خواص زیره سبز و زیره سیاه

زیره سبز بهرامن و زیره سیاه بهرامن چه تفاوتی دارند؟

امروزه زیره در دو نوع سبز و سیاه یافت می شود. این دو نوع زیره ویژگی‌های تغذیه‌ای نسبتاً مشابهی دارند اما با این وجود تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. واضح‌ترین و روشن‌ترین تفاوت میان این دو زیره رنگ آن‌ها است‌. دقت داشته باشید که زیره سبز بهرامن به رنگ روشن و زیره سیاه بهرامن به رنگ تیره یافت می‌شوند. همچنین زیره سیاه باریک‌تر بوده و عطر بسیار زیادی دارد اما در سمت دیگر زیره سبز حجیم‌تر و عطر آن نیز کم‌تر است. در ادامه به بررسی دقیق تفاوت‌های میان انواع مدل ادویه زیره می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

پودر زیره سبز پت
خرید پودر زیره سبز پت

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

ویتامین‌ها و موادمعدنی زیره

مهم‌ترین خواص زیره

انواع زیره

تفاوت زیره سبز و زیره سیاه

عوارض زیره

زیره چیست؟

زیره گیاهی معطر و ضدنفخ است که امروزه به‌عنوان یکی از رایج‌ترین ادویه‌ها استفاده می‌شود. گیاه زیره دارای برگ‌های بیست الی سی سانتی‌متری است و میوه آن هلالی شکل است و بر روی آن خطوط برجسته به اندازه دو میلی‌متری وجود دارد.

ویتامین‌ها و موادمعدنی زیره

  • در دانه‌های زیره ویتامین‌ها و موادمعدنی بسیاری وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:
  • ویتامینA
  • ویتامینC
  • ویتامینE
  • ویتامینK
  • ویتامینB1 یا تیامین
  • ویتامین B2 یا ریبوفلاوین
  • ویتامینB3 یا نیاسین
  • ویتامینB6 یا پریدوکسین
  • آهن
  • پتاسیم
  • پروتئین
  • روی
  • منیزیم
  • منگنز
  • کلسیم
  • مس
  • فیبرگیاهی
  • سدیم
  • فسفر
  • و…
خواص زیره سیاه

مهم‌ترین خواص زیره

زیره دارای خواص بسیاری است که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین خواص زیره می‌پردازیم.

دستگاه گوارش

همانطور که گفتیم زیره طبع بسیار گرمی دارد، به همین خاطر در مشکلات بدنی از حمله مشکلات دستگاه گوارشی تأثیر بسزاری دارد.

درمان انگل گوارشی

مطابق با توصیه‌های انجام‌شده در طب سنتی زیره در درمان انگل معده بسیار مفید و موثر است و به سرعت کرم‌های انگلی معده را از بین می‌برد.
لازم به ذکر است که مصرف مداوم و منظم زیره موجب لاروکٌشی کرم‌ها و از بین‌رفتن کامل آن‌ها در معده می‌شود.

رفع نفخ و گازهای شکمی

زیره در از بین‌بردن گازهای شکمی بسیار تأثیرگذار است و امروزه به‌عنوان یک ضدنفخ قوی به شمار می‌آید.

مسکن دردهای روده

همانطور که می‌دانید برخی از دردهای روده در اثر تغذیه غلط، مصرف داروهای خاص و… ایجاد می‌شوند. زیره یک مسکن طبیعی جهت تسکین دردهای روده است.

درمان یبوست

زیره سرشار از فیبر و بسیاری ترکیبات موثر در ترشح آنزیم‌های گوارشی است. درنتیجه این گیاه با تسریع فرایند گوارش غذا موجب بهبود فرآیند هضم می‌شود و درنهایت یبوست را بطورکامل درمان می‌کند.

رفع مشکلات سوءهاضمه

مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده روغن زیره یکی از موثرترین و بهترین درمان‌های سوءهاضمه است. دقت داشته باشید که دانه زیره با ترکیبات موثر خود غدد ترشح‌کننده اسیدهای صفراوی و آنزیم‌ها را تحریک می‌کند، به این ترتیب موجب هضم سریع غذا از روده و معده می‌شود. همچنین زیره از تشکیل گاز در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند. درنتیجه هضم غذا به این ترتیب بسیار ساده‌تر خواهد شد.

زیره در درمان بیماران مبتلا به دیابت طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده زیره سطح قندخون را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. به این ترتیب می‌توان گفت مصرف دوره‌ای زیره سطح قندخون را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که قند زیره صفر و کربوهیدرات آن سه گرم است.

همچنین فیبر موجود در این گیاه به رفع کلسترول بدن و کاهش وزن کمک بسیار زیادی می‌کند. درنتیجه می‌توان گفت زیره قندخون را بطور طبیعی تا حد بسیاری کاهش می‌دهد. اما با این وجود فراموش نکنید که درمان قطعی و کنترل دیابت تنها از طریق داروهای تجویزشده توسط دکتر انجام می‌گیرد و داروهای گیاهی تنها نقش مکمل ایفا می‌کنند.

درمان کم‌خونی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواص زیره درمان کم‌خونی است. چراکه دانه‌های این گیاه حاوی آهن است. به این ترتیب این گیاه در تولید هموگلوبین نقش موثری دارد.

فروشگاه انلاین بهرامن
مشاهده فروشگاه انلاین بهرامن

تسکین دردهای دوران قاعدگی

همانطور که می‌دانید در دوره قاعدگی برای زنان دردهای شدید ایجاد می‌کند. استفاده از زیره دم‌کرده به همراه مقداری نبات دردهای ناشی از قاعدگی را تا حد بسیار زیادی بهبود می‌بخشد. همچنین زیره در تنظیم چرخه قاعدگی‌ نیز بسیار موثر است.

۵تقویت سیستم ایمنی بدن همانطور که گفتیم یکی از ویتامین‌های موجود در گیاه زیره ویتامین C است. این ویتامین با آنتی‌اکسیدان بسیار زیاد خود موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به این ترتیب از بیماری‌هایی نظیر فشارخون، سکته مغزی، سرماخوردگی، آنفولانزا و… پیشگیری می‌کند.

لاغری

امروزه تقریباً تمام افراد با خاصیت چربی‌سوزی زیره آشنا هستند. این گیاه به همراه رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی کافی در کوتاه‌ترین زمان ممکن چربی‌های ناحیه شکم و پهلو را در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌شکند.
لازم به ذکر است که امروزه از اشکال مختلف زیره جهت لاغری استفاده می‌شود که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به پودرشده در غذا و سالاد، دم‌کردنی، روغن و… اشاره کرد.

بهبود مشکلات تنفسی

همانطور که می‌دانید امروزه با افزایش آلاینده‌های موجود در هوا افراد بسیار زیادی با مشکلات تنفسی درگیر هستند. زیره یکی از موثرترین و رایج‌ترین درمان‌های این مشکلات است. رایج‌ترین و مهم‌ترین تأثیرات مطلوب زیره برای دستگاه تنفسی عبارت است از:

  • بهبود تنگی نفس
  • رفع سکسکه
  • از بین‌بردن باکتری‌های دهانی و درنتیجه تنفس خوشبو
  • رفع التهابات دستگاه تنفس
  • بهبود حمله‌های آسم
  • ضدسرفه
فواید مصرف زیره سیاه و زیره سبز بهرامن

سلامت پوست

همانطور که گفتیم زیره سرشار از ویتامین‌ها و موادمغذی است. این ترکیبات به بدن خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار زیادی می‌رسانند و به این ترتیب از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند. همچنین ویتامین E موجود در این گیاه خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و به این ترتیب مانع از خشکی و افتادگی پوست خواهد شد.

تنظیم فشارخون

همانطور که گفتیم پتاسیم یکی از خواص موثر گیاه زیره است. این ماده معدنی در تنظیم و متعادل نگه‌داشتن فشارخون بسیار موثر است. همچنین این گیاه الکترولیت موجود در بدن را ثابت نگه می‌دارد تا به این ترتیب فشارخون متعادل بماند. جالب است بدانید که زیره در کاهش کلسترول خون نیز بسیار موثر است و از این طریق ضربان قلب را تنظیم خواهد کرد.

ضدویروس

یکی از مهم‌ترین خواص زیره ضدویروس بودن آن است. این گیاه جهت مقابله با باکتری‌های گوارشی و ویروس‌های تنفسی بسیار موثر است.
دقت داشته باشید که امروزه از گیاه زیره جهت درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و… استفاده می‌شود.

انواع زیره

همانطور که گفتیم زیره یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین ادویه‌های موجود است که در حال حاضر به دو شکل زیره سبز و زیره سیاه مشاهده می‌شود.
زیره سبز و زیره سیاه مقادیر بسیار زیادی فیبر در خود دارند، به همین خاطر هر دو نوع زیره در کاهش اشتها، افزایش متابولیسم بدن، لاغری و کاهش وزن نقش موثری دارند. همچنین فیبر بسیار بالای موجود در زیره سبز و زیره سیاه در کاهش چربی شکم نیز تأثیرگذار است.

زیره سبز

زیره سبز در کشورمان، به دو شکل پرورشی و خودرو یافت می‌شود. این نوع زیره یکی از اجزای اصلی پودر کاری است و در تقویت طعم غذاها نقش موثری دارد. همچنین در داروهای سنتی نیز به فراوانی مشاهده می‌شود.
لازم به ذکر است که ادویه زیره سبز پت از محبوب‌ترین و معروف‌ترین ادویه‌های موجود است که توسط شرکت بهرامن تهیه و عرضه می‌شود و طعمی فوق‌العاده و فراموش نشدنی به غذاها می‌دهد. یکی از محصولات باکیفیت شرکت بهرامن زیره سبز میباشد.

زیره سیاه یا زیره کوهی

گیاه زیره سیاه یا زیره کوهی که در بازار به نام زیره کرمانی معروف است در مناطق کوهستانی بصورت کاملاً خودرو رشد می‌کند.
لازم به ذکر است که این گیاه معروف‌ترین و محبوب‌ترین سوغات شهر کرمان است.

ادویه پت بهرامن
خرید ادویه پت بهرامن

تفاوت زیره سبز و زیره سیاه

بطورکلی می‌توان گفت که جنس، گونه، نوع اسانس و ترکیبات گیاه زیره سبز و زیره سیاه کاملاً باهم تفاوت دارد. البته دقت داشته باشید که اثرات دارویی این دو زیره نیز باهم تفاوت دارد. می‌توان گفت که میزان و دلیل مصرف زیره سبز و سیاه باهم کاملاً متفاوت است. برای آنکه بهتر این مفهوم را درک کنید دقت داشته باشید که در برخی موارد مقدار مصرف زیره سیاه در برخی غذاها حدود ده برابر زیره سبز است.

فواید زیره سیاه

زیره سیاه طبع بسیار گرم و خشکی دارد، به همین خاطر این زیره بادشکن، مقوی، زیادکننده شیر، قاعده‌آور، نیرودهنده، هضم‌کننده، ضدتشنج، مقوی معده و قاطع اسپرم است.

از دیگر فواید زیره سیاه این است که این زیره در برطرف‌کردن سوهاضمه، دل‌پیچه کودکان، نفخ شکم، انگل معده و روده، دفع بادهای کلیه، تنگی نفس، سکسکه و… نیز بسیار موثر است.

شایان ذکر است که زیره سیاه در دسته داروهای سنتی جهت رفع سوء هاضمه و نفخ شکم قرار می‌گیرد. همچنین این نوع زیره یا روغن آن در گرفتگی‌های دوران قاعدگی و دل‌دردهای کودکان نیز بسیار موثر است.
از دیگر فواید زیره سیاه می‌توان به گرم‌کردن و تقویت بدن، درمان اسهال و… اشاره کرد.

فواید زیره سبز

احتمالاً زیره سبز را در پودرهای کاری و چیلی به فراوانی مشاهده کرده‌اید. زیره سبز یک طعم‌دهنده‌ بسیار خوب در محصولات غذایی مختلف است.جالب است بدانید که در حال حاضر از عرق زیره سبز که از تقطیر به دست می‌آید جهت مزه‌دار کردن نوشیدنی‌ها، دسرها و… استفاده می‌شود.

ادویه زیره سبز پت یکی از بهترین ادویه‌های تولیدی زیره سبز است که بصورت کاملاً حرفه‌ای و با استانداردترین دستگاه‌ها در شرکت بهرامن تولید می‌شود.

بطورکلی از مهم‌ترین فواید زیره سبز بهرامن می‌توان به ضددرد، بی‌حس کننده، ضد چسبندگی پلاکت‌ها، ضدباکتری، ضدسم، ضدصفرا، ضدباروری، ضدالتهاب، ضداکسیدان، ضدعفونی‌کننده، ضداسپاسم، ضدتومور، ضدنفخ، تقویت‌کننده قوای جنسی، هضم‌کننده غذا، شیرافزا، ادرارآور، محرک و تقویت‌کننده معده، تقویت‌کننده رحم، التیام‌دهنده زخم و… اشاره کرد.

عوارض زیره

مصرف بیش از حد زیره نیز همانند مصرف هر گیاه و دارویی عوارض بسیاری دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

سوزش سردل

همانطور که گفتیم زیره یک درمان خوب و بسیار موثر در بیماری‌های گوارشی است اما در عین حال در اثر مصرف بیش از حد سوزش سردل را به همراه دارد.

آروغ زدن

همانطور که گفتیم زیره ضدنفخ است. اما زیره به این ترتیب موجب آروغ زدن می‌شود. دقت داشته باشید که آروغ در بسیاری از موارد به دلیل ورود هوا به همراه غذا با نوشیدنی به معده ایجاد می‌شود. درنتیجه این امر گاز روده و معده از طریق دهان خارج می کند.

آسیب به کبد

روغن موجود در دانه زیره پایداری بسیار کمی دارد، درنتیجه مصرف بیش از حد زیره مشکلات بسیاری در حوزه کبد و کلیه ایجاد می‌کند.

تفاوت زیره سبز و سیاه

سقط جنین

مصرف بیش از حد زیره در برخی موارد موجب سقط جنین یا القا زایمان زودرس می‌شود.

اعتیادآور

زیره مانند بسیاری از گیاهان دارای موادمخدر است، به همین خاطر مصرف بیش از حد این گیاه موجب اعتیاد می‌شود.

قاعدگی سنگین

مصرف بسیار زیاد دانه های زیره منجر به خونریزی زیاد در دوران قاعدگی می‌شود، به همین خاطر در دوران قاعدگی حتماً در رابطه با مقدار آن دقت نمایید.

کاهش قندخون

مصرف بیش از حد زیره موجب کاهش قندخون می‌شود.

آلرژی

احتمالاً می‌دانید که مصرف بیش از حد برخی گیاهان موجب خارش پوست و بطورکلی آلرژی پوست می‌شود. زیره یکی از محبوب‌ترین این گیاهان است. به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که در میزان مصرف آن دقت داشته باشید.

مضر برای دیابتی‌ها

همانطور که در ابتدا گفتیم زیره قندخون بالا را به سرعت کاهش می‌دهد. به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که اگر بصورت ناگهانی دچار افزایش قند خون شدید از زیره استفاده کنید.
لازم به ذکر است که افراد دیابتی باید در مصرف زیره دقت داشته باشند؛ چراکه نوسان قندخون در آن‌ها خوب نیست.

سخن آخر

همانطور که گفتیم زیره یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌‌ترین ادویه‌های موجود است. شرکت بهرامن یکی از بهترین شرکت‌های موجود در حوزه تهیه و عرضه این ادویه است. ادویه‌های این شرکت به نام ادویه زیره سبز بهرامن و ادویه زیره سیاه پت معروف هستند. شما می‌توانید به سادگی و با قیمت مناسب و مقرون به صرفه این ادویه‌ها را با بهترین کیفیت از فروشگاه زعفران بهرامن خریداری نمایید و به این ترتیب به غذاهای خود طعمی فراموش‌نشدنی و خاص هدیه دهید.
همانطور که گفتیم محصولات بهرامن در بهترین شرایط و با نوین‌ترین و استانداردترین دستگاه‌ تهیه و عرضه می‌شوند.
فراموش نکنید که کاربردهای زیره تنها به ادویه محدود نمی‌شود و همانطور که گفتیم این گیاه در طب سنتی نیز بسیار کاربرد دارد. از مهم‌ترین خواص این گیاه می‌توان به تنظیم فشارخون، درمان یبوست، رفع مشکلات سوءهاضمه، کم‌خونی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود مشکلات تنفسی، سلامت پوست و… اشاره کرد.
درنهایت پیشنهاد ما به شما این است که در مصرف زیره زیاده‌روی نکنید، چراکه در اینصورت بدون شک با عوارض آن درگیر خواهید شد.

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن