نخود

نخود و خواص بی نظیرآن برای سلامت و زیبایی مو

گیاه نخود که امروزه به نام‌های نخود مصری یا لوبیای گاربانزو شناخته می‌شود یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین انواع حبوبات است که در رنگ‌های زرد، سیاه، سبز و قرمز در طبیعت پیدا می‌شود. گیاه نخود خواص بسیار زیادی برای بدن و سلامت دارد که معروف‌ترین آن‌ها تأثیر بر سلامتی و زیبایی است. در ادامه به توضیح دقیق و کامل خواص نخود بر سلامتی و زیبایی می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

فواید دارویی و درمانی نخود برای بدن

خواص نخود برای پوست و مو

مضرات نخود

فواید آب نخود

نخود چیست؟

نخود یکی از محبوب‌ترین حبوبات موجود است که مواد مغذی بسیاری در خود جای داده است. این گیاه سرشار از ویتامین‌های مختلف ازجمله ویتامین آ، ویتامین‌های گروه ب نظیر؛ ویتامین ب۱، ویتامین ب۲، ویتامین ب۳، اسید اگزالیک، اسید استیک، اسید مالیک، مس، ساکاروز، لسیتین، دکستروز، سلولز و… است.

نخود رویال
خرید نخود بهرامن

خواص و فواید نخود

گیاه نخود در حوزه‌های سلامت و زیبایی و دارویی و درمانی فواید بسیاری برای انسان دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

فواید دارویی و درمانی نخود برای بدن

نخود فواید دارویی و درمانی بسیاری برای بدن دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

کنترل دیابت و قندخون

نخود سرشار از فیبر است، به همین خاطر به کاهش سطح قندخون، چربی و انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع۱ و دیابت نوع 2 کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین دقت داشته باشید که کربوهیدرات‌های موجود در نخود بسیار پیچیده هستند، درنتیجه این گیاه پس از مصرف قندخون را به سرعت افزایش نمی‌دهد اما در عین حال انرژی بدن را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

لاغری و کاهش وزن

فیبر بسیار بالا و کالری پایین نخود اشتها را بسیار کاهش می‌دهد و به این ترتیب با جلوگیری از پرخوری و کاهش کالری مصرفی به لاغری کمک بسیاری می‌کند. همچنین همانطور که گفتیم کربوهیدرات‌های نخود بسیار پیچیده هستند، این کربوهیدرات‌ها با حفظ سطح قندخون در لاغری نقش موثری ایفا می‌کنند.

یبوست و اسهال

فیبر موجود در نخود موجب بهبود حرکات روده می‌شود و به این ترتیب یبوست و اسهال را به‌ خوبی درمان می‌کند.

فشارخون و قلب

فیبر، پتاسیم و ویتامین‌های موجود در نخود با کاهش فشارخون و کلسترول مانع از بروز بیماری‌های قلبی و سکته قلبی می‌شوند.

نوزادان و کودکان

نخود سرشار از فولات، آهن، روی، پروتئین، منگنز، کلسیم و… است، به همین خاطر در افزایش رشد نوزادان و کودکان بسیار موثر است و کم‌خونی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. امروزه ویتامین‌های بسیار زیاد موجود در نخود سیستم ایمنی بدن کودکان و استخوان‌های آن‌ها را به خوبی تقویت می‌کند و در تقویت و افزایش رشد مو تأثیر بسیار زیادی دارد.

مردان

در طب سنتی نخود یکی از داروهای بسیار موثر جهت افزایش اسپرم و درمان ناباروری در مردان است.

خواص نخود برای بدن

سرطان

همانطور که گفتیم گیاه نخود سرشار از فیبر، سلنیوم، فولات و انواع ویتامین‌ها است، به همین خاطر با مصرف این گیاه موجب کاهش التهابات در بدن می‌شود و به این ترتیب از انواع سرطان‌ها ازجمله سرطان کولورکتال جلوگیری می‌کند. همچنین نخود در درمان انواع سرطان‌ها و تومورها نیز بسیار اثرگذار است.

جنین و زنان باردار

نخود یکی از بهترین حبوبات موجود برای زنان باردار است که تمام ویتامین‌ها و موادمغذی مورد نیاز دوران بارداری را فراهم می‌کند. همچنین فیبر موجود در این گیاه مانع از افزایش وزن بیش از حد زنان باردار می‌شود و با بهبود حرکات روده از یبوست دوران بارداری جلوگیری می‌کند.

درمان بیماری‌ یرقان

نخود یکی از بهترین و موثرترین گیاه‌ها جهت درمان بیماری یرقان است. برای این امر تنها کافی است که نخود را با آب و شکر ترکیب و میل کنید.

پوکی استخوان

گیاه نخود آهن، فسفات، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و… به فراوانی در خود دارد، درنتیجه این گیاه در حفظ ساختار و قدرت استخوان نقش بسیار مهمی دارد.
جالب است بدانید که مصرف منظم و مداوم نخود احتمال پوکی استخوان در زنان یائسه را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

چشم

گیاه نخود سرشار از ویتامین A است، به همین خاطر به تقویت بینایی کمک بسیار زیادی می‌کند و خطر ابتلا به عفونت چشمی و آب مروارید را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. انواع مختلف خشکبار از جمله نخود را میتوانید از فروشگاه زعفران بهرامن تهیه کنید.

منبع پروتئین برای گیاه‌خواران

همانطور که می‌دانید پروتئین یکی از مواد ضروری جهت بهبود عملکرد اندام‌های حیاتی، ماهیچه‌ها، بافت‌ها و حتی هورمون‌ها است. گیاه نخود سرشار از پروتئین است، به همین خاطر نیاز افراد گیاهخوار را بطورکامل برطرف‌ می‌کند.

خواص نخود برای پوست و مو

گیاه نخود برای سلامت پوست و مو خواص بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از؛

جوان‌سازی پوست

همانطور که گفتیم نخود سرشار از منگنز است، به همین خاطر این گیاه با کاهش رادیکال‌های آزاد بدن، چین و چروک های پوست صورت و اطراف چشم را از بین می‌برد و به این ترتیب موجب جوان‌سازی پوست می‌شود.

فروشگاه زعفران بهرامن
خرید از فروشگاه آنلاین بهرامن


از محبوب‌ترین و بهترین ماسک‌های نخود می‌توان به ماسک نخود و زردچوبه اشاره کرد. برای تهیه این ماسک مقداری نخود پخته را له کنید و با یک قاشق چای‌خوری زردچوبه مخلوط کنید. حال مخلوط به دست آمده را بر روی پوست صورت خود بگذارید و پس از گذشت ۱۵ دقیقه پوست خود را با آب سرد بشویید.

کاهش لک‌های پیری

دقت داشته باشید که امروزه می‌توان با ترکیب نخود با برخی مواد لکه‌های پیری را از بین برد. برای این امر در ابتدا نخود را بپزید و له کنید و سپس به آن مقداری آب اضافه کنید تا به این ترتیب یک ترکیب خمیری به دست آید. حال در یک دوره زمانی این ترکیب را بر روی پوست دست و صورت خود بمالید تا تأثیرات آن را مشاهده کنید.

ضدآفتاب طبیعی

نخود ترکیبات موثری نظیر؛ فولات، روی، ویتامین‌های مختلف و… دارد. این ترکیبات مانند یک ضدآفتاب طبیعی عمل می‌کنند و از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می‌کنند. این ترکیبات همچنین خطر آفتاب سوختگی را بسیار کاهش می‌دهند.

روشن‌کننده پوست

نخود و ماسک‌های آن در روشن‌شدن پوست صورت نقش موثری دارند. از محبوب‌ترین ماسک‌های نخود روشن‌کننده پوست می‌توان به ماسک آرد نخود و شیر یا ماست اشاره کرد. برای تهیه این ماسک مقداری آرد را با ماست یا شیر و آبلیموی تازه ترکیب کنید و سپس بر روی پوست خود قرار دهید. پس از گذشت ۲۰ دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید.

رفع موهای زائد

مطابق با تحقیقات انجام‌شده گیاه نخود در رفع موهای زائد صورت نقش موثری دارد. برای این امر شما باید زردچوبه و آرد نخود و کمی آب را ترکیب کنید تا به یک ماده خمیری دست یابید. حال این خمیر را مانند اسکراب بر روی پوست صورت خود به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید و سپس بشویید. دقت داشته باشید که برای آنکه این ترکیب اثر خود را بر روی پوست صورت شما بگذارد بایستی تا یک ماه بصورت مرتب و مداوم از آن استفاده کنید‌.

خواص نخود برای مو

گیاه نخود برای مو خواص بسیار فراوانی دارد که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

کاهش شکستگی مو

امروزه موها به دلایل مختلف با رطوبت و آب‌رسانی کم مواجه می‌شوند، به همین خاطر شکستگی آن‌ها روز به روز بیش‌تر می‌شود.
گیاه نخود سرشار از پروتئین است، این پروتئین‌ها مانع از تبخیر سریع آب موها می‌شود و به این ترتیب آن‌ها را مرطوب نگه می‌دارد.

درخشندگی و زیبایی مو

همانطور که می‌دانید به دلایل مختلف نظیر رنگ‌های دائمی، گرمای بیش از حد و… کوتیکول مو دچار آسیب می‌شود و به این ترتیب موها از هم می‌شکافند و حالتی خشن به خود می‌گیرند. پروتئین‌های نخود شکاف‌های کوچک را به خوبی پر و کوتیکول‌های شکسته را درمان می‌کنند. درنهایت این امر موهای آسیب‌دیده را ترمیم می کند و در نتیجه موهایی صاف، زیبا و درخشنده خواهید داشت‌.

افزایش حجم مو

همانطور که گفتیم نخود سرشار از پروتئین است، به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که اگر موهایی نازک دارید حتماً از نخود استفاده کنید چراکه به این ترتیب ضخامت هر رشته موی شما به حداکثر می‌رسد و حجم موهای شما افزایش می‌یابد.

بهبود بیماری‌های پوست سر

بطورکلی می‌توان گفت جوانه نخود بیماری‌های پوست سر را به خوبی درمان می‌کند، چراکه مواد این گیاه موجب مرطوب‌شدن پوست سر می‌شود. همچنین دقت داشته باشید که آب نخود برای افرادی که مبتلا به شوره سر هستند بسیار مفید است و به خوبی موهای سر را آب‌رسانی می‌کند.
احتمالاً با خود می‌گویید که چگونه می‌توان جوانه نخود تهیه کرد؟ دقت داشته باشید که شما می‌توانید مقداری نخود از یک شب قبل خیس کنید و سپس آن را درون دستمال مرطوب نگهداری کنید تا درنهایت پس از گذشت چندین روز این دانه‌ها جوانه زنند.

افزایش رشد مو

از دیگر خواص نخود می‌توان به رشد مو اشاره کرد. استفاده از این گیاه بصورت خوراکی یا ماسک رشد مو را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

پیشگیری از ریزش مو

گیاه نخود با ترکیبات و مواد غنی و مغذی خود مانع از ریزش مو می‌شود.

دیگر خواص گیاه نخود عبارت است از؛

•روغن نخود در هنگام سردرد و دندان درد مانند یک مسکن عمل می‌کند و درد را تسکین می‌بخشد.

• آب‌پز کردن و له‌کردن نخود و مالیدن آن به دست و صورت چین و چروک‌ها پوست را به خوبی از بین می‌برد.

• همانطور که گفتیم خمیر آرد نخود، شوره و عفونت سر را بطورکامل از بین می‌برد. شما می‌توانید با استفاده از شش قاشق آرد نخود و آب، این خمیر را به سادگی تهیه کنید و سپس آن را بر روی پوست سر بمالید.

• نخود زردی را به خوبی از بین می‌برد و رسوبات را دفع می‌کند.

• نخود یکی از درمان‌های موثر جهت رفع قولنج‌های کلیوی است‌.

نخود درمانی بسیار موثر برای درد سینه و ریه است. برای این امر شما می‌توانید از نخود بصورت ‌پخته استفاده کنید.

نخود کرم‌های معده را به سرعت از بین می‌برد.

• نخود زخم‌های چرک‌کرده را باز می‌کند و آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

• امروزه نخود به همراه سکنجبین یک درمان مناسب جهت نفخ شکم افراد گرم مزاج است.

• گیاه نخود سرشار از اسید آمینه و تریپتوفان و سرتونین است، به همین خاطر خوابی آرام و باکیفیت برای شما به همراه دارد.

• استفاده از نخود خیس‌شده و عسل در پیشگیری و درمان سنگ کلیه بسیار موثر است.

و…

مضرات نخود

دقت داشته باشید که گیاه نخود مقادیر بسیار زیادی گالاکتان در خود دارد، به همین خاطر زیاده‌روی در مصرف آن موجب ایجاد گاز روده و درنهایت دل درد می‌شود.

خوب است بدانید که بدن انسان فاقد آنزیم آلفا گالاکتوزیداز است، به همین خاطر قند موجود در گالاکتان تجزیه نمی‌شود.

انواع خشکبار بهرامن
خرید انواع خشکبار بهرامن

لازم به ذکر است که امروزه می‌توان با خیساندن نخود در آب نفخ آن را به حداقل رساند و به این ترتیب دل‌درد کم‌تر و هضم ساده‌تری خواهد داشت.

همانطور که گفتیم نخود سرشار از پتاسیم است. این پتاسیم برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی خطرناک است و علائم بیماری آن‌ها را تشدید می‌کند. همچنین دقت داشته باشید که این پتاسیم در برخی مواقع با داروهای مختلف تداخل دارویی ایجاد می‌کند.

درنهایت دقت داشته باشید که نخود در برخی افراد واکنش‌های آلرژیک ایجاد می‌کند. این واکنش‌ها با علائم مختلفی نظیر حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد، سرفه و… مشخص می‌شوند.

درنهایت فراموش نکنید که اگر مطابق با برنامه متخصص تغذیه این گیاه فوق‌العاده مفید را مصرف کنید هیچ ضرری به شما نخواهد رسید.

فواید آب نخود

آب نخود یکی از رایج‌ترین روش‌های مصرف نخود است که فواید بسیاری برای بدن دارد. از مهم‌ترین خواص این آب می‌توان به تقویت نیروی جنسی، درمان بیماری‌های کلیوی و مثانه، تثبیت کلسیم استخوان‌ها، تقویت عضلات، جلوگیری از اسپاسم، تقویت سلول‌های مغزی، درمان کم‌خونی، تخلیه و پاکسازی روده‌ها، جلوگیری از ریزش مو، درمان سرفه و عفونت ریوی، بهبود گرفتگی صدا، کاهش تورم لثه و… اشاره کرد.

از کجا بخریم؟

همانطور که می‌دانید امروزه تهیه یک محصول استاندارد با بهترین قیمت دغدغه هر فردی است. بهرامن یکی از بهترین شرکت‌های تولید خشکبار است. نخود از معروف‌ترین محصولات برند بهرامن است که با نوین‌ترین و استانداردترین دستگاه‌ها تهیه و بسته‌بندی می‌شود. شما می‌توانید با اطمینان خاطر و با مناسب‌ترین قیمت حبوبات مختلف ازجمله نخود را از وب‌سایت بهرامن خریداری نمایید.

جمع‌بندی

همانطور که گفتیم نخود از محبوب‌ترین و مفیدترین حبوبات موجود است. این گیاه خواص بسیار زیادی برای سلامت بدن و پوست و مو دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به لاغری و کاهش وزن، پیشگیری از سرطان، بیماری‌های قلبی و تپش قلب، ایجاد سنگ کلیه، درمان یرقان، سوره سر، کاهش لک‌های پیری، کاهش خطر حمله‌های قلبی و… اشاره کرد.

امروزه خرید محصولات و خشکبار استاندارد و باکیفیت دغدغه هر فردی است، شما می‌توانید از وب‌سایت‌ بهرامن بهترین و باکیفیت‌ترین حبوبات ازجمله نخود را با مناسب‌ترین قیمت خریداری نمایید.

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن