ادویه ماهی و میگو بهرامن

دستور پخت ۴ غذای خوشمزه دریایی

غذاهای دریایی بخش مهمی از سبد غذایی به شمار می‌رود که تأثیر به سزایی در سلامتی دارد. سرشار از مواد معدنی مفید برای بدن است که علاوه بر تقویت از بدن در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند.

غذاهای دریایی مانند انواع ماهی، میگو، صدف و … منبع مهمی برای دریافت انواع پروتئین‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. برای پخت بهتر آبزیان و داشتن یک وعده لذیذ راه‌های زیادی مانند اضافه کردن ادویه ماهی و میگو بهرامن وجود دارد.

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

طرز تهیه ماهی قزل‌آلا به ۲ روش پرطرف‌دار

خوراک میگو

پاستای دریایی

آموزش طرز تهیه ماکارونی با صدف

ادویه ماهی و میگو بهرامن برای طعم‌دار کردن ماهی و میگو

خواص ادویه ماهی و میگو بهرامن

برای انتخاب و خرید انواع آبزیان از جمله ماهی‌ها باید به نکات مختلفی توجه نمایید:

  1. در خرید و مصرف ماهی بهتر است از ماهی با چربی پایدار استفاده کنید. ماهی‌های با چربی پایدار، سرشار از امگا ۳ هستند مانند ماهی سالمون صورتی، شاه‌ماهی آتلانتیک و شاه ماهی اقیانوس آرام.
  2. برای خرید صدف‌ مواردی که در موانع و حصارها گیرکرده و گزینه‌های بهتری محسوب می‌شوند.
  3. خوردن غذاهای دریایی ترکیب شده با سایر غذاها و مواد مغذی از جمله سبزیجات و لوبیاها و غلات بسیار توصیه می‌شود.
  4. سعی کنید برای مصرف غذاهای دریایی از روش‌های مناسب طبخ استفاده کنید. سرخ کردن یک روش نامناسب برای این گوشت‌ها بوده که بهتر است با بخارپز کردن جایگزین شوند.
  5. از خرید ماهی‌ها با میزان جیوه‌ی بالا خودداری کنید. (از مصرف کوسه، شاه‌ماهی خال‌مخالی، مارلین، شمشیر ماهی و ماهی تن چشم بزرگ اجتناب کنید.)

ادویه ماهی و میگو پت
خرید ادویه ماهی و میگو پت

طرز تهیه ماهی قزل‌آلا به ۲ روش پرطرف‌دار

اگر شما یک آشپز تازه‌کار هستید، بهترین گزینه برای اولین تجربه طبخ غذای دریایی، ماهی قزل‌آلا است. این به دلیل خصوصیت‌های منحصربه‌فرد این‌گونه آبزی است که بوی کمتری دارد و تمیزکردن آن راحت است. ساده‌ترین راه برای پخت ماهی قزل‌آلا سرخ کردن آن است. برای تهیه این غذا، مراحل را به ترتیب زیر پیش بروید:

ابتدا پیاز را خردکرده و سیر را رنده نمایید.
سیر، پیاز، زعفران، فلفل، نمک، زردچوبه و کرۀ آب شده و ادویه ماهی را مخلوط کنید. فیله‌های قزل‌آلا را درون این مخلوط بخوابانید . درب ظرف را ببندید و درون یخچال نگه دارید. در مدت‌زمان نیم ساعت تا یک ساعت استراحت دهید تا به خوبی گوشت ماهی مزه بگیرد.
ادویه مخصوص میگو و ماهی یک محصول ویژه برای ازبین‌بردن بوی بد ماهی و افزایش طعم آن است.
سپس داخل یک تابه روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.
فیله‌ها را داخل روغن بگذارید. و بعد از اینکه یک‌روی آن سرخ شد، برگردانید تا روی دیگر نیز سرخ شود.
حالا می‌توانید این ماهی‌های خوشمزه و طلایی‌رنگ را با مقداری لیمو و جعفری تزئین کرده و با برنج سفید یا شوید پلو سرو کنید.

روش دوم پخت ماهی قزل‌آلا

برای شروع ابتدا رومال ماهی را تهیه کنید. رومال یک سس است که با ادویه و افزودنی‌های مختلف برای روی ماهی آماده کرده و کنار می‌گذاریم. برای تهیه رومال، نعناع خشک، نمک، روغن زیتون، فلفل سیاه و ادویه میگو و ماهی و ۲ قاشق غذاخوری زعفران، سیر، آب لیموترش تازه، گلپر، فلفل سیاه و نمک را داخل مخلوط‌کن مخلوط کنید تا مایع یک‌دست شود و آن را با هم مخلوط کنید.

ماهی قزل‌آلا را پاک‌کرده و به طور مساوی خرد می‌کنیم. سپس آن را داخل ظرفی قرار دهید. هر دو طرف ماهی را به این مخلوط آغشته می‌کنیم. سپس پیاز را خردکرده و آن را به مخلوط خود اضافه کنید. در این مرحله در ظرف را ببندید یا روی آن یک نایلون بکشید و به مدت ۲ ساعت درون یخچال استراحت دهید.

هر نیم ساعت یک‌بار هم آن‌ها را هم بزنید. زغال را آماده کنید. ماهی‌ها را به سیخ بکشید. و روی آتش قرار دهید. توجه داشته باشید که ماهی را در فاصله دور از زغال‌ها قرار دهید تا نسوزد. در مرحله آخر زمانی که ماهی تقریباً پخته شدند، رومالی که از قبل تهیه کرده بودیم را با یک قلم‌مو روی آن بمالید.

روش پخت ماهی قزل الا با پودر ماهی و میگو بهرامن

خوراک میگو

میگو یکی از غذاهای دریایی پرطرف‌دار است که خواص زیادی دارد. سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای بدن است. میگو یکی از منابع مهم ویتامین B12 ، ویتامین A و آهن است. طبخ میگو روش های متنوعی دارد که به نسبت ذائقه می‌توانید تهیه کنید.
طرز تهیه خوراک میگو:
برای پخت یک خوراک لذیذ میگو ابتدا پیاز را خردکرده و سیر را رنده کنید.
تابه را روی گاز قرار دهید تا داغ شود سپس مقداری روغن بریزید و بعد از داغ شدن روغن، سیر و پیاز را اضافه کنید تا پیازها نرم شوند و بوی سیر پخش شود.
سپس فلفل‌دلمه‌ای را به‌صورت نگینی خردکرده و به مواد اضافه نمایید. به مدت ۲ دقیقه آن را با بقیه مواد تفت دهید. سپس برنج خیس خورده، فلفل و زردچوبه و ادویه میگو و ماهی را اضافه کنید .

در ظرف را ببندید و کمی شعله را بیشتر کنید تا به مدت ۱۵ دقیقه به جوش آید. بعد از کمی جوشیدن اجازه دهید با حرارت ملایم بپزد. در انتهای کار میگوهای پاک شده و در آخر نخودفرنگی را نیز اضافه کنید. درب ظرف را بگذارید و بعد از پخت کامل سرو نمایید.

پاستای دریایی

طرز تهیه
۱. ابتدا باید پاستا را بپزید. برای این کار ابتدا آب را درون قابلمه به جوش آورده و نمک را اضافه کنید. سپس پاستاها را بر اساس دستور نوشته شده روی بسته‌بندی پخته و آبکش نمایید.
۲. هم‌زمان با پخت پاستا برای تهیه سس، درون ظرفی خامه را ریخته و روی حرارت متوسط اجاق قرار دهید. هم بزنید تا شروع به حباب زدن کند.

بعد از آن شعله را کم کرده و برگ‌های ریحان، جعفری، نمک، فلفل سیاه و قرمز ، ادویه میگو و ماهی بهرامن و پیازچه را به خامه اضافه کنید و ۷ تا ۸ دقیقه اجازه دهید تا سس غلیظ شود.
۳. در این مرحله میگوها را به سس اضافه کنید و بگذارید بپزد تا سفیدرنگ شوند سپس پنیرهای سوئیسی و پارمسان را اضافه کنید.
۴. مواد آماده شده شامل سس و میگوها روی پاستاها بریزید.
۵. پاستا دریایی آماده سرو شدن است.

فروشگاه انلاین بهرامن
فروشگاه بهرامن

آموزش طرز تهیه ماکارونی با صدف

برای دوستداران غذاهای دریایی، ترکیب ماکارونی با مخلوط صدف و آب سبزیجات یک انتخاب لذیذ است.

گام اول

برای تهیه ماکارونی با آب سبزیجات و صدف کره آب شده ابتدا روغن زیتون را روی حرارت ملایم در یک قابلمه گرم کنید.

گام دوم

سپس پیاز را به مواد اضافه کرده و در مدت ۵ دقیقه سرخ کنید تا نرم شود. در مرحله بعدی سیر را به پیاز اضافه کرده و به مدت ۱ دقیقه مواد را هم بزنید. بعد گوجه را اضافه و ۲ دقیقه مواد را هم بزنید تا گوجه‌ها نرم شوند. وقتی که گوجه‌ها نرم شدند ادویه میگو و ماهی بهرامن را به مواد اضافه نمایید.

گام سوم

بعد از آن سرکه و آب را به مواد اضافه کنید. بعد از آنکه به جوش آمد حرارت را کم و درب قابلمه را ببندید تا در زمان ۲۰ دقیقه به‌آرامی بجوشد. در آخر ماکارونی پخته شده را به مواد اضافه کنید.

گام چهارم

بعد از ۲۰ دقیقه صدف را اضافه نمایید که ۳ تا ۵ دقیقه بجوشد تا صدف‌ها باز شوند. صدف‌هایی که باز نشده را از ظرف خارج نمایید. مواد آماده شده را از آب سبزیجات جدا کنید. آن را درون یک ظرف بزرگ انتقال دهید. روی آن با فویل بپوشانید تا گرم بماند.
در این مرحله سبزی‌های معطر که شامل سبزی ریحان، جعفری، فلفل قرمز و پونه که قبلاً خرد کرده‌اید به مواد داخل ظرف اضافه نمایید. سپس فتوچینی را ریخته و مواد را هم بزنید. تا کاملاً با هم مخلوط شود. کمی صبر کنید تا مواد به جوش آید تا مقداری نرم شوند. سپس صدف‌ها را به قابلمه اضافه کنید.

سبزیجاتی که قبلاً از قابلمه خارج کردیم دوباره داخل قابلمه می‌ریزیم و حدود سه دقیقه زمان لازم داریم تا به جوش آید و در آخر به غذا نمک و فلفل را به میزان دلخواه اضافه کنید. نوش جان کنید.

ادویه ماهی و میگو بهرامن برای طعم‌دار کردن ماهی و میگو

ماهی و میگو غذاهایی هستند که منابع سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند که برای بدن بسیار مفید بوده و همواره مصرف آن توسط پزشکان توصیه شده است. اما بوی زهم آن‌ها موردپسند افراد نیست.

یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود بوی بد این گوشت‌ها برطرف شود و همه بتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. ادویه ماهی و میگوی بهرامن مخصوص این گوشت‌ها تهیه شده است. به خوبی بوی زهم آنها را از بین می‌برد و موجب افزایش عطر و مزه آنها می‌شوند.

بعلاوه این ادویه دارای طبع گرم است که طبع سرد ماهی و میگو را تنظیم و متعادل می‌کند.

ادویه ماهی و میگو بهرامن برای طعم‌دار کردن ماهی و میگو

خواص ادویه ماهی و میگو بهرامن

ادویه ماهی و میگو بهرامن چاشنی خوش عطری است که حاوی گیاهان معطر و پر خاصیتی است و علاوه بر افزایش طعم و مزه غذا، موجب افزایش خاصیت آن نیز می‌شود. در اینجا با برخی از خواص مواد و ادویه‌جات مختلف به‌ کار رفته در ادویه ماهی و میگو بهرامن آشنا می‌شویم:

فلفل سیاه

به‌ طور کلی فلفل سیاه یکی از ادویه های پر خاصیت برای بدن انسان است. این فلفل منبع مهمی برای جذب آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و زینک است.

فلفل قرمز

از مهم‌ترین منابع ویتامین‌ها در سبد غذایی فلفل قرمز است که در افزایش سوخت‌وساز بدن نقش مهمی دارد و باعث افزایش سلامت دستگاه گوارش و قلب می‌شود و خواص ضدمیکروبی دارد.

پودر سیر

ادویه پودر سیر دارای خواص ضدمیکروبی است و همچنین برای کاهش بوی بد گوشت و مرغ و همچنین مزه‌دار کردن غذاها استفاده می‌شود.

پودر گشنیز

گشنیز یکی از سبزی‌های خشک خوش‌عطر و طعم برای تهیه بسیاری از غذاها است. این گیاه علاوه بر عطر بی‌نظیر از خواص بسیاری برخوردار است که به شکل‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پودر گشنیز از طبع سرد و خشک برخوردار است. گشنیز برای سلامت پوست و مو مفید است. همچنین از خواص قابل‌توجهی برای درمان عفونت ادراری و عفونت در مثانه برخوردار است.

پودر دارچین

این گیاه خوشبو و خوش‌عطر سرشار از آنتی‌اکسیدان است. همچنین خواص ضدالتهابی دارد و به کاهش حساسیت کمک می‌کند. همچنین پودر دارچین به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند و یکی از ادویه‌های بسیار مهم در صنعت غذا و دارو است و در سرتاسر دنیا، به شکل‌های مختلف استفاده می‌شود.

مصرف دم‌نوش و چای دارچین، ترکیب دارچین و عسل، عرق دارچین و… راه‌های بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر آن است. این گیاه برای کاهش وزن و کاهش قند خون مفید است. از مهم‌ترین خواص دارچین خاصیت ضد‌سرطانی آن است.

پودر میخک

میخک گیاه خوش‌عطر و طعمی است که دارای اصالت خوبی در میان ادویه‌ها در صنایع غذایی است.

میخک از فواید درمانی و دارویی بسیاری برخوردار است. چوب میخک یک گیاه پرخاصیت است که برای افزایش سلامت بدن و درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است. میخک یک منبع قوی از ویتامین C است. این گیاه از خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی بهره‌مند است.

میخک علاوه بر قابلیت بسیار برای استفاده به‌عنوان ادویه و آشپزی از خواص دارویی بسیاری برخوردار است از جمله درمان سردرد، درمان عفونت و بیماری‌های دهان و دندان، افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن، کمک به کاهش قند خون و کنترل قند خون در افراد دیابتی ، بعلاوه مؤثر در کاهش وزن، کمک به‌سلامت کبد، کمک به‌سلامت دستگاه گوارش، استحکام استخوان‌ها، کمک به پاک‌سازی خون و… اشاره کرد.

مصرف میخک برای درمان سرماخوردگی نیز بسیار مفید است.

ادویه پت بهرامن
خرید ادویه پت بهرامن

پودر زردچوبه

یکی از ادویه‌های پرخاصیت است که موجب افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌های ذهنی باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود. این گیاه طلایی به‌سلامت قلب کمک می‌کند و برای درمان سرطان‌ها و جلوگیری از بروز آن کاربرد دارد.

زردچوبه برای درمان آلزایمر و پیشگیری از بروز آن مفید است و برای کاهش التهاب مؤثر است. همچنین از پودر زردچوبه برای تهیه ماسک برای سلامت پوست استفاده می‌شود. این گیاه با ارزش برای درمان افسردگی بسیار توصیه شده است.

جمع بندی

غذاهای دریایی یکی از مهم‌ترین موارد برای داشتن رژیم غذایی سالم است منبع مهمی برای دریافت انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها است. به بیمارانی که

مصرف غذاهای دریایی برای بسیاری از بیماری‌ها توصیه شده است. مانند داشتن قلبی سالم و حفاظت از بدن در برابر بیماری‌ها گزینه مناسبی است.

اما در کنار تمام نکته‌های مفید درباره غذاهای دریایی باید به عوارض ناشی از مصرف آنها آگاهی داشته و از مصرف بسیاری از ماهی‌ها که دارای جیوه بالا هستند، پرهیز کرد.

همچنین پخت صحیح ماهی‌ها نیز اهمیت بالایی دارد. در زمان طبخ ماهی استفاده از مواد غذایی مناسب و ادویه‌های مناسب می‌تواند بر طعم و مزه‌ی آن‌ها اثرگذار باشد. ماهی‌ بوی نامطبوعی دارد. با استفاده از ادویه های مخصوص می توانید بوی نامطبوع آن را برطرف کنید.

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن