ادویه خورشتی بهرامن

ادویه خورشتی چیست؟

در این مقاله قصد داریم ادویه خورشتی را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم و کاربردها و موارد استفاده از آن را خدمت شما عزیزان شرح دهیم. همان طور که می‌دانید ادویه خورشتی یکی از مواردی است که در بسیاری از آشپز‌خانه‌ها شاهد آن هستیم و بسیاری از مردم از این ادویه برای طعم و عطر دادن به غذای خود از آن استفاده می‌کنند. حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی را در مورد این ادویه خارق العاده خدمت شما عزیزان بیان کنیم.

ادویه خورشتی چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

همان طور که می‌دانید ادویه‌ها از جمله مواردی هستند که از آنان در مواد غذایی استفاده می‌شود. ادویه در حال حاضر عضو جدایی ناپذیر از غذاهای روزمره محسوب می‌شود و بدون آن طعم و عطر خوبی را برای غذا نمی‌توان متصور شد. وظیفه اصلی ادویه‌ها این است که رنگ و بوی خاصی را به غذا بدهند و آن را لذیذ و خوشمزه نشان دهند.

به جرات می‌توان گفت که در حال حاضر هیچ گونه غذایی وجود ندارد که بدون ادویه درست شود. به عنوان مثال در غذاهای ساده‌ای به مانند نیمرو نیز از ادویه نمک و فلفل استفاده می‌شود. علاوه بر این موضوع لازم به ذکر است که کاربرد ادویه‌ها تنها به استفاده در غذا محدود نخواهد شد و در تهیه ترشی و نیز در طب پزشکی از آنان استفاده می‌شود. در حال حاضر یکی از پر مصرف ترین ادویه‌های دنیا، ادویه خورشتی می‌باشد.

ادویه خورشتی زعفرانی بهرامن
خرید ادویه خورشتی

کاربرد ادویه مورد استفاده برای خورشت‌ها

ادویه خورشتی به نوعی از ادویه گفته می‌شود که از ترکیب چند ادویه مختلف به دست آمده است. ادویه خورشتی برای سلامتی افراد نیز بسیار مفید است و کاربرد بسیار زیادی دارد. همان گونه که از نام این ادویه پیداست، بیشتر برای خورشت‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

از این ادویه برای تمامی خورشت‌ها به جز قورمه سبزی استفاده می‌شود علاوه بر مصارف خورشتی از این ادویه برای سرخ کردن گوشت، مرغ و ماهی نیز استفاده می‌شود. ترکیبات ادویه خوشتی، ادویه مرغ و قرمه سبزی با یکدیگر تفاوت‌هایی را دارند که در ادامه این مطلب به آنان اشاره خواهیم کرد.

فواید ادویه خورشتی

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، ادویه‌ها علاوه بر مصارف غذایی کاربردهای دیگری را نیز دارند که از جمله مهمترین آنان می‌توان به داشتن مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان اشاره کرد. آنتی اکسیدان مقاومت بدن را در برابر انواع بیماری‌ها بالا خواهد برد و به نوعی سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد. علاوه بر این، این ادویه سرشار از مواد معدنی، ویتامین و فیبر می‌باشد.
به واسطه استفاده از این ادویه، هضم غذا به مراتب آسا‌ن‌تر خواهد شد. علاوه بر مواردی که به آنان اشاره کردیم، ادویه خورشتی برای رفع سوهاضمه و نفخ نیز مورد استفاده است. البته جا دارد به این موضوع نیز اشاره کنیم که ادویه خورشتی تنها در صورتی برای بدن ضرر نخواهد داشت که به صورت طبیعی و ارگانیک باشد. در صورتی که ادویه مورد نظر صنعتی باشد، ممکن است که طعم و رنگ متفاوتی را با اصل آن شاهد باشیم و در صورت مصرف عوارضی را برای شما به همراه داشته باشد.

ترکیبات به کار رفته در ادویه خورشتی چیست؟

این ادویه از ترکیبات متفاوت و زیادی تشکیل شده است که از جمله معروف‌ترین آنان می‌توان به جوز هندی، فلفل سیاه و زردچوبه اشاره کرد. ترکیبات دیگری را نیز به این ادویه اضافه می‌کنند که از جمله مهمترین آنان می‌توان به زنجبیل اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از مواد تشکیل دهنده این ادویه را به صورت کامل خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

زیره

زیره یکی از مواردی است که از آن در ادویه خورشتی استفاده می‌شود. این ادویه سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد و از بدن در برابر بیماری‌ها به خوبی مراقبت خواهد کرد. علاوه بر این، زیره به خوبی کلسترول خون را کنترل خواهد کرد و به تنظیم قند خون نیز کمک خواهد کرد. علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، این ماده خاصیت ضد التهابی را نیز دارد که برای دردهای مفاصل نیز بسیار مفید و کاربردی می‌باشد.

زردچوبه

یکی دیگر از ادویه‌هایی که در ادویه خورشتی از آن استفاده می‌شود، زردچوبه می‌باشد. این ادویه نیز دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشد و به خوبی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. همچنین این ادویه نیز به مانند ریزه، خاصیت ضد التهابی دارد و برای درد‌های عضلانی و مفاصل از آن استفاده می‌شود.

دارچین

دارچین در بین تمامی مواردی که به آنان اشاره کردیم، آنتی اکسیدان بیشتری را در خود جای داده است. علاوه بر این، دارچین فواید دیگری را نیز برای بدن دارد که از جمله آنان می‌توان به ترمیم بافت‌های آسیب دیده اشاره کرد. همچنین از این ادویه برای کمک به بیماران دیابتی و کنترل قند خون نیز استفاده می‌شود.

تخم گشنیز

مهمترین ماده در ادویه خورشتی، تخم گشنیز می‌باشد که برای رفع مشکلات گوارشی نیز از آن استفاده می‌شود. این ماده به فرآیند هضم غذا کمک بسیاری خواهد کرد. از دیگر فوایدی که این ماده به همراه دارد می‌توان به افزایش میزان متابولیسم بدن اشاره کرد که به واسطه این رخ داد، کمک بسیاری را به چربی سوزی خواهد کرد. این ماده با توجه به این مسئله که دارای مواد معدنی بسیاری است، به سلامت قلب و عروق نیز کمک بسیاری خواهد کرد.

جوز هندی

یکی دیگر از مواردی که در ادویه خورشتی شاهد آن هستیم، جوزه هندی می‌باشد. جوزه هندی یکی از پرکاربرد ترین ادویه‌ها در ایران می‌باشد و در بسیاری از غذاها از این ادویه استفاده می‌شود. این ادویه نیز خصوصیات منحصر به فردی دارد که از جمله آنان می‌توان به بهبود سیستم ایمنی بدن و تسکین درد اشاره کرد.

زنجبیل

این ادویه دارای طعم و بوی بسیار خوبی است و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، در بسیاری از غذاها از آن استفاده می‌شود. این ادویه به خوبی می‌تواند ویروس و باکتری را از بین ببرد؛ علاوه بر این، زنجبیل یکی از بهترین ادویه‌های ممکن برای درمان سرطان می‎‌باشد.

هل سبز

هل سبز نیز یکی از پرکاربرد ترین ادویه‌های کنونی می‌باشد که برای تهیه چای و دمنوش از آن استفاده می‌شود. البته این ادویه خواص درمانی بسیاری را نیز دارد که از جمله آنان می‌توان به کمک سلامت قلب و بهبود گوارش اشاره کرد.

ادویه پت بهرامن
خرید انواع ادویه بهرامن

ادویه مرغ چیست؟

ادویه ماهی و مرغ از جمله ادویه‌هایی می‌باشد که موارد مصرف بسیار بالایی را دارند. همان طور که می‌دانید مرغ و ماهی از جمله مواد غذایی هستند که اگر به خوبی طعم دار نشوند، بو و طعم بدی را خواهند داشت. به همین سبب نیز برای طعم دار کردن مرغ و ماهی باید از ادویه‌هایی استفاده کنیم که به عمق گوشت نفوذ کند و بوی بد آن را از بین ببرد. مرغ و ماهی سرشار از پروتئین هستند و از طرفی نیز مواد معدنی بسیار بالایی دارند و بسیاری از کارشناسان تغذیه بر این باورند که باید از آنان در رژیم غذایی روزانه استفاده شود.

البته لازم به ذکر است که برای پخت مرغ و ماهی از ادویه خورشتی نیز می‌توان استفاده کرد. اما یکی از دلایلی که افراد از ادویه مرغ استفاده می‌کنند، این است که ادویه مرغ دارای طبع سردی می‌باشد و طبع گرم مرغ را تا حدودی کنترل خواهد کرد و افراد سرد مزاج به راحتی می‌توانند از این غذا استفاده کنند.

ادویه قرمه سبزی چیست؟

همان طور که می‌دانید یکی از غذاهای خوشمزه و رایج در ایران قرمه سبزی می‌باشد و کمتر کسی است که از این غذا خوشش نیاید. در ادویه قرمه سبزی از ادویه‌های مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آنان می‌توان به شنبلیله، جعفری و رازیانه اشاره کرد. در تهیه این ادویه نیز میزان و نسبت هر یک از موارد باید به خوبی رعایت شود در غیر این صورت طعم خوبی را به غذا نخواهد داد.
به عنوان مثال در صورتی که میزان شنبلیله در ادویه قرمه سبزی بالا باشد، منجر به تلخی قرمه سبزی خواهد شد. در مورد رازیانه نیز همین موضوع صدق می‌کند و باید به اندازه از آن در ادویه قرمه سبزی استفاده شود. در صورتی که ترکیباتی به مانند زردچوبه، هل و دارچین را از ادویه خورشتی حذف کنیم، می‌توانیم از این ادویه در قرمه سبزی نیز استفاده کنیم.

ادویه کاری چیست؟

این ادویه داری طعمی نسبتا تند است و طبع آن گرم می‌باشد. بسته به سلیقه کسانی که از این ادویه استفاده می‌کنند، این ادویه متفاوت خواهد بود. دلیل این سخن نیز، این است که به واسطه کم و زیاد کردن ترکیبات در این ادویه می‌توان طعم و عطر آن را دچار تغییر کرد. اما به صورت کلی این ادویه از مواردی از جمله زردچوبه، هل و فلفل تشکیل شده است. این ادویه را می‌توان به صورت پودر و یا به صورت تازه از آن استفاده کرد.

ادویه کاری خصوصیات بسیار زیادی دارد که از جمله آنان می‌توان کمک به کاهش درد مفاصل اشاره کرد. این ادویه به دلیل وجود ماده کورکومین در ترکیبات خود، ترکیبی مناسب برای درمان و کاهش درد‌های آرتروزی می‌باشد. علاوه بر این، ادویه کاری به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز کمک بسیار خواهد کرد و آنتی اکسیدان‌های بسیاری را در خود جای داده است.

نحوه استفاده از ادویه خورشتی در غذا

برای این که ادویه مورد نظر طعم و بوی خوبی را به غذا دهد، بهترین کار این است که آن را به صورت مستقیم به غذا اضافه نکنید. یکی از راه کارهای مناسب برای استفاده از ادویه خورشتی این است که ابتدا آن را با رب تفت دهیم تا اساس‌های آن آزاد شوند و سپس آن را به غذا اضافه کنیم تا که طعم و عطر خوبی را به غذا بدهد.

راه کارهایی که فواید ادویه خورشتی به ادویه هندی نزدیک می کند

همان طور که می‌دانید ادویه‌های هندی اغلب از مواد زیادی تشکیل می‌شوند و یکی از اصلی ترین ارکان آنان فلفل می‌باشد. برای همین نیز یکی از خصوصیات بارزی که ادویه هندی دارد، تند بودن آن می‌باشد. اگر شما عزیزان نیز از جمله افرادی هستید که به غذای تند علاقه دارید، توصیه ما به شما عزیزان این است که میزان مشخصی از فلفل سیاه و فلفل قرمز را به ادویه خورشتی خود اضافه کنید.

فلفل‌ها علاوه بر این که طعم تندی را به غذا خواهند داد، از طرفی نیز حاوی آنتی اکسیدان بسیاری هستند که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم نماید. همچنین فلفل به واسطه افزایش سوخت و ساز در بدن، به کاهش وزن نیز کمک بسیاری خواهد کرد. البته لازم به ذکر است که در صورتی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، بهتر است که مقادیر کمتری از فلفل را به ادویه خورشتی خود اضافه کنید، زیرا مشکل شما را دو چندان خواهد کرد.

شرایط نگه داری ادویه خورشتی

ادویه خورشتی نیز به مانند بسیاری از ادویه جات، باید در جای خشک و خنک نگه داری شود. برای حفظ و نگه داری بیشتر از ادویه، بهتر است که آن را در یک ظرف درب دار نگه داری کنید و تنها زمان استفاده، درب آن را باز کنید. علاوه بر مواردی که به آنان اشاره کردیم، بهتر است که ادویه را به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید، زیرا نور خورشید خاصیت ادویه را به صورت کامل از بین خواهد برد و ادویه مورد نظر را فاقد طعم و عطر خواهد کرد.

دلیل این که گفته می‌شود که برای نگه داری ادویه باید از ظرف درب دار استفاده کرد، این است که در صورتی که درب ظرف باز باشد و یا این که فاقد در باشد، بعد از مدتی تمامی عطر آن از دست خواهد رفت و دیگر طعم و بوی خوبی را به غذا القا نخواهد کرد. از این رو همیشه سعی کنید از ظرف درب دار استفاده کنید تا که بتوانید از ورود هوا به داخل آن جلوگیری کنید.

مشاهده محصولات فروشگاه بهرامن
فروشگاه بهرامن

نحوه خرید ادویه خورشتی

در صورتی که قصد خرید این ادویه را دارید، شما عزیزان می‌توانید به واسطه رفتن به بازار این ادویه را تهیه کنید، از طرفی نیز در صورتی که قصد خرید اینترنتی را نیز داشته باشید، می‌توانید از سایت‌های معتبر ادویه را خریداری نمایید. اما شایان به ذکر است که در حال حاضر ادویه‌های تقلبی بسیاری در بازار وجود دارد، از این رو پیش از خرید، از اصل بودن ادویه خود اطمینان حاصل کنید تا که بتوانید بهترین نوع ادویه را خریداری کنید و با خیالی آسوده از آن مصرف کنید.
در حال حاضر بزرگترین خریداران ادویه خورشتی رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها می‌باشند. این را نیز به خاطر داشته باشید که اصل بودن یک ادویه با قیمت آن رابطه مستقیم خواهد داشت. به عنوان مثال در صورتی که قیمت یک ادویه بالا باشد، به احتمال زیاد از کیفیت بالاتری برخورد دار خواهد بود. یکی دیگر از راه کارهای پی بردن به ادویه اصل، رنگ و بوی آن می‌باشد که در ادویه تقلبی رنگ و بوی خوبی را برای ادویه‌ها شاهد نخواهیم بود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با ادویه خورشتی آشنا کنیم و برخی از خصوصیات و کاربردهای این ادویه را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، ادویه خورشتی از جمله ادویه‌هایی می‌باشد که موارد مصرف بسیاری دارد. در بسیاری از خورشت‌ها به جز قرمه سبزی از آن استفاده خواهد شد. همچنین این ادویه علاوه بر طعم دهنده بودن، خواص دیگری را نیز به همراه دارد که از جمله آنان می‌توان به حاوی آنتی اکسیدان بودن آن اشاره کرد. در این ادویه از ترکیبات متعدد و زیادی استفاده شده است که هر یک دارای خصوصیات منحصر به فردی می‌باشند. برای شخصی سازی این ادویه می‌توانید ترکیبات موجود در آن را کم و یا زیاد کنید.
در پایان لازم به ذکر است که این موضوع کاملا درست می‌باشد که این ادویه از خصوصیات بالایی برخورد دار است. اما باید به این مسئله نیز توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد هر محصولی خطرات و عوارضی را برای شما به همراه خواهد داشت. از این رو توصیه ما این است که در مصرف این ادویه زیاده روی نکنید. به اندازه از آن استفاده کنید تا که بتوانید از فواید آن بهره‌مند شوید. همچنین پیش از خرید یک ادویه بهتر است که از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید تا عوارضی را حین مصرف نداشته باشد.

واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن