خواص بابونه در لاغری

عجایب خواص بابونه در لاغری و سلامتی!

در حال حاضر لاغری و کاهش وزن یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از افراد است. گیاه بابونه با خواص منحصربه‌فرد و جادویی خود به‌عنوان یکی از جدیدترین گیاهان برای کاهش وزن و لاغری به شمار می‌آید. در ادامه به بررسی کامل خواص بابونه در لاغری و سلامتی می‌پردازیم و درنهایت دیگر خواص این گیاه را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

گل بابونه چیست؟

بابونه نوعی گل از تیره کاسنیان است که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی معرفی و شناخته می‌شود. این گل در انواع مختلف بابونه آلمانی، بابونه رومی، بابونه شیرازی، بابونه دشتی و بابونه معطر در طبیعت مشاهده می‌شود.

خواص بابونه در لاغری


گل‌های کوچک و سفیدرنگ بابونه طبع گرم و خشک دارند. به همین جهت برای افرادی که دچار سردی بدن شده‌اند یا اینکه سردی بر آن‌ها غالب شده است، کاملاً مناسب هستند.
خوب است بدانید که بابونه گیاهی یک‌ساله، کوتاه، بسیار نازک با مجموعه گل‌های بسیار کوچک مخروطی‌شکل در خارج از دایره اصلی است که بسیار معطر هستند. کشت این گیاه به کمک بذر انجام می شود و نیاز به خاک خاص، مواد و عناصر غذایی فراوانی ندارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که بابونه در هر خاکی قابل کشت است. شایان ذکر است که بهترین و مناسب‌ترین هوا برای بابونه هوای آفتابی تا کمی سایه است.
مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده گل بابونه بیش از ۱۲۰ ماده شیمیایی دارد که بطورمعمول شامل انواع فلاونوئیدها نظیر؛ آپی ژنین، سزکویی‌ترپن‌ها، پلی استیلن‌ها و کومارین‌ها است. البته مهم‌ترین و اصلی‌ترین ماده موجود در اسانس بابونه کامازولن است که از ماده پیشتاز ماتریسین حاصل می‌شود و رنگ آبی به این اسانس می‌دهد.

خواص بابونه

خواص بابونه در لاغری یکی از آشناترین و مهم‌ترین خواص گیاه بابونه است اما این گیاه خواص مختلف دیگری نیز دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مقابله با افسردگی و اضطراب، تقویت هضم غذا، کاهش درد و التهاب، درمان سرطان، رهایی از احتقان، کمک به داشتن پوست سالم، کاهش حلقه‌های تیره در اطراف چشم، روشن‌شدن پوست، کمک به داشتن لثه‌ها و دندان‌های سالم، جلوگیری از بروز مشکلات قلبی، رهایی از مشکلات قاعدگی، درمان سوزش و خراش، ضدحساسیت، ضدمیکروب، موثر در برابر سردردهای میگرنی، تقویت سیستم ایمنی بدن، آرامش اعصاب و رفع بی‌خوابی، تسکین درد عضلات و مفصل، بهبود کبد چرب، درمان سرماخوردگی و گلودرد و… اشاره کرد.

خواص بابونه در لاغری

همانطور که گفتیم بابونه یکی از موثرترین و بهترین گیاهان جهت لاغری و کاهش وزن است که اشتها را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که بابونه به تنهایی موجب کاهش وزن نخواهد شد و باید آن را با یک رژیم غذایی مناسب و منطقی و ورزش منظم همراه کرد تا به این ترتیب چربی سوزی اتفاق افتد.
چای بابونه سرشار از آنتی‌اکسیدان است، به همین جهت از طریق افزایش سوخت‌وساز بدن موجب بهبود هضم غذا و درنهایت کاهش وزن و لاغری می‌شود.

افزایش ترشح شیره گوارشی

شیره گوارشی نقش موثر ‌و مفیدی در هضم و تجزیه غذاهای مصرفی دارد و موجب کاهش وزن می‌شود. مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده دمنوش بابونه ترشح شیره گوارشی را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

دمنوش بابونه بهرامن
خرید دمنوش بابونه بهرامن

کاهش اشتها

همانطور که گفتیم مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواص بابونه در لاغری، کاهش اشتها است. دمنوش این گیاه را می‌توان یک داروی طبیعی جهت کاهش اشتها معرفی کرد که این امر را از طریق ترشح سروتونین انجام می‌دهد. البته لازم به ذکر است که نوشیدن چای بابونه بصورت روزانه موجب کاهش انسولین نیز می‌شود. چراکه این نوشیدنی موجب کاهش مقاومت سلول‌ها به انسولین می‌شود. بطورکلی پیشنهاد ما به شما این است که جهت بهره‌گیری از خواص بابونه در لاغری و کاهش اشتها پیش از هر وعده غذایی یک فنجان چای بابونه بنوشید.

کمک به بهبود خواب

همانطور که می‌دانید یکی از عوامل اصلی کاهش و کنترل وزن داشتن خواب باکیفیت و کافی است و اگر خواب کافی نداشته باشید بدن جهت بیدارماندن به دنبال راه‌های اضافی مختلف ازجمله استفاده از غذای اضافی می‌گردد. به کمک چای بابونه بدن خواب آرام و راحتی خواهد داشت.
همانطور که گفتیم سروتونین موجب کاهش اشتها می‌شود. خواب کافی از طریق افزایش سروتونین و درنهایت کاهش اشتها و مهار حملات گرسنگی بی‌موقع می‌شود که درنتیجه این امر کاهش وزن و لاغری ایجاد خواهد شد.

کمک به هیدراته‌شدن

یکی از مهم‌ترین عوامل لاغری و کاهش وزن هیدراته‌شدن بدن است. دموبابونه نقش موثر و بسیار مفیدی در این امر دارد.

کاهش استرس و لاغری

مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده استرس و افزایش وزن با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. چراکه تمام عوامل عصبی از طریق تأثیر بر روی دستگاه غدد درون‌ریز موجب بهم‌ریختن تعادل هورمون‌های بدن و درنتیجه ترشح کورتیزول می‌شوند.
بطورکلی می‌توان گفت کاهش متابولیسم و افزایش اشتها موجب افزایش وزن می‌شود. خواص بابونه در لاغری به اینصورت است که از طریق مقابله با استرس موجب آرامش و اطمینان خاطر شده و درنهایت از افزایش وزن جلوگیری می‌کند.

دیگر خواص بابونه

خواص بابونه در لاغری خلاصه نمی‌شود و این گیاه علاوه بر این امر خواص و فواید دیگری نیز دارد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1-درمان ‌دردهای قاعدگی

همانطور که می‌دانید دل‌درد قاعدگی نوعی عارضه دردناک و بسیار آزاردهنده است که بسیاری از خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. مصرف منظم دمنوش بابونه به‌دلیل خواص ضدالتهابی و ضدانقباضی می‌تواند این درد را به‌ خوبی بهبود بخشد. پیشنهاد ما به شما این است که جهت درمان دل‌درد قاعدگی یک‌بار صبح و یک‌بار شب دمنوش بابونه بنوشید.

مشاهده انواع دمنوش های بهرامن
خرید چای کیسه ای و انواع دمنوش بهرامن

2-کاهش التهاب

همانطور که می‌دانید التهاب نوعی واکنش طبیعی بدن به هر نوع زخم یا عفونت است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که التهاب مزمن برای بدن تحت هیچ شرایطی خوب نیست و بیماری‌های مختلف و بسیاری ازجمله آرتریت، بواسیر، اختلالات خودایمنی، درد در ناحیه‌ی معده، افسردگی و… ایجاد می‌کند. گل بابونه به‌دلیل روغن‌های فرار و ترکیبات شیمیایی خود التهاب را به خوبی بهبود می‌بخشد.
شایان ذکر است که در حال حاضر شما می‌توانید از دمنوش بابونه به‌عنوان شوینده‌ی دهان یا برای غرغره‌کردن نیز استفاده نمایید تا به این ترتیب التهاب‌های موجود در غشای مخاطی گلو یا دهان تا حد بسیار زیادی بهبود بخشیده شوند.

4-کاهش فرآیند پوکی استخوان

پوکی استخوان نوعی بیماری مربوط به استخوان است که توده و تراکم استخوان‌ها را کاهش می‌دهد و موجب افزایش خطر شکستگی استخوان‌ها می‌شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر هر فرد ممکن است دچار پوکی استخوان شود اما احتمال بروز این عارضه در دوران پس از یائسگی بسیار بیش‌تر است. مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده دمنوش بابونه بر روی سلول‌ها و بافت‌های استخوانی اثر ضداستروژنی می‌گذارد و موجب کاهش پوکی استخوان می‌شود. البته این روغن گرفتگی و درد زانو را نیز به‌خوبی بهبود می‌بخشد.

5-درمان دیابت و کاهش سطح قندخون

نتایج آزمایش‌های انجام‌شده نشان می‌دهند که نوشیدن دمنوش بابونه پس از غذا موجب کاهش سطح قندخون می‌شود. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که چای بابونه بر روی سطح قندخون ناشتا و پیشگیری از میزان بالارفتن قند پس از صرف غذا نیز اثر مثبتی دارد.

6-تسکین علائم سرماخوردگی

همانطور که که گفتیم خواص بابونه در لاغری تنها خاصیت و فایده این گیاه نیست و تسکین علائم سرماخوردگی از دیگر خواص این دمنوش است. چای بابونه سینوس‌های گرفته را به خوبی پاکسازی می‌کند و به این ترتیب موجب تسکین علائم سرماخوردگی می‌شود. چراکه گل بابونه خاصیت ضدالتهابی و تسکین‌دهنده دارد. البته جالب است بدانید که خاصیت ضدباکتریایی چای بابونه در درمان عفونت گلو نیز بسیار موثر است و می‌تواند علائم آسم در کودکان را نیز به‌خوبی تسکین بخشد.

7-کمک به حفظ سلامت قلب

چای بابونه فلاونوئیدهای بسیاری در خود دارد و از طریق کاهش سطح فشارخون و میزان کلسترول بد خون به حفظ سلامت قلب کمک بسیاری می‌کند. فلاونوئید نوعی آنتی‌اکسیدان است که سطح کلسترول خون و فشارخون بالا را به خوبی بهبود می‌بخشد و درنهایت منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

مشاهده فروشگاه بهرامن
فروشگاه بهرامن

8-مفید در تسکین مشکلات پوستی جزئی

نوشیدن منظم و مداوم چای بابونه سلامت بدن را از داخل بهبود می‌بخشد. این چای می‌تواند مشکلات پوستی جزئی و التهابات پوستی را درمان کند. برای این امر پیشنهاد ما به شما این است که چای بابونه به آب وان خود اضافه نمایید یا اینکه آن را بصورت مستقیم بر روی پوست بمالید. لازم به ذکر است که مالیدن مستقیم این دمنوش عارضه‌های پوستی که منجر به خارش و پوسته‌پوسته‌شدن پوست می‌شوند را به‌خوبی بهبود می‌بخشد.
چای بابونه ترکیبات فیتوشیمیایی طبیعی و پلی‌فنول‌های بسیاری در خود دارد، به همین خاطر موجب سرعت‌بخشیدن به فرآیند بهبود زخم‌ها می‌شود و چین‌وچروک و خطوط ظریف را به‌خوبی کاهش می‌دهد.

9-کمک به فرایند هضم

همانطور که در خواص بابونه در لاغری گفتیم این دمنوش در درمان سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر، ناراحتی معده، گاز و پیشگیری از زخم معده بسیار موثر است. این دمنوش می‌تواند در پیشگیری از اسهال نیز بسیار موثر باشد.

10-تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص چای بابونه می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. این چای احتمال ابتلا به سرماخوردگی و دیگر بیماری‌ها را بسیار کاهش می‌دهد و از ضعیف‌شدن بدن جلوگیری می‌کند.

11_درمان شوره

چای بابونه در درمان شوره و تسکین مشکلات کف سر بسیار موثر است. جهت بهره‌گیری از این خاصیت دمنوش بابونه پیشنهاد ما به شما این است که دو قاشق غذاخوری از آن را در شامپو خود بریزید و به موها و پوست سر خود بمالید.

واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن