تفاوت سماق قرمز و قهوه ای

سماق قرمز بهرامن و تفاوت آن با سماق قهوه‌ای این برند

سماق یکی از محبوب‌ترین ادویه‌های منطقه خاورمیانه است که با عطر و طعم منحصر به فرد خود مورد علاقه بسیاری از آشپزهای متخصص دنیا نیز قرار گرفته است، اما هنوز به طور گسترده در دیگر نقاط دنیا استفاده نمی‌شود.

این ادویه بی نظیر و خاص سالیان در میان مردم و بخش‌هایی از اروپا مورداستفاده قرار می گرفت. سماق یک ادویه و چاشنی با طعم خاص است که برای سرو بسیاری از غذاهای خوشمزه از آن استفاده می شود.

بیشترین کاربرد استفاده از انواع سماق در پخت انواع کباب، به‌عنوان مکمل در کنار سبزی‌ها و برای تهیه انواع دسرها است. سماق در تنوع سماق قرمز بهرامن و سماق قهوه‌ای موجود است. اما تفاوت این دو نوع سماق در چیست و کاربرد هر یک چگونه است؟ در این مطلب به بحث درباره این ادویه‌های پت خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

تفاوت بین سماق قهوه‌ای و سماق قرمز

خواص سماق قرمز

خواص سماق قهوه‌ای

عوارض و مضرات سماق قهوه‌ای و قرمز

ادویه سماق قهوه‌ای پت بهرامن

ادویه سماق قرمز پت بهرامن

موارد استفاده از سماق پت بهرامن

پودر سماق قهوه ای پت
خرید پودر سماق قهوه ای پت

سماق چیست ؟

سماق نام نوعی درخت است که در مناطق کوهستانی می‌روید و خواستگاه اصلی آن منطقه خاورمیانه (از جمله ایران و ترکیه) و آسیای جنوب غربی و جنوب شرقی اروپا است و در ایران در مناطق تبریز و سردشت و رودبار به‌وفور رشد می‌کند.

آنچه ما با نام سماق می‌شناسیم میوه‌‌ی این درخت است که به شکل خوشه‌ای بوده به رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای وجود دارد. این میوه مزه‌ای گس و اگر کاملاً رسیده باشد مزه آن ترش است. سماق تازه را بعد از چیده شدن خشک کرده و می‌کوبند.

بدین طریق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه یکی از خوشمزه ترین و پرطرف‌دارترین ادویه ها است که خواص و مزیت‌های بسیاری دارد. سماق یکی از ادویه‌های مهم است که در کنار کباب سرو می‌شود. بعلاوه برای درمان بسیاری از بیماری مورد ‌استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت بین سماق قهوه‌ای و سماق قرمز

به‌طورکلی سماق سرشار از تانن، اسیدسیتریک، اسید مالیک و اسید تانیک است. سماق قرمز و قهوه‌ای از نظر ارزش غذایی یکسان هستند. تنها تفاوت در مزه آنها است که سماق قرمز ترشی بیشتری دارد. همان طور که گفتیم تفاوت سماق قهوه‌ای با سماق قرمز در رنگ و نحوه فراوری آن است.

سماق به دو صورت یا هسته و بدون هسته فرآوری و تهیه می‌شود. اگر همراه با هسته پودر شود رنگ سرخ آن بیشتر می‌شود و درصورتی‌که هسته آن گرفته شود رنگ آن تیره‌تر می‌شود.

همچنین گفته می‌شود زمان چیده شدن سماق به رنگ سماق قهوه‌ای و سماق قرمز اثرگذار است. اگر زمانی که میوه هنوز قرمز است چیده شود، رنگ سماق پودر شده قرمز خواهد بود.

تفاوت دیگر در مزه سماق است. به طوری که سماق قهوه‌ای کمی ترش‌تر از سماق قرمز است. بعلاوه یک ویژگی سماق قرمز این است که سطح و بافتی صاف و یکدست تری نسبت به سماق قهوه‌ای دارد.

فروشگاه انلاین بهرامن
فروشگاه بهرامن

خواص سماق قرمز

۱-خواص سماق قرمز برای سلامت پوست صورت:

سماق قرمز سرشار از ویتامین سی است. ازاین‌رو برای سلامت پوست بسیار مفید است و برای کاهش چین و چروک های پوست مفید بوده و مانع از پیر شدن پوست می‌شود.

همچنین سماق قرمز برای درمان حساسیت‌های پوستی از جمله خارش بسیار مؤثر است. ادویه سماق قرمز یکی از ادویه‌های پت شرکت بهرامن میباشد.

۲-خواص سماق قرمز برای سلامتی کبد:

یکی از خاصیت‌های سماق وجود آنتی‌اکسیدان در آن است که موجب کمک به کبد برای سم‌زدایی است و برای افرادی که از مشکلات کبد رنج می‌برند بسیار مفید است و می‌تواند به درمان آن‌ها کمک کند.

۳-خواص سماق قرمز برای کاهش چربی خون:

از دیگر فواید سماق قرمز تاثیر آن در کاهش چربی خون است؛ بنابراین بیماران مبتلا به چربی خون می‌توانند برای کاهش سطح چربی، در کنار غذای خود از سماق استفاده کنند.

همچنین افراد می‌توانند برای جلوگیری از مبتلا شدن به چربی خون از سماق استفاده کنند؛ بنابراین یکی از فواید سماق قرمز کاهش چربی خون است.

۴-خواص سماق قرمز و ماست:

بسیاری از افرادی که با افزایش وزن مواجه هستند و می‌خواهند با داروهای شیمیایی لاغر شوند. سماق قرمز تأثیر بسزایی در کاهش چربی خون دارد. شما می‌توانید با استفاده از سماق برای کاهش چربی و کاهش وزن، از ترکیب سماق و ماست استفاده کنید.

۵-خواص سماق قرمز و یبوست:

یکی از مشکلاتی که افراد زیادی را درگیر خودکرده است مشکلات گوارشی و یبوست است. سماق قرمز سرشار از پلی فنول و فلاونوئید است که برای درمان مشکلات و اختلالات گوارشی و به‌خصوص یبوست نقش بسزایی دارد؛ بنابراین مصرف سماق گزینه مناسبی برای افرادی است که از یبوست رنج می‌برند.

خرید پودر سماق قرمز پت
خرید پودر سماق قرمز پت

خواص سماق قهوه‌ای

۱ – سماق قهوه‌ای حاوی مواد مغذی مهم برای بدن

سماق قهوه‌ای سرشار از مواد مغذی بسیار زیادی از جمله فیبر، چربی‌های سالم و برخی از ویتامین‌های ضروری برای بدن است که می‌توان با مصرف سماق در کنار غذا، برخی نیازهای بدن را جبران کرد.

همچنین مصرف سماق می‌تواند برای دریافت نیاز بدن به چربی‌های اسید اولئیک و اسید لینولیئیک مفید واقع شود. اسید اولئیک نوعی چربی اشباع نشده برای افزایش سلامت قلب است. این چربی علاوه بر سماق در گیاه‌هایی مثل زیتون و آووکادو نیز وجود دارد.

فیبر نیز از جمله مواد مهم برای افزایش سلامت دستگاه گوارش است. همچنین سماق حاوی مقدار قابل‌توجهی از ویتامین‌های ضروری بدن همچون B1، B6، B2 و C است.

2-سماق قهوه‌ای سرشار از آنتی‌اکسیدان است

سماق قهوه‌ا‌ی سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان است. این ماده باارزش از مهم‌ترین خواص درمانی سماق است. ترکیبات آنتی‌اکسیدان ترکیبات شیمیایی فعال است که شامل مثل تانن، آنتوسیانین و فلاونوئید است که از سلول‌های بدن در برای آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کند.

بعلاوه ترکیبات آنتی‌اکسیدانی سماق به کاهش التهاب و همچنین به کاهش اثرات بیماری‌های التهابی مانند بیماری‌های قلبی و سرطانی کمک شایانی می‌کند.

3-سماق قهوه‌ای قند خون را متعادل می‌کند

یکی از اصلی‌ترین خواص سماق قهوه‌ای کمک به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت است. کارشناسان تغذیه براین باورند که مصرف مقدار مناسبی از سماق قهوه‌ای به‌صورت روزانه به تعادل قند خون افراد کمک می‌کند و موجب افزایش حساسیت بدن به جذب انسولین می‌شود.

4-سماق قهوه‌ای به کاهش درد عضلانی کمک می‌کند

سماق قهوه‌ای می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش داشته و آن را کاهش دهد؛ بنابراین بسیاری افراد از سماق به‌عنوان داروی مفید برای تسکین درد عضلات استفاده می کنند.

ادویه پت بهرامن
خرید ادویه پت بهرامن

عوارض و مضرات سماق قهوه‌ای و قرمز

علاوه بر فواید بسیاری که مصرف سماق قهوه‎‌ای و قرمز برای بدن و سلامتی آن دارد، کارشناسان و محققان باور دارند افزایش مصرف سماق ممکن است در کنار تأثیرات قابل‌توجه برای افزایش ایمنی بدن با برخی عوارض همراه باشد.

به طور نمونه افرادی که به بادام هندی و انبه حساسیت دارند ممکن است با مصرف سماق در کنار این موارد با واکنش‌های آلرژیک بدن خود مواجه شوند.

همچنین سماق مزه ترشی دارد که ممکن است افراد با مصرف آن با کاهش قند خون روبه رو شوند. همچنین مصرف هم زمان سماق قهوه‌ای یا قرمز با داروهای کاهش قند خون توصیه نمی‌شود.

ادویه سماق قهوه‌ای پت بهرامن

ادویه سماق قهوه‌ای پت بهرامن همانند ادویه سماق قرمز پت بهرامن از خواص بی‌شماری برخوردار است. از جمله خواص سماق قهوه‌ای پت بهرامن تأثیر آن بر از بین ‌بردن تب و اسهال است.

همچنین مصرف سماق قهوه‌ای برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی مؤثر است. بعلاوه این نوع سماق برای کاهش چین‌وچروک پوست تأثیر بسزایی دارد.

سماق قهوه‌ای پت بهرامن، تولید شده از سماق تازه است و با حفظ ارزش غذایی آن، از عطر و مزه منحصربه‌فردی برخوردار است. همچنین طعم آن گس و کمی میوه‌ای و نزدیک به‌لیمو توصیف می‌شود.

سماق قهوه‌ای پت بهرامن تازگی و طراوت سماق را داشته و اثر بسزایی روی کنترل قند خون، سلامت قلب، پیشگیری از بیماری‌ها و حتی تسکین درد دارد.

این محصول خوش‌رنگ همانند دیگر گیاهان و ادویه‌های بهرامن، دارای کالری کم، ویتامین سی بالایی و سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده که منجر به افزایش سلامتی بدن می‌شود.

از سایر خواص سماق قهوه‌ای پت بهرامن می‌توان به مبارزه با عفونت های قارچی، مبارزه با میکروب ها، درمان دیابت و چاقی، جلوگیری از پوکی‌استخوان، ضدالتهاب و ضد دردهای ماهیچه‌ای اشاره نمود.

سماق قهوه‌ای پت بهرامن از مراحل سلامتی و تست آزمایشگاهی تحت کنترل متخصصان و کارشناسان غذا و دارو برای حفظ خاصیت‌های خود سربلند بیرون‌آمده و با افتخار برای مصرف مشتریان گرامی تهیه و توزیع می‌شود. سماق قهوه‌ای پت بهرامن دربسته‌های ۱۰۰ گرمی آماده و در ظروف پت برای استفاده آسان مصرف‌کننده تهیه و بسته‌بندی‌شده است.

ادویه سماق قرمز پت بهرامن

سماق قرمز پت بهرامن، یکی از محصولات اصیل شرکت تولیدی بهرامن است که مانند ادویه سماق قهوه‌ای پت بهرامن از سماق تازه و با روش‌های مناسب خشک و به‌وسیله دستگاه‌های مجهز و در چارچوب‌های بهداشتی پودر شده و خواص غذایی و دارویی آن از عطر و مزه تا خواص درمانی، به طور کامل حفظ شده است.

سماق قرمز دارای خواص بسیاری برای سلامتی بدن، دستگاه ایمنی و… دارد. بعلاوه این ماده غذایی سرشار از ویتامین سی است که نقش مهمی در سلامت پوست دارد.

ادویه سماق قرمز پت بهرامن مفید برای سم‌زدایی از کبد بوده و همانند سماق قهوه‌ای بهرامن خواص ضدمیکروبی زیادی دارد. همچنین برای کاهش چربی و قند خون بسیار موثر است.

سماق قرمز پت بهرامن از رنگ قرمز برخوردار است که حاصل فرآوری سماق تازه به همراه هسته است و از طعم و مزه فوق‌العاده برخوردار است. این سماق قرمز پت بهرامن ماده‌ای مؤثر برای درمان و کنترل دیابت و کاهش وزن است. سماق قرمز حاوی کلسیم بوده که برای جلوگیری از پوکی‌استخوان مفید است،

بعلاوه کاهش التهاب و کاهش درد های ماهیچه‌ای از اثرات قابل‌توجه این ماده غذایی است. سماق قرمز پت بهرامن از مراحل سلامتی و تست آزمایشگاهی تحت کنترل متخصصان و کارشناسان غذا و دارو برای حفظ خاصیت‌های خود سربلند بیرون‌آمده وبا افتخار برای مصرف مشتریان گرامی تهیه و توزیع می‌شود.

سماق قرمز پت بهرامن دربسته‌های ۱۰۰ گرمی آماده و در ظروف پت برای استفاده آسان مصرف‌کننده گان بسته‌بندی‌شده است.

پودر سماق قرمز پاکتی
خرید پودر سماق بهرامن

موارد استفاده از سماق پت بهرامن

روش‌های استفاده از سماق قهوه‌ای و قرمز بهرامن متنوع است. در ادامه به چند روش استفاده از سماق اشاره می‌کنیم.
از سماق قهوه‌ای پت بهرامن به‌عنوان یک چاشنی و ادویه ترش کننده در غذاهای متنوع از کباب بره گرفته تا انواع پیتزا و ساندویچ استفاده می‌شود.

همچنین سماق قهوه‌ای پت بهرامن را می‌توان به ‌عنوان یک پودر تزئینی بر روی غذاهای مختلفی مثل انواع غذاهای گوشتی، کباب‌ها و سالادها، نان‌ها و دسرها استفاده کرد. سماق قهوه‌ای پت بهرامن و سماق قرمز پت بهرامن می‌تواند جایگزین مناسبی به‌ عنوان چاشنی‌هایی مانند آبلیمو و سرکه باشد.
ادویه سماق قهوه‌ای پت بهرامن انتخاب مناسبی برای مالش دادن گوشت‌ها و طعم‌دار کردن آنها است که با داشتن خواص غذایی مهم، چربی‌های طبیعی گوشت را برای هضم دستگاه گوارش آماده می کند.

ارزش غذایی سماق پت بهرامن در هر ۱۰۰ گرم

  • انرژی ۵۷ کیلوکالری
  • کربوهیدرات ۶۳/۲۶ گرم
  • پروتئین ۰/۴ گرم
  • چربی ۰/۱۰ گرم
  • فیبر ۱/۹ گرم
  • کلسیم ۱۱ میلی‌گرم
  • کلسترول ۰ میلی‌گرم

جمع بندی

سماق ماده غذایی خوش مزه و خوش رنگی است که دارای خواص بسیاری برای درمان انواع بیماری و بهبود سلامت دستگاه گوارشی و دستگاه ایمنی و سم‌زدایی کبد و کنترل فشارخون و قند خون است.

بعلاوه این ماده یکی از محبوب‌ترین ادویه‌ها برای آشپزخانه‌های ایرانی بوده و مورد علاقه بسیاری از ذائقه‌ها است که دارای نقش مهمی در طبخ انواع غذاها از جمله کباب‌ها و سرو انواع دسرها و پروتئین انواع گوشت‌ها و سالاد و … دارد.

سماق قرمز و قهوه‌ای پت بهرامن با حفظ ارزش غذایی بالای آن از ارزش دارویی پررنگی نیز برخوردار است که نمی‌توان نقش آن را در کمک به‌سلامتی و بهبود بیماری دیابت بی‌نتیجه دانست.

این مطلب به تفاوت و خواص ادویه سماق قرمز پت بهرامن و ادویه سماق قهوه‌ای پت بهرامن پرداخت که برای خرید و انتخاب آن می‌توانید به فروشگاه بهرامن مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت نمایید.

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن