دمنوش بابونه

تأثیرات دمنوش بابونه بر افسردگی

دمنوش بابونه یکی از موثرترین دمنوش‌های درمان و بهبود افسردگی است که طرز تهیه بسیار ساده و آسانی دارد. برای این امر تنها کافی است که مقداری بابونه خشک‌شده را در یک فنجان قرار دهید و بر روی آن آب جوش بریزید. حال حدود سه دقیقه منتظر بمانید تا دمنوش شما دم بکشد و آماده میل‌کردن شود. شما می‌توانید داخل دمنوش آماده‌شده مطابق با ذائقه خود مقداری عسل یا آبلیمو بریزید و سپس دمنوش بابونه را میل نمایید. در ادامه به بررسی گیاه بابونه و خواص و فواید مختلف آن می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

گل بابونه چیست؟

انواع گل بابونه

تأثیرات دمنوش بابونه بر افسردگی

خواص و فواید دمنوش بابونه

گل بابونه چیست؟

گل بابونه یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است که از تیره کاسنیان به دست می‌آید. این گل به شکل گل‌های سفید و زردرنگ و بصورت گروهی در طبیعت می‌روید.
در انگلیسی گل بابونه را Camomille می‌نامند. احتمالاً با خود می‌گویید این کلمه چه معنایی دارد؟ لازم به ذکر است که Camomille از دو کلمه یونانی Khamai به معنای گل‌های کوچک و Malon به معنای بوی سیب گرفته شده است.
شایان ذکر است که خواستگاه پیدایش این گیاه به آسیای صغیر و کشورهایی نظیر؛ فرانسه، الجزایر و پرتغال بازمی‌گردد. البته ایران نیز یکی‌دیگر از کشورهای رشد این گیاه است و در چمنزارهای استان چهارمحال‌وبختیاری، فارس، لرستان، دماوند، تهران، البرز، آذربایجان، خوزستان و… به فراوانی می‌توان آن را مشاهده کرد.

دمنوش بابونه بهرامن
خرید دمنوش بابونه

بابونه طبع بسیار گرم و خشکی دارد و برای افرادی که طبع سرد بر بدنشان غالب است کاملاً موثر و مفید می‌باشد. اما اگر افراد دارای طبع و مزاج گرم دمنوش بابونه میل نمایند ممکن است حساسیت‌های بسیاری در بدن آن‌ها ایجاد شود.

مشخصات گل بابونه

بطورکلی می‌توان گفت که گل بابونه ظاهری شبیه به آفتابگردان و بویی شبیه به سیب دارد. این گل گیاهی کوچک و دائمی است که بطورمعمول تا سی سانتی‌متر رشد می‌کند. همانطور که می‌دانید ساقه گیاه بابونه سبز و برگ‌های آن سبز با هسته مرکزی زرد هستند.
گل بابونه بطورمعمول در تابستان و با گرم‌شدن هوا شروع به رشد و گلدهی می‌کند و این گل در فصل‌های سرد سال قابل مشاهده نیست.

انواع گل بابونه

گل بابونه نیز همانند دیگر گل‌ها انواع مختلف و بسیاری دارد که عبارتند از:
• بابونه رومی یا بابونه شیرازی
• بابونه آلمانی
• بابونه ایرانی
• بابونه مراکشی
• بابونه وحشی
• بابونه زرد
• بابونه سفید
• و…
لازم به ذکر است که تنها دو مورد از انواع بابونه ذکرشده بصورت دم‌کرده قابل استفاده و مصرف هستند.

خواص دمنوش بابونه

بابونه رومی( شیرازی)

بابونه رومی که با نام‌های بابونق، بابونه حقیقی، بابونه شیرازی، بابونج و دیگر اسامی مشابه شناخته و معرفی می‌شود یکی از آشناترین انواع بابونه است که ساقه‌هایی سبزرنگ متمایل به سفید دارد. این بابونه همچنین برگ‌هایی بریده بریده و از کرک پوشیده شده نیز دارد.
بابونه رومی بطورمعمول در فصول خشک سال یعنی اواسط تیرماه الی پاییز برداشت می‌شود و سپس در محیط‌های فاقد نور و با دمای ۳۵ درجه جهت خشک‌شدن ذخیره و نگهداری می‌شود.
این نوع بابونه برای مو خواص و فواید بسیاری دارد و موجب درخشندگی، براق‌شدن و حتی روشن‌شدن مو می‌شود. از مهم‌ترین ترکیبات شیمیایی این گیاه می‌توان به گوگرد، اسید آنتمیک، تانن، گلوکوزید تلخ، نوعی آلکالوئید به نام آنتمین و اسیدفسفریک اشاره کرد.
همانطور که گفتیم اسانس یک گل در حفره‌های خاص آن ترشح و ذخیره می‌شوند. اما در رابطه با بابونه رومی این اسانس در تمام بخش‌ها مشاهده می‌شود و هیچ محدودیتی وجود ندارد.
درنهایت به این نکته دقت داشته باشید که گل بابونه رومی تحت هیچ شرایطی بصورت خودرو رشد نمی‌کند و تنها با کاشت به دست می‌آید.

بابونه آلمانی

بابونه آلمانی از تیره‌ی کاسنی و تیره‌ی فرعی رادیه است که ارتفاع آن از ۳۰ تا ۷۰ سانتی‌متر است. این نوع بابونه در انتهای ساقه خود دو نوع گلچه با نام‌های زبانه‌ای و لوله‌ای دارد. به این نکته دقت داشته باشید که گلچه‌های زبانه‌ای به رنگ سفید و گلچه‌های لوله‌ای به رنگ زرد مشاهده می‌شوند.
همانطور که گفتیم اسانس ماده موثر در گل بابونه است. این ماده در بابونه آلمانی در قسمت پایین گلچه‌ها ساخته و ذخیره می‌شود.
یکی از روش‌های اصلی تشخیص بابونه آلمانی از دیگر انواع بابونه وجود فضای خالی در میان این گل است. جالب است بدانید که این فضا به گونه‌ای است که اگر گل‌ها را به شکل طولی برش دهید به سادگی آن را مشاهده خواهید کرد.
از مهم‌ترین خواص و فواید دمنوش بابونه آلمانی می‌توان به درمان نفخ‌های عصبی، سوهاضمه، افسردگی‌ و اضطراب، اختلالات قاعدگی، آسم، تب، سرماخوردگی، بی‌خوابی، عفونت اندام‌های تناسلی، آبریزش بینی، ورم پلک‌ها، التهاب و… اشاره کرد.

بابونه ایرانی

بابونه ایرانی یکی‌دیگر از انواع بابونه است که در جنگل و چمنزارهای ایران با هر آب‌وهوایی به سادگی رشد می‌کند و با هیچ محدودیتی مواجه نیست. برای خرید دمنوش بابونه میتوانید به فروشگاه زعفران بهرامن مراجعه کنید.

بابونه مراکشی

بابونه مراکشی از دیگر انواع بابونه است که نمی‌توان آن را بصورت دم‌کرده استفاده کرد. همچنین این نوع بابونه در هر مکان و هر شرایطی امکان رویش ندارد.

فروشگاه زعفران بهرامن
فروشگاه بهرامن

بابونه وحشی

بابونه وحشی گیاهی یک‌ساله از تیره کاسنی با برگ‌هایی باریک و نواری است. ارتفاع این نوع بابونه ۱۰ تا ۴۰ سانتی‌متر است و عطر بسیار ضعیفی دارد. همچنین بابونه وحشی طعم تلخ و گسی دارد.
لازم به ذکر است که بابونه وحشی گیاهی تب‌بر، ضدکرم و التیام‌دهنده است.

بابونه زرد

بابونه گیاهی دو ساله یا پایا با ساقه‌های خشن، ساده یا منشعب است که برگ‌های آن زاویه‌دار هستند. بابونه زرد انواع مختلف و بسیاری دارد که از آشناترین آن‌ها می‌توان به Parnassica, Australis, Euxina, Fussi, Virescens
اشاره کرد.

بابونه سفید

بابونه سفید یکی‌دیگر از انواع بابونه است که گل‌های سفیدرنگ بسیار زیبا دارد. این بابونه خواص درمانی مختلف و بسیاری نیز دارد.

آیا گل بابونه سمی است؟

بطورکلی می‌توان گفت که گل بابونه برای انسان سمی نیست و مصرف آن هیچ خطری به همراه ندارد. اما این گیاه می‌تواند برای حیوانات خانگی خطرناک باشد و عوارض گوارشی بسیاری در آن‌ها ایجاد کند، به همان خاطر حتماً مواظب باشید که حیوانات خانگی شما این گیاه را نخورند.

تأثیرات دمنوش بابونه بر افسردگی

افسردگی نوعی اختلال شایع اما بسیار جدی در جامعه امروز است که می‌تواند نظم و زندگی طبیعی افراد را بهم زند و احساسات منفی نظیر؛ غم، اضطراب، ناامیدی و عصبانیت در افراد ایجاد کند.

به این نکته دقت داشته باشید که افسردگی می‌تواند از طریق تأثیر بر احساس و عمل افراد زندگی آن‌ها را مختل کند و به این ترتیب گذراندن یک روز معمولی را بسیار سخت و طاقت‌فرسا کند. افسردگی‌ علائم یا نشانه‌های مختلف و بسیاری دارد که از شایع‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به داشتن احساس ناتوانی و ناامیدی شدید، از دست‌دادن علاقه برای انجام امور روزانه، تغییر اشتها و وزن، تغییرات در روتین خواب، عصبانیت یا تحریک‌پذیری شدید، از دست‌دادن انرژی، بی‌حالی و کسالت، احساس بی‌فایده بودن، رفتارهای خطرناک، عدم توانایی تمرکز، دردهای بدون علت قبلی، صحبت در رابطه با خودکشی و مرگ، گریه و بی‌تابی شدید در کودکان و… اشاره کرد.‌

در حال حاضر روش‌های مختلف و بسیاری جهت درمان افسردگی وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها نوشیدن انواع دمنوش ازجمله دمنوش بابونه است. این دمنوش نوعی دمنوش بدون کافئین و بسیار خوش‌طعم این که با ترکیبات موثر خود نظیر؛ فلاونوئیدها نظیر؛ فلاون گلیکوزید، آپی جنین، لوتئولین، کرسیواریول، ایزورامنتین، پاتولتین، روتین و هیدروکسی کومارین‌ها نظیر؛ آمبلی فرون، هرنیادین و… استرس و اضطراب را درمان و نشانه‌های افسردگی را تسکین می‌بخشد. دمنوش بابونه با آپی جنین بسیار بالای خود از طریق آرام‌کردن عصب‌ها در درمان بی‌خوابی نیز بسیار موثر است و با نوشیدن یک لیوان از آن قبل از خواب یک خواب باکیفیت‌ خواهید داشت.

مطابق با تحقیقات و آزمایشات انجام‌شده دمنوش بابونه درست به اندازه داروهای خواب‌آور تجویزی اثربخش و موثر است. لازم به ذکر است که این دمنوش همچنین در کاهش التهاب و تسکین میگرن و سردرد تنشی نیز بسیار موثر است.
شایان ذکر است که دمنوش بابونه تنها در درمان افسردگی و بهبود علائم این بیماری‌ اثرگذار نیست، بلکه فواید و خواص دیگری نیز دارد.

خواص و فواید دمنوش بابونه

مهم‌ترین خواص و فواید دمنوش بابونه عبارتند از:

افزایش ایمنی بدن

همانطور که می‌دانید هرچه سیستم ایمنی افراد مقاومت و ایمنی بالاتری داشته باشد فرد کم‌تر به بیماری مبتلا می‌شود. همچنین هنگام ابتلا به بیماری‌های مختلف نظیر؛ سرماخوردگی و آنفولانزا نیز فرد سریع‌تر بهبودی می‌یابد. مطابق با تحقیقات و آزمایشات انجام‌شده مصرف منظم دمنوش بابونه می‌تواند سرعت تولید گلبول‌های سفید بدن را افزایش دهد و به این ترتیب ایمنی بدن را بالا ببرد.

بابونه چیست؟

دمنوش بابونه نقش موثری در ریلکس‌کردن و بهتر خوابیدن دارد.

همانطور که گفتیم بابونه یک گیاه آرامبخش برای اعصاب است، به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که ده دقیقه پیش از رفتن به رختخواب یک لیوان دمنوش بابونه بنوشید تا خوابی باکیفیت‌ و آرام و راحت تجربه کنید.

رفع مشکلات گوارشی با دمنوش بابونه

بابونه یک ضدالتهاب بسیار قوی است که در درمان بیماری‌های گوارشی بسیار موثر است. لازم به ذکر است که دمنوش بابونه در درمان سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر، ناراحتی معده، گاز و پیشگیری از زخم معده بسیار موثر است. این دمنوش در درمان اسهال نیز بسیار موثر است.

کاهش التهاب

همانطور که می‌دانید التهاب یک واکنش طبیعی در بدن به زخم و عفونت است. اما به این نکته دقت داشته باشید که التهاب مزمن برای بدن خوب نیست و ممکن است طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها نظیر؛ آرتریت، بواسیر، اختلالات خودایمنی، درد در ناحیه‌ی معده، افسردگی و… ایجاد کند. گل بابونه به دلیل روغن‌های فرار و ترکیبات شیمیایی خود خواص ضدالتهابی دارد و به این ترتیب التهاب را به خوبی کاهش می‌دهد.
شایان ذکر است که غرغره‌کردن دهان با دمنوش بابونه می‌تواند التهاب موجود در غشای مخاطی گلو یا دهان را به خوبی برطرف کند.

کاهش سرعت فرآیند پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از بیماری‌های شایع امروزی است که هر فرد می‌تواند به آن دچار شود. البته این بیماری در خانم‌های یائسه نسبت به دیگر افراد بیش‌تر مشاهده می‌شود.
همانطور که می‌دانید پوکی استخوان نوعی بیماری استخوانی است که موجب کاهش توده و تراکم استخوان‌ها می‌شود و به این ترتیب خطر شکستگی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. دمنوش بابونه با خاصیت ضداستروژنی خود بر روی بافت‌های استخوانی بیماری پوکی استخوان را به خوبی بهبود می‌بخشد. البته روغن این گیاه نیز در تسکین درد و گرفتگی کاربرد دارد.

درمان دیابت و کاهش سطح قندخون

همانطور که می‌دانید پانکراس اندام ترشح‌کننده انسولین در بدن و عضو اصلی برای کنترل قندخون است. بابونه از تخریب و صدمه‌دیدن سلول‌های پانکراس به خوبی جلوگیری می‌کند.
مطابق با تحقیقات و آزمایشات انجام‌شده دمنوش بابونه اثر مثبتی بر روی سطح قندخون ناشتا و پیشگیری از بالارفتن میزان قندخون پس از خوردن غذا دارد.

تسکین علائم سرماخوردگی

از دیگر خواص و فواید دمنوش بابونه پاکسازی سینوس‌های گرفته و تسکین علائم سرماخوردگی ازجمله گلودرد و عفونت گلو، است. البته این دمنوش مخاط حاصل از عفونت را نیز به خوبی کاهش می‌دهد.

موثر در حفظ سلامت قلب

از دیگر خواص دمنوش بابونه می‌توان به حفظ سلامت قلب اشاره کرد. این دمنوش با فلاونوئیدهای بسیار بالای خود سطح فشارخون و میزان کلسترول بد خون را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد و به این ترتیب موجب حفظ سلامت قلب می‌شود.

کمک به کاهش وزن

دمنوش بابونه با خاصیت چربی‌سوزی خود می‌تواند به کاهش وزن کمک بسیاری کند. البته به این نکته دقت داشته باشید که مصرف این دمنوش به تنهایی کافی نیست و باید با ورزش و رژیم مناسب همراه شود.

رفع چین‌وچروک

همانطور که می‌دانید رادیکال‌های آزاد در بدن منجر به پیرشدن پوست و ایجاد چین‌وچروک می‌شوند. دمنوش بابونه با چین‌وچروک‌ها به خوبی محافظت می‌کند و از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند که درنتیجه این امر پوست جوان می‌ماند.

درمان عفونت‌ در زنان

همانطور که می‌دانید عفونت‌های دستگاه تناسلی یکی از بیماری‌های شایع در میان خانم‌ها در هر سنی است. بابونه با خاصیت ضدمیکروبی خود می‌تواند این عفونت‌ها را به خوبی درمان کند و ناراحتی‌های آن را از بین می‌برد.

کاهش تورم

دمنوش بابونه با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود جوش‌های فرورفته و تورم و قرمزی ناشی از آن را به خوبی بهبود می‌بخشد.

کاهش حلقه‌های سیاه دور چشم

از دیگر خواص و فواید دمنوش بابونه می‌توان به کاهش حلقه‌های سیاه دور چشم اشاره کرد. برای این امر تنها کافی است که دمنوش کیسه‌ای را پنچ دقیقه در آب جوش قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا خنک شود. حال دمنوش خنک‌شده را پنچ دقیقه زیر چشم‌های خود قرار دهید و درنهایت با آب اطراف چشم خود را بطور کامل بشویید.

کاهنده‌ی درد و تسکین دردهای قاعدگی

دمنوش بابونه می‌تواند بطور طبیعی دردهای ناشی از آرتروز، آسیب، درد پشت، تب، بارداری و… را به خوبی کاهش دهد. این دمنوش با گلیسین و فلانوئید بسیار بالای خود گرفتگی‌های قاعدگی و اسپاسم عضلانی را نیز به خوبی بهبود می‌بخشد.
جالب است بدانید که دمنوش بابونه موجب افزایش جریان خون در نواحی لگن و رحم نیز می‌شود و به این ترتیب از و پریودهای نامنظم جلوگیری می‌کند که درنتیجه این امر سلامت جنسی زنان را تضمین می‌کند.

از بین‌بردن مشکلات پوستی

دمنوش بابونه در درمان مشکلاتی نظیر؛ اگزما و آکنه بسیار موثر است و زخم‌های مختلف را به خوبی درمان می‌کند. این دمنوش همچنین می‌تواند التهاب و قرمزی‌های پوست را به خوبی کاهش دهد و به این ترتیب پوستی جوان و شاداب به ارمغان آورد.

درمان شوره

با استفاده از دمنوش بابونه می‌توان شوره و مشکلات کف سر را به خوبی درمان کرد‌. برای این امر پیشنهاد ما به شما این است که دو قاشق غذاخوری از این دمنوش را در شامپو خود بریزید.

فواید دمنوش بابونه

رطوبت‌رسانی پوست

دمنوش بابونه یک لوسیون و پاک‌کننده عالی برای پوست است که التهاب پوست را به خوبی درمان می‌کند. این دمنوش یکی از بهترین و مناسب‌ترین پاک‌کننده‌ها و تونرهای طبیعی پوست است.

پوست را سفید می‌کند

دمنوش بابونه در سفیدی پوست نیز بسیار موثر است و به درخشان‌کردن آن کمک بسیاری می‌کند. همچنین به این نکته دقت داشته باشید که این دمنوش منافذ بزرگ و باز را نیز به خوبی کوچک می‌کند و پوست را تسکین می‌دهد.

افزایش اشتها

دمنوش بابونه می‌تواند بی‌اشتهایی‌های با منشأ عصبی را از طریق آرام‌کردن به خوبی درمان کند و به این ترتیب اشتها افراد را بازگرداند.

عوارض جانبی دمنوش بابونه

مصرف دمنوش بابونه برای بسیاری از افراد بی‌خطر است و هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی‌شود. البته برخی از افراد پس از مصرف دمنوش بابونه با عوارض مختلف و بسیاری ازجمله علائم آلرژیک درگیر می‌شوند. لازم به ذکر است که بابونه مقداری کومارین در خود دارد که به‌عنوان رقیق‌کننده خون عمل می‌کند، به همین خاطر مصرف دمنوش این گیاه دو هفته پیش از عمل جراحی خطرناک است و توصیه نمی‌شود.
شایان ذکر است که مصرف دمنوش بابونه برای زنان باردار ممنوع است و ممکن است موجب سقط جنین شود، به همین خاطر حتماً پیش از مصرف این دمنوش با پزشک خود مشورت کنید. البته این دمنوش با برخی داروها نیز تداخل دارد و نباید بدون نظر پزشک مصرف شود.
جمع‌بندی
در مطالب فوق به بررسی تأثیر دمنوش بابونه بر افسردگی پرداختیم.
همانطور که گفتیم افسردگی نوعی اختلال شایع اما بسیار جدی در جامعه امروز است که می‌تواند نظم و زندگی طبیعی افراد را بهم زند و احساسات منفی نظیر؛ غم، اضطراب، ناامیدی و عصبانیت در افراد ایجاد کند.
دمنوش بابونه نوعی دمنوش بدون کافئین و بسیار خوش‌طعم این که با ترکیبات موثر خود نظیر؛ فلاونوئیدها نظیر؛ فلاون گلیکوزید، آپی جنین، لوتئولین، کرسیواریول، ایزورامنتین، پاتولتین، روتین و هیدروکسی کومارین‌ها نظیر؛ آمبلی فرون، هرنیادین و… استرس و اضطراب را درمان و نشانه‌های افسردگی را تسکین می‌بخشد.
لازم به ذکر است که این دمنوش علاوه بر درمان افسردگی خواص و فواید دیگری نظیر؛ افزایش ایمنی بدن، رفع مشکلات گوارشی با دمنوش بابونه، کاهش التهاب، کاهش حلقه‌های سیاه دور چشم، درمان عفونت‌ در زنان،درمان شوره، افزایش اشتها و… نیز دارد.

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن