تاثیر مصرف انجیر خشک بر سیستم گوارش بدن

انجیرخشک بر سیستم گوارش چه تاثیراتی دارد؟

انجیر انواع بسیار زیادی دارد و برخلاف تصور عموم افراد تنها یک میوه نیست بلکه این میوه بیش از ۶۰۰ گونه متفاوت دارد که اغلب آن‌ها وحشی یا زینتی هستند. درخت کاتوچو یا همان فیکوس الاستیکا یکی از انواع انجیر است که به دوصورت صنعتی و زینتی قابل استفاده است. فیکوس کاریکا، فیکوس پالماتا و فیکوس پودوکاریکا از محبوب‌ترین گونه‌های انجیر هستند که با هدف برداشت میوه کاشته می‌شوند. فیکوس کاریکا شناخته‌شده‌ترین درخت انجیر است که میوه‌های آن در میوه فروشی‌ها مشاهده می‌شود.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

انجیر چیست؟

رایج ترین انواع انجیر

خواص انجیرخشک

تاثیر مصرف انجیر بر گوارش

از کجا بخریم؟

تنوع مصرف انجیر در بازار بسیار زیاد بوده و با تنوعی نظیر انجیر تازه، انجیرخشک، مربای انجیر، آرد انجیر، کمپوت انجیر و… قابل مصرف است. امروزه مصرف انجیر به دلیل وجود فیبر برای سلامت دستگاه گوارش بسیار توصیه می‌شود. در ادامه به بررسی دقیق و کامل تأثیر مصرف این میوه بر دستگاه گوارش می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

انجیر چیست؟

انجیر میوه‌ای شیرین با پوست بسیار نرم و دانه‌های ریز است که امروزه به شکل تازه و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. احتمالاً نام آب‌نبات طبیعی را شنیده‌اید؛ دقت داشته باشید که انجیر همان آب‌نبات طبیعی است، چراکه قند طبیعی و بسیار سالمی دارد.


انجیر خشک بهرامن
خرید انجیر خشک بهرامن


درخت این میوه در خانواده توت‌ها قرار می‌گیرد و معمولاً در کشور‌های آسیایی رشد می‌کند. بطورکلی انجیر در دسته میوه‌های مناطق نیمه گرمسیری قرار می‌گیرد. بزرگ‌ترین انجیرستان جهان به شکل دیم آبیاری می‌شود. در حال حاضر انجیر به رنگ‌های مختلف از بنفش و قرمز تا سبز و زرد طلایی مشاهده می‌شود.

رایج‌ترین انواع انجیر

همانطور که گفتیم انجیر انواع فراوانی دارد اما رایج‌ترین آن عبارت است از؛

  • سیاه خسروی
  • قهوه‌ای
  • سیرا
  • کالی میرنا
  • کادوتا

همانطور که می‌دانید در تمام طول سال نمی‌توان به این میوه دسترسی داشت. انجیرخشک این مشکل را کاملا حل کرده است و هیچ محدودیتی در دسترسی به آن وجود ندارد.

دقت داشته باشید که انجیر خشک آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری نظیر؛ فنول، فیبر، موادمعدنی و… دارد، به همان خاطر استفاده از آن فواید بسیاری به دنبال دارد.

خواص انجیرخشک

انجیر میوه‌ای نرم و بسیار شیرین با قند طبیعی است. این میوه یکی از جایگزین‌های اصلی و مهم قند و شکر است که در انواع کیک و شیرینی‌ها و پودینگ‌ها استفاده می‌شود. همچنین این میوه یک میان وعده کاملاً سالم و مقوی است که مصرف آن تأثیرات مثبت فراوانی بر روی سلامتی می‌گذارد. امروزه مصرف انجیرخشک در میان افراد بسیار محبوب و پرطرفدار است. این انجیر بر سیستم گوارش افراد تأثیرات بسیار زیادی دارد.
در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین تأثیرات و خواص انجیر می‌پردازیم و تأثیر آن بر سیستم گوارش را بطورکامل توضیح می‌دهیم.

انجیرخشک

1-کاهش وزن با انجیرخشک

فیبر موجود در این میوه به کاهش وزن کمک بسیار زیادی می‌کند، به همین خاطر امروزه مصرف این میوه به افراد چاق بسیار توصیه می‌شود. مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده میوه‌های خشک ازجمله انجیرخشک منبع غنی از مواد مغذی باارزش هستند اما فراموش نکنید که زیاده‌روی در مصرف هرکدام حتی انجیر خشک صحیح نیست و مشکلاتی به دنبال خواهد داشت. پیشنهاد ما به شما این است که در روز تنها چند عدد از آن را مصرف نمایید. همچنین می‌توانید از شیرینی‌ها و کوکی‌های تهیه‌شده از آن به‌عنوان میان وعده استفاده نمایید تا به این ترتیب دچار اضافه وزن نشوید.

2-تقویت و استحکام استخوان‌ها

همانطور که می‌دانید کلسیم یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موادمعدنی جهت تقویت و استحکام استخوان‌ها است. کلسیم همچنین از پوکی استخوان نیز جلوگیری می‌کند. انجیر سرشار از کلسیم است، به همین خاطر مصرف آن برای سلامت استخوان‌ها ضروری است.
دقت داشته باشید که انجیر فسفر بسیار زیادی دارد. فسفر برای ترمیم استخوان‌های آسیب‌دیده و ساخت استخوان‌های جدید مفید و حتی ضروری است. درنتیجه مصرف انجیر پس از آسیب‌دیدگی استخوان‌ها بسیار مفید و ضروری است.

3-درمان فشارخون بالا

همانطور که می‌دانید بیماری فشارخون یکی از بیماری‌های اجتناب‌ناپذیر است که امروزه تعداد بسیار زیادی از افراد به آن مبتلا هستند. این خشکبار پتاسیم بسیار زیاد و سدیم کمی دارد، درنتیجه به سادگی با فشارخون بالا مقابله می‌کند. این میوه خوشمزه فشارخون را کنترل و اعصاب را آرام می‌کند. پیشنهاد ما به شما این است که در هنگام ناراحتی حتما یک یا دو عدد انجیر بصورت خشک یا تازه مصرف نمایید.

4-کنترل دیابت با انجیرخشک

همانطور که گفتیم انجیرخشک سرشار از فیبر است. مطابق با تحقیقات انجام‌شده این فیبر در کنترل فشارخون نقش موثری دارد. همچنین مصرف برگ انجیر نیز نیاز بدن به انسولین را کاهش می‌دهد.
دقت داشته باشید که انجیر سرشار از پتاسیم است. پتاسیم میزان قند جذب‌شده در بدن را به خوبی تنظیم و از بالا و پایین رفتن‌های مداوم آن جلوگیری می‌کند.
بطورکلی می‌توان گفت مصرف انجیر به ویژه انجیر خشک برای آن دسته از بیماران دیابتی که بطور منظم انسولین تزریق می‌کنند بسیار مفید است.

محصولات فروشگاه بهرامن
فروشگاه بهرامن

5-خواص آنتی اکسیدانی

همانطور که گفتیم در انجیر پلی فنول‌های بسیاری دیده می‌شود. پلی فنول نوعی آنتی اکسیدان است که از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند. همچنین برگ‌های انجیر بر روی تری گلیسیرید خون اثر مهارکننده‌ دارند. لازم به ذکر است که تری گلیسیرید خون یکی از عوامل مهم در بروز بیماری‌های قلبی است.

6-کاهش کلسترول خون

انجیر سرشار از نوعی فیبر به نام پکتین است. به همین خاطر موجب اجابت مزاج آسان‌تر و سریع‌تر و رفع کلسترول خون می‌شود. به این ترتیب با مصرف انجیر خطر ابتلا به سرطان تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

7-کاهش علائم آلزایمر

انجیر یکی از بهترین و موثرترین میوه‌ها جهت کاهش التهابات عصبی است. مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام ‌شده مصرف انجیر از التهابات ناشی از سیتوکین‌ها در دوران پیری جلوگیری می‌کند. به این ترتیب احتمال وقوع بیماری‌های سیستم عصبی نظیر آلزایمر تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

8-جلوگیری از ابتلا به دژنراسیون ماکولا

افراد سالمند در اغلب موارد به دلیل بیماری به نام دژنراسیون ماکولا قدرت بینایی خود را از دست می‌دهند. مصرف انجیر ازجمله انجیر خشک مانع از بروز این اتفاق در اثر افزایش سن می‌شود.

تاثیر انجیر خشک بر دیابت

9-درمان گلودرد با انجیرخشک

انجیر سرشار از موسیلاژ است، به همین خاطر به درمان و تسکین گلودرد کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین مصرف انجیر نقش موثری در تقویت تارهای صوتی دارد و موجب نرم‌شدن گلو می‌شود.

10-سلامت پوست و مو

همانطور که گفتیم در انجیر آنتی‌اکسیدان‌های مفید و باارزش مختلفی نظیر فلاونوئید، پلی فنول و… به فراوانی مشاهده می‌شود. دقت داشته باشید که این آنتی‌اکسیدان‌ها از اثرات مخربی رادیکال‌های آزاد در بدن به خوبی جلوگیری می‌کنند. همچنین انجیر مقدار بسیار زیادی آلکان در خود دارد، به همین خاطر در تنظیم PH بدن نقش موثر و مفیدی دارند. احتمالاً شنیده‌اید که امروزه از انجیر در درمان بیماری‌های پوستی مختلف نظیر اگزما، پسوریازیس و…. به فراوانی استفاده می‌شود.

11-جوان‌سازی پوست

انجیر یکی از بهترین و موثرترین موادغذایی جهت جوان‌سازی پوست است. لازم به ذکر است که هم بصورت خوراکی و هم با تهیه ماسک‌های پوستی انجیر می‌توان از این خاصیت بهره گرفت.

12-درمان جوش، کورک وزگیل‌ه

انجیر آنزیم‌های لاتکس بسیار زیادی در خود دارد، به همین خاطر در درمان التهابات پوستی بسیار کمک‌کننده است.
دقت داشته باشید که با مالیدن یک تکه انجیر تازه بر روی پوست می‌توان هر نوع جوش، کورک و التهاب را به سادگی برطرف کرد.

13-نرم و لطیف کردن پوست

انجیر ویتامین C بسیار زیادی دارد، به همین خاطر نقش موثری در نرم و لطیف‌شدن پوست دارد. شما می‌توانید به سادگی از دو یا سه انجیر ماسک تهیه کنید و آن را بر روی پوست خود بگذارید تا نتیجه آن را مشاهده کنید.

14-جلوگیری از ریزش مو با خوردن انجیرخشک

همانطور که می‌دانید در حال حاضر استفاده از انجیر در محصولات مراقبت از پوست و مو بسیار رایج است. چراکه عصاره این میوه برای پوست و مو بسیار مفید است.
جالب است بدانید که انجیر علاوه بر مرطوب نگه‌داشتن پوست در حفظ رطوبت موها و درخشندگی و طراوت آن‌ها نیز نقش موثری دارد.

خرید خشکبار بهرامن

15-افزایش رشد موها

همانطور که می‌دانید تغذیه بد بطورمعمول مانع از رشد موها می‌شود یا اینکه سرعت رشد آن‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. انجیر تمام مواد مغذی مورد نیاز جهت رشد موها یعنی منیزیم، انواع ویتامین، انواع موادمعدنی و… را دارد، به همین خاطر با افزایش گردش خون در پوست سر سرعت رشد موها را نسبت به قبل بسیار افزایش می‌دهد.

تأثیر مصرف انجیرخشک بر سیستم گوارش

مصرف انجیر به‌ویژه انجیر خشک بر سیستم گوارش تأثیرات بسیار زیادی دارد. در ادامه به بررسی دقیق و کامل این تأثیرات می‌پردازیم.

فرآیند ناکارکردی روده در جهت ابتلاشدن به یبوست

یبوست در صورت خشکی و کارکرد غیرطبیعی روده اتفاق می‌افتد. در روند طبیعی کارکرد روده غذاها و مایعات پس از عبور از دهان به سمت دستگاه گوارش حرکت می‌کنند. در این مرحله معده جهت دریافت موادغذایی عضلات خود را آماده می‌کند. حال ابتدا مایعات وارد معده و سپس دیگر مواد جامد وارد می‌شوند.
دقت داشته باشید که تمام فرایند گوارش در روده کوچک اتفاق می‌افتد. احتمالاً با خود می‌گویید پس یبوست چگونه اتفاق می‌افتد؟ دقت داشته باشید که اگر محتویات روده به اندازه کافی ملین نباشند و مقدار جامد آن بر میزان مایع غالب باشند مشکل یبوست ایجاد می‌شود.
لازم به ذکر است که در یبوست هرچقدر که دفع مدفوع ببش‌تر طول بکشد به این معنا است که روده بزرگ آب بیش‌تری جذب می‌کند. درنتیجه مدفوع خشک و سخت می‌شود و به این ترتیب فرآیند بیرون‌آمدن سختی خواهد داشت.
خوب است بدانید که اگر یک فرد در خود دو مورد از علائم زیر را مشاهده کند بدون شک به یبوست دچار است؛

  • دفع و تخلیه بسیار سخت
  • تخلیه ناقص مواددفعی
  • تعداد دفعات تخلیه کم

انجیر میوه‌ای ضدیبوست

همانطور که گفتیم انجیر فیبر بسیار زیادی در خود دارد، به همین خاطر این میوه موجب عملکرد سالم و منظم روده‌ها می‌شود و از ایجاد یبوست جلوگیری می‌کند. همچنین فیبر موجود در انجیر یبوست را نیز برطرف می‌کند.

درمان یبوست با انجیرخشک

ملینی‌ بودن انجیر یکی از خواص بی‌شمار آن است. انجیر با خواص ملین‌ کنندگی خود در درمان مشکلات مربوط به یبوست یکی از بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها است. چراکه یبوست در اثر خشک‌شدن محتویات روده و عدم دفع آن‌ها ایجاد می‌شود، انجیر خشک این محتویات را از حالت خشکی درمی‌آورد و به این ترتیب مانع از یبوست می‌شود.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ با انجیرخشک

مواد سرطان‌زا و رادیکال‌های موجود در روده بزرگ می‌توانند موجب سرطان آن شوند.
انجیر خشک دارای فیبر بسیار زیاد است؛ این فیبر با سرعت‌بخشیدن به حرکات روده و حذف رادیکال‌های آزاد مانع از ایجاد سرطان روده بزرگ می‌شود.

خرید انجیرخشک

دیگر خواص انجیرخشک

انجیر خشک علاوه بر خواص ذکرشده دارای خواص بسیار دیگری نیز است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از؛

  • رفع تنگی نفس
  • تقویت قوای جنسی
  • محافظت از بدن در برابر سرطان پستان و یائسگی زودرس
  • و…

از کجا انجیرخشک بخریم؟

همانطور که گفتیم انجیر خشک یکی از محبوب‌ترین و بهترین انواع مصرفی انجیر است. اما بدون شک خرید انجیر خشک مرغوب و مطمئن امری بسیار دشوار است. البته همانطور که می‌دانید امروزه شرکت‌ها و برندهای بسیاری در حوزه محصولات خوراکی کلاهبرداری می‌کنند، درنتیجه در هنگام خرید باید دقت بسیار زیادی داشت.

بهرامن یکی از بهترین و محبوب‌ترین شرکت‌های عرضه کننده انجیر خشک است. انجیر خشک این برند در بهترین شرایط و با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها آماده و بسته‌بندی می‌شود تا به این ترتیب در هنگام انتقال و مصرف هیچ آسیبی به آن‌ها نرسد و خواص اولیه و اصلی خود را حفظ کنند. همچنین لازم به ذکر است که انجیر خشک شرکت بهرامن قیمت مناسب و کاملاً مقرون به صرفه‌ای دارد.

جمع بندی

همانطور که گفتیم انجیر یکی از محبوب‌ترین و مفیدترین میوه‌های موجود است که به شکل‌های مختلف ازجمله انجیر خشک، انجیر تازه، مربای انجیر و… استفاده می‌شود. انجیر خشک سرشار از موادمعدنی، ویتامین، آنتی‌اکسیدان‌های مختلف نظیر منگنز، پتاسیم، منیزیم، مس، آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم و… است. به این ترتیب در زیبایی‌ پوست و مو، درمان بیماری‌ها، تقویت قوای جنسی، سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان و… نقش موثر و مفیدی دارد.

همانطور که می‌دانید یافتن برند مناسب و استاندارد جهت خرید محصولات مختلف ازجمله محصولات غذایی دشوار و زمان‌بر است. در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین و باکیفیت‌ترین برندهای تولید انجیر خشک، بهرامن است. این شرکت بهترین محصولات را با مناسب‌ترین قیمت و در بهترین بسته‌بندی‌ ارائه می‌دهد. شما می‌توانید به سادگی و با اطمینان خاطر محصولات موردنظر خود را از سایت بهرامن خریداری نمایید.

واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن