد؟ با ادامه مطلب همراه ما باشید تا بدانید که چه مقدار می‌توانید بر روی این ادعا تکیه کنید.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

آیا پیاز جاذب میکروب است؟

اثرات پیاز بر روی میکروب‌ها و باکتری‌ها

خواص ضدعفونی‌کننده پیاز کدام‌اند؟

خواص پیاز خشک

آیا پیاز جاذب میکروب است؟

در ابتدا شما باید تفاوت دو موضوع را بدانید که آیا پیاز ضد باکتری است یا این که باکتری و میکروب را جذب می‌کند. شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که تفاوت این دو موضوع در چیست؟
در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که اگر پیاز ضد میکروب باشد می‌تواند میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در بدن انسان را از بین ببرد. اما اگر جذب کننده میکروب باشد می‌تواند میکروب‌های محیط را به خود جذب کند.
حتماً تا کنون در هنگام بریدن و خرد کردن پیاز اشک در چشمان شما جاری شده است و چشم‌های شما سوز زده‌اند. این عامل به دلیل وجود یک اسید به نام اسید سولفوریک است. این اسید می‌تواند از رشد باکتری و میکروب جلوگیری کند.
البته شما باید این موضوع را بدانید که پیاز از رشد ویروس جلوگیری نمی‌کند.

پیاز خشک

به همین دلیل نباید این انتظار را داشته باشید که از شما در برابر بیماری‌های ویروسی به مانند آنفولانزا محافظت کند. برخی از نهادهای معروف بررسی‌ها و تحقیقاتی در این رابطه انجام داده‌اند. یکی از این نهادها انجمن پیاز کشور ایالات متحده امریکا بوده است. این نهاد اعتقاد دارد مایعی که در هنگام بریدن از آن خارج می‌شود می‌تواند برخی از میکروب‌ها را از بین ببرد.

این نهاد اعتقاد دارد که پیاز نمی‌تواند تمامی میکروب‌ها را از بین ببرد یا جلوی رشد آن‌ها را بگیرد. آن‌ها می‌گویند که برخی از میکروب‌هایی که باعث ایجاد مسمومیت غذایی در افراد می‌شوند را می‌توان به وسیله پیاز از بین برد. همچنین آن‌ها ادعا دارند که جلوی رشد آن‌ها هم گرفته خواهد شد.

البته نهادهای دیگری هم در این رابطه تحقیقاتی انجام داده‌اند. سازمان سلامت جهانی این ادعا را بیان کرده است که پیاز برش زده شده و خرد شده می‌تواند برخی از پاتوژن‌های در ارتباط با مسمومیتی که به وسیله غذا ایجاد می‌شود را از بین ببرد.

با توجه به این تحقیقات نتیجه می‌گیریم که پیاز خشک بهرامن و یا هر شکلی از پیاز می‌تواند برخی از باکتری‌ها و میکروب‌ها را از بین ببرد. اما این که می‌تواند باکتری‌های موجود در محیط را جذب کند به هیچ وجه اساس و پایه علمی ندارد. به همین دلیل در ادامه به بررسی اثرات پیاز بر روی میکروب‌ها و باکتری‌ها می‌پردازیم.

اثرات پیاز بر روی میکروب‌ها و باکتری‌ها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تحقیقات ضد میکروبی پیاز تنها مربوط به امروز نمی‌باشد. بلکه در گذشته هم پاستور دانشمند کشور فرانسه بررسی‌هایی بر روی خواص ضدعفونی‌کنندگی پیاز و سیر انجام داده بود. البته تحقیقات در رابطه با تأثیرات پیاز امروزه بسیار بیشتر شده است.

محققان در یک آزمایش به بررسی اثرات پیاز بر روی برخی از باکتری‌ها به مانند mrsa، ای کولا و … پرداختند. آن‌ها از سه نوع پیاز به رنگ‌های مختلف عصاره‌هایی تهیه کردند. آن‌ها دریافتند که عصاره پیاز قادر است برخی از میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرد یا جلوی رشد آن‌ها را بگیرد. البته این تحقیقات ابعاد دیگری هم داشت. یکی از عواملی که باعث تأثیر پذیری بیشتر پیاز بر روی این باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌شود، میزان غلظت آن است.
با توجه به تحقیقات انجام شده مشخص شده است که عصاره پیازی که دارای غلظت پنجاه درصد می‌باشد می‌تواند تأثیرات زیادی بر روی این میکروب‌ها داشته باشد.

خواص پیاز

در این تحقیقات مشخص شد که هر چه دما بالاتر برود اثرات ضد میکروبی آن هم کاهش پیدا خواهد کرد. با توجه به نتایج صورت گرفته از این آزمایش می‌توان به جرات گفت که پیاز می‌تواند به عنوان یک ضد باکتری و ضد میکروب قوی و البته طبیعی شناخته شود. به همین دلیل می‌توان از پیاز خشک بهرامن در این راستا استفاده کرد.

خواص ضدعفونی‌کننده پیاز کدام‌اند؟

پیاز دارای ویتامین‌ها و املاح معدنی بسیار زیادی است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که املاح موجود در آن می‌توانند با میکروب‌ها و باکتری‌ها مبارزه کنند. پیاز دارای ویتامین‌های A و C است. علاوه بر این دارای مواد معدنی و املاحی به مانند فسفر، گوگرد، پتاسیم، کلسیم و … است. این محصول خواص بسیار زیادی برای سلامتی افراد دارد. اما یکی از مهم‌ترین خواص آن پایین آوردن التهاب و از بین بردن بردن انواع باکتری‌ها و میکروب‌ها در پوست افراد است.

پیاز و عفونت گوش

عفونت گوش یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها در میان مردم است. این عفونت بسیار دردناک است و فرد بیمار را بسیار اذیت خواهد کرد. عوامل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند گوش افراد عفونت کند. یکی از این عوامل میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند. این میکروب‌ها در بافت‌های لوزه نفوذ می‌کنند و سبب ایجاد عفونت در گوش فرد می‌شوند.

ادعاهایی مطرح شده است که پیاز می‌تواند در درمان این عفونت نقش داشته باشد. البته در سال‌های بسیار دور هم از برخی افراد عنوان شده است که می‌توان گوش درد را با پیاز درمان کرد. پیاز دارای کوئرستین است. کوئرستین باعث از بین رفتن التهاب گوش خواهد شد. همچنین خواص ضد میکروبی پیاز باعث خواهد شد تا این میکروب‌ها از بین بروند و یا این که جلوی رشد آن‌ها گرفته شود.

برای درمان التهاب عفونت گوش و از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌های گوش می‌توانید به دو صورت این کار را انجام دهید. برای خرید پیاز خشک، می‌توانید به فروشگاه زعفران بهرامن مراجعه کنید.

در زیر به این دو روش اشاره می‌کنیم:
پیازها را درون فر قرار دهید. برای این کار زمان آن را بر روی پانزده دقیقه و درجه آن را بر روی چهار صد و پنجاه فارنهایت قرار دهید. البته اگر فر ندارید می‌توانید به مدت پانزده دقیقه آن‌ها را بر روی بخاری خانه خود قرار دهید. بعد از انجام این مراحل باید آن‌ها را برش بزنید. سعی کنید آب پیاز را درون ظرفی جداگانه بریزید.

بعد از این کار می‌توانید چند قطره از آب پیاز را در گوش خود بچکانید. شما باید اجازه دهید تا این آب به خوبی در گوش شما نفوذ کند. با این کار هم التهاب آن درمان خواهد شد و هم میکروب‌ها از بین خواهند رفت تا عفونت گوش از بین برود.
در روش دوم شما باید به مانند روش اول پیازها را گرم کنید. بعد از این کار باید آن‌ها را برش دهید. بعد از برش دادن می‌توانید آن را بر روی گوشی که دچار عفونت شده است قرار دهید. البته باید بگذارید تا پیاز خنک شود. زیرا اگر داغ باشد ممکن است گوش شما را بسوزاند. به این ترتیب با انجام این روش می‌توانید میکروب‌ها را از بین ببرید و درد گوش خود را التیام ببخشید.

پیاز و درمان آکنه

ایجاد آکنه در پوست به عنوان یکی از مشکلات شایع در مردم دنیا شناخته می‌شود. آکنه در قسمت‌های مختلفی از بدن ایجاد می‌شود. ایجاد آکنه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از عوامل ایجاد آکنه در افراد، بالا رفتن تعداد باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در پوست این افراد است. این میکروب‌ها در درون منافذ پوست نفوذ می‌کنند و به خوبی در آن جا رشد می‌کنند.
افزایش میکروب‌ها در منافذ پوست باعث می‌شود تا این نواحی دچار التهاب شوند. به همین دلیل در پی آن آکنه به وجود خواهد آمد. بررسی‌هایی انجام شده است که نشان می‌دهند آب پیاز برای از بین بردن آکنه مفید است. آب پیاز با از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها جلوی رشد و تکثیر بیش از حد آن‌ها را می‌گیرد. به همین ترتیب این التهابات را از بین می‌برد.
برای درمان جوش و آکنه بهتر است تا روزی دو مرتبه از آب پیاز استفاده کنید. شما باید به صورت موضعی مقداری آب پیاز را بر روی لکه‌های خود بمالید. اگر پوست شما خشک است بعد از شستن آب پیاز حتماً از یک کرم مرطوب کننده هم استفاده کنید.
آب پیاز دارای مقادیر زیادی گوگرد است. همچنین این محصول مقدار زیادی اسید سیتریک دارد. این املاح باعث می‌شوند تا جوش‌های سر سیاه هم از روی پوست شما محو شوند.

زعفران بهرامن
خرید از فروشگاه آنلاین بهرامن

میکروب چشم

دست‌های ما به طور روزانه به اشیای مختلفی برخورد می‌کند. بسیاری از ما با دستان خود چشم‌هایمان را می‌مالیم. این موضوع باعث می‌شود تا برخی از میکروب‌های دست به چشم وارد شوند. حتی در طول روز بسیاری از آلودگی‌ها به چشمان ما وارد می‌شوند.
زمانی که پیاز پوست می‌کنید و چشمان شما می‌سوزد به هیچ وجه نباید نگران این موضوع باشید. اجازه دهید تا اشک از چشمان شما جاری شود. این کار کمک می‌کند تا آلودگی‌ها و میکروب‌های موجود در چشم شما از بین بروند زیرا پیاز خاصیت ضد میکروبی دارد. حتی شاید برای شما جالب باشد که بدانید گریه کردن باعث می‌شود تا چشمان شما ضدعفونی شود. بعد از جاری شدن اشک چشم‌های شما براق‌تر می‌شوند. البته به‌غیر از این موضوع از آب مروارید چشم هم جلوگیری به عمل می‌آورد. علاوه بر این باعث می‌شود تا با بالا رفتن سن افراد، چشم آن‌ها پیر و ضعیف‌تر نشود.
اگر چشمان شما به طور مداوم می‌خارد می‌توانید مقداری آب پیاز را در چشم‌های خود بچکانید. البته باید در این امر احتیاط کنید. تنها چند قطره برای این کار کافی است.

سلامت دهان و دندان

یکی دیگر از کاربردهای پیاز بالا بردن سلامت دهان و دندان می‌باشد. برای این کار می‌توانید از پیاز خام استفاده کنید. زیرا پیاز خام دارای گوگرد بیشتری است. در نتیجه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بهتری هم دارد. همان طور که می‌دانید دهان یکی از مناطقی است که امکان رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها در آن جا زیاد است.
این میکروب‌ها و باکتری‌ها باعث می‌شوند تا دندان‌ها هم پوسیده شوند. پیاز با از بین برده این میکروب‌ها باعث استحکام بیشتر دندان‌های شما خواهد شد. علاوه بر این پیاز دارای مقادیری از ویتامین C است. به همین دلیل باعث می‌شود تا سلامت دندان‌ها بیشتر شود. همچنین پیاز برای بهبود درد دندان‌ها بسیار مفید است. البته باید بدانید که بعد از استفاده از پیاز دهان شما بو می‌دهد. به همین دلیل می‌توانید با دهان‌شویه این بو را از بین ببرید.

پیاز و تقویت سیستم ایمنی

بسیاری از میکروب‌ها و باکتری‌های مضر وجود دارند که باعث می‌شوند سیستم ایمنی بدن ضعیف‌ شود. ضعیف شدن سیستم ایمنی باعث می‌شود تا افراد مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف باشند. به همین دلیل می‌توانید با مصرف پیاز این میکروب‌ها را از بین ببرید. این محصول می‌تواند در فصل زمستان یک گزینه مناسب برای استفاده افراد باشد. اگرچه دلیل علمی وجود ندارد تا پیاز ویروس را از بین ببرد اما می‌تواند در بهبود حال بیماران در این فصل کمک کننده باشد. علاوه بر این می‌تواند عفونت‌های ناشی از وجود ویروس‌ها را هم از بین ببرد.

ضد عفونی

همان طور که در بالا بیان کردیم از پیاز برای درمان بسیاری از بیماری‌های عفونی استفاده می‌شود. زیرا منشأ بیماری‌های عفونی میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند.

خاصیت ضدمیکروبی پیاز


در این جا به برخی دیگر از خواص ضد عفونی و ضد میکروبی پیاز اشاره می‌کنیم:
برای از بین بردن عفونت پاها می‌توان از پیاز استفاده کرد. برای این کار می‌توانید مقداری پیاز در جوراب خود قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا میکروب‌ها را از بین ببرد و التهاب آن را درمان کند. یکی دیگر از مشکلاتی که زنان جامعه با آن درگیر هستند عفونت در دروان بارداری است. زنان باردار باید با دستور پزشک از این محصول برای درمان عفونت خود استفاده کنند.
علاوه بر این می‌توان از این محصول برای از بین بردن آلودگی‌های خون هم استفاده کرد. با مصرف پیاز می‌توان سموم بدن را از بین برد.

علاوه بر این باید بدانید که این محصول دارای مقادیری از سلنیوم است که باعث می‌شوند سیستم ایمنی افراد در مقابل بیماری‌ها تقویت شود.

خواص پیاز خشک

پیاز خشک دارای ویتامین‌های C و B است و همچنین خشک‌شده آن دارای کالری کمتری است. این محصول دارای ترکیباتی است که تمامی آن‌ها برای بدن افراد نیاز است. یکی از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در پیاز خشک بهرامن پتاسیم است.
پیاز خشک بهرامن فشار خون در افراد را پایین می‌آورد. این محصول همچنین برای کم کردن التهابات مفید و مؤثر است.

خرید پیاز خشک

شما می‌توانید باکیفیت‌ترین انواع پیاز خشک را از سایت بهرامن تهیه کنید. با خرید از این سایت می‌توانید از کیفیت و قیمت مناسب این محصولات نهایت بهره را ببرید. با خرید عمده این محصول می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی به عمل آورید. بهرامن مجموعه‌ای است که در طول سال‌ها تجربیات گران بهایی را کسب کرده است. این مجموعه با استفاده از این تجربیات بهترین محصولات را برای مشتریان عرضه می‌کند. با خرید این محصول می‌توانید انواع غذاها را طبخ کنید.
مجموعه بهرامن پیاز خشک را در بسته بندی‌های مطمئن عرضه می‌کند. تمامی بسته‌بندی‌های این مجموعه دارای لیبل‌های مخصوص شرکت هستند. طراحی ظروف پت بهرامن به‌گونه‌ای است که مشتری هم می‌تواند از ظاهر آن لذت ببرد و هم از ترکیبات طبیعی موجود در آن نهایت استفاده را داشته باشد. پیاز خشک بهرامن به صورت کاملاً بهداشتی تهیه می‌شود. علاوه بر این استفاده از پیاز خشک بسته‌بندی‌شده بهرامن کار آشپزها را بسیار راحت‌تر کرده است.

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن