پودر پاپریکا پت بهرامن

خواص ضد پیری پودر پاپریکا

پاپریکا نوعی ادویه با منشایی از کشورهای مجارستان و اسپانیا است که از ترکیب فلفل‌های پودر شده مختلف خشک، تشکیل شده است. پاپریکا دارای طعم کمی تند، عطر و رنگ فوق العاده ای ‌است. استفاده از ادویه پاپریکا در سال‌های اخیر بین مردم جهان بسیار مرسوم شده است.

حتی برخی می‌گویند ادویه پاپریکا مثل نمک و فلفل از ادویه‌های مهم آشپزی است و باید کنار دست آشپزان وجود داشته باشد. از پاپریکا در مجارستان که مهد این ادویه می باشد در غذایی معروف به نام گولاش استفاده می‌کنند. همان طور که گفتیم این ادویه از ترکیب فلفل‌های مختلف تشکیل شده است.

گاهی می‌توان در تهیه پودر پاپریکا از ترکیب تعداد زیادی از انواع فلفل‌ها استفاده کرد. اما بر خلاف تصور عموم که گمان می‌کنند از آن جایی که پاپریکا از ترکیب چند نوع فلفل‌ به وجود می‌آید پس باید دارای مزه بسیار تندی باشد، اما جالب است که بدانید طعم آن ملایم و تنها کمی تند است.

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

از ادویه پاپریکا بیشتر در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

ادویه پاپریکا از چه مواد معدنی و ویتامین‌هایی تشکیل شده است؟

چه عواملی باعث پیری پوست می‌شوند و مصرف ادویه پاپریکا چگونه از پیری جلوگیری میکند؟

طرز تهیه پودر پاپریکا در خانه

پودر پاپریکا پت بهرامن
خرید ادویه پاپریکا پت

پودر پاپریکا پت با آسیاب کردن فلفل دلمه‌ای قرمز خشک شده در شرکت بهرامن تهیه می‌شود. امروزه که ادویه‌ها تقریبا به یک جزء جدا نشدنی از فرهنگ آشپزی تبدیل شده اند، پاپریکا نیز با خواص منحصر به فرد خود به عنوان چهارمین ادویه پرمصرف در جهان معرفی شده است.

پاپریکا حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی است که همین باعث شده به عنوان یک ادویه دارویی شناخته شود. همان طور که گفتیم این ادویه بیشتر مختص کشورهای اسپانیا و مجارستان است. همچنین لغت پاپریکا خود در زبان لاتین به معنای فلفل است.

همان طور که گفته شد پاپریکا دارای طعم و مزه ملایمی است، بنابراین شما می‌توانید به هر اندازه که می‌خواهید از پودر پاپریکا در غذای خود استفاده کنید، بدون این که نگران تند شدن آن باشید. گفتیم که منشاء پاپریکا به مجارستان و اسپانیا بر می‌گردد اما ادویه پاپریکا در این دو کشور دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر می‌باشند.

همان طور که پیش از این گفته شد در مجارستان هشت نوع مختلف ادویه پاپریکا وجود دارد که طبق درجه تندی دسته بندی می‌شوند. اما در اسپانیا این ادویه به روشی متفاوت با مجارستان تهیه می‌شود. در واقع در اسپانیا فلفل‌ها را با دود خشک می‌کنند و از این جهت دارای یک طبقه بندی متفاوت با مجارستان است.

درجه تندی پاپریکا بستگی به مراحل آماده سازی آن دارد. در واقع هرچه دانه‌ها و لایه‌های پوستی و گوشتی بیشتری از فلفل اولیه خشک و پودر شود تندی ادویه نهایی نیز بیشتر خواهد بود. ادویه پاپریکا به طور خاص از فلفل‌های گونه Annum Capsicum تهیه می‌شود.

از ادویه پاپریکا بیشتر در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

پودر پاپریکا، یکی از محصولات شرکت بهرامن به دلیل طعم، عطر و رنگ دلپذیری که به غذاها می‌دهد ادویه بسیار محبوبی در جهان است و از آن در پخت انواع غذاها استفاده می‌شود. گوشت مرغ یکی از غذاهایی است که به وفور از ادویه پاپریکا برای طعم دار کردن آن استفاده می‌شود. علاوه بر مرغ از پاپریکا در آماده سازی انواع خورشت‌های معروف ایرانی مثل خورشت آلو و قورمه سبزی، تخم مرغ و انواع مختلف گوشت‌ها، سوپ و حتی سالاد‌ها استفاده می‌شود.

خواص ادویه پاپریکا

دسته بندی پودر پاپریکا به سه نوع تند، شیرین و دودی

پودر ادویه پاپریکا بر اساس طعمی که دارد به سه دسته تقسیم می‌شود؛ پاپریکای تند که همان طور که از اسم آن مشخص است دارای مزه‌ای تندی است و در تهیه آن بیشتر از فلفل‌های نوع تند و به مقدار زیاد استفاده می‌شود. بنابراین پیش از مصرف این ادویه باید به مزه تند آن توجه کرد و براساس میزان تندی مورد نیاز به غذا اضافه شود. پاپریکای معمولی که دارای طعمی شیرین است و مزه‌ای ملایم به غذا می‌دهد اما به طور کلی تغییر محسوسی در طعم آن ندارد. از این نوع ادویه پاپریکا به خصوص در مجارستان و در تهیه سوپ‌ها و آماده سازی انواع گوشت‌ها بسیار استفاده می‌شود.

نوع سوم پاپریکا نوع دودی آن است که در آن برای این که ادویه طعم و عطر دودی داشته باشد، روی آتش دودی شده، خشک و در نهایت پودر و بسته بندی می‌شود. با افزودن این نوع ادویه پاپریکا به غذا، غذا طعم دودی و کبابی به خود می‌گیرد.

ادویه پاپریکا از چه مواد معدنی و ویتامین‌هایی تشکیل شده است؟

از آن جایی که ادویه پاپریکا از مخلوط فلفل‌های مختلف تشکیل شده است بنابراین می‌توان گفت این ادویه دارای خواص مشترک با فلفل است.

همان طور که قبلا نیز گفتیم پاپریکا به عنوان یک ادویه دارویی و بسیار پرمصرف در جهان شناخته می‌شود. پاپریکا دارای ویتامین‌ها و عناصر معدنی مختلفی است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:


• ویتامین B6: این ویتامین که به نام پیرودوکسین نیز شناخته می‌شود ویتامینی است که باعث رساندن اکسیژن کافی به همه قسمت‌های بدن می‌شود.

همچنین مواد سمی موجود در بدن را با خواص آنتی اکسیدانی خود از بین می‌برد و با تقویت سیستم ایمنی، سلامت بدن را تضمین می‌کند. این ویتامین آرامش سیستم ایمنی را موجب می‌شود و عوارض مربوط به بیماری افسردگی را کاهش می‌دهد.

کمبود این ویتامین نیز می‌تواند باعث آشفتگی خلق و خو، کاهش تمرکز و ضعیف شدن قدرت دفاعی بدن شود. بنابراین با مصرف پاپریکا می‌توانید به میزان مناسبی از ویتامین B6 دست پیدا کنید.
• ویتامین C: پاپریکا به میزان زیادی حاوی ویتامین C می‌باشد. این ویتامین نیز مانند B6 دارای نقش آنتی اکسیدانی است که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد حاصل از متابولیسم، بدن را از سموم خطرناک پاک می‌کند.

این ویتامین احتمال ابتلاء به بیماری نقرس را در افراد مستعد کاهش می‌دهد و موجب افزایش جذب آهن در بدن می‌شود.

علاوه بر آن یکی از خواص معروف ویتامین C نقش ضد ویروسی آن در جلوگیری و درمان بیماری‌هایی مثل آنفولانزا است. بنابراین یکی از علائم کاهش ویتامین C در بدن مبتلا شدن زیاد به بیماری‌هایی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی است.

ویتامین C در نهایت با تحریک کلاژن سازی باعث کاهش چین و چروک پوست و به تاخیر انداختن روند پیری می‌شود. همچنین کلاژن پروتئینی است که در ساخت تاندون‌ها و رباط‌های مفاصل و عروق خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشاهده فروشگاه بهرامن
 فروشگاه بهرامن


• بتاکاروتن و ویتامین A: ویتامین A یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که نقش مهمی در سلامت و شادابی پوست، مو و ناخن ایفا می‌کند. ویتامین A دارای دو نوع است؛ کارتنوئیدها با منشاء گیاهی و رتینوئیدها با منشاء جانوری و حیوانی.

پاپریکا حاوی مقادیر زیادی از بتاکاروتن که نوعی کارتنوئید است، می‌باشد. بتاکاروتن پس از مصرف و وارد شدن به بدن، به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ویتامین باعث التیام خشکی پوست و مو می‌شود، چین و چروک‌های آن را کاهش می‌دهد و نیز مانند سایر ویتامین‌ها دارای خواص آنتی اکسیدانی می‌باشد. همچنین ویتامین A دارای خواص تقویت کننده قوه بینایی است.
• ویتامین E: ویتامین E در بدن دارای نقش‌های متنوعی است. یکی از این نقش‌ها مانند سایر ویتامین‌ها پاکسازی بدن از سموم حاصل از متابولیسم و برخورد بدن با اشعه‌های ماوراء بنفش است. این خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E به جلوگیری از سرطان نیز کمک می‌کند.

ویتامین E باعث گشاد شدن رگ‌ها می‌شود و این گونه از ایجاد لخته خون در آن‌ها جلوگیری و باعث کاهش فشار خون می‌شود. ویتامین E برای تاثیرات خود در سلامت پوست و مو بسیار مشهور است.

این ویتامین با افزایش سرعت ترمیم سلول‌های پوستی باعث جلوگیری از خشک شدن پوست که عامل اصلی پیر شدن است می‌شود. همچنین عوارض حاصل از آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد.
علاوه بر ویتامین‌های ذکر شده، پاپریکا همچنین حاوی مواد و عناصر معدنی زیادی می‌باشد. از جمله این عناصر می‌توان به سدیم Na، کلسیم Ca، آهن Fe و منیزیم Mg اشاره کرد که همه دارای نقش‌های حیاتی‌ در بدن هستند.

برای مثال، کلسیم Ca ماده اصلی سازنده استخوان‌ها است که کمبود آن باعث پوکی و نرمی استخوان‌ها و انواع بیماری‌های اسکلتی می‌شود.
منیزیم Mg نقش مهمی در تنظیم عملکردهای مختلف و حیاتی بدن دارد. برای مثال، بدن برای ساخت پروتئین، اسید نوکلوئیک و استخوان از منیزیم Mg استفاده می‌کند. عنصر منیزیم Mg همچنین باعث کنترل قند و فشار خون در بدن می‌شود.


آهن Fe برای ساخت گلبول‌های قرمز ضروری است. هموگلوبین و میوگلوبین که پروتئین‌های سازنده گلبول‌های قرمز می‌باشند در ساختار خود از اتم‌های آهن Fe استفاده می‌کنند. همچنین آهن Fe در ساختار برخی از هورمون‌ها نیز مشارکت دارد.


سدیم Na به عنوان یک الکترولیت در بدن عمل می‌کند و باعث تنظیم انقباضات ماهیچه‌ای و فشار اسمزی در مایع خارج سلولی می‌شود. همچنین مقدار کافی سدیم Na در بدن برای عملکرد صحیح سیستم عصبی ضروری است.
یکی دیگر از مواد موجود در فلفل پاپریکا کپسایسین است.

این ماده غذایی فاقد کالری و دارای خواص شگفت انگیزی است. کپسایسین باعث کاهش درد و التهاب به خصوص دردهای عضلانی و آرتروز می‌شود. همچنین به عنوان یک افزایش دهنده متابولیسم، مصرف مداوم کپسایسین باعث کاهش وزن می‌شود.

کپسایسین موجود در فلفل قرمز پاپریکا باعث انبساط و شل شدن رگ‌های خونی و کاهش فشار خون می‌شود. کپسایسین همچنین به عنوان یک محافظت کننده پوست باعث کاهش التهابات پوستی حاصل از بیماری پسوریازیس می‌شود.

علاوه بر آن این ماده باعث آپوپتوز (مرگ) سلول‌های سرطانی به خصوص سرطان پستان و پروستات می‌شود و از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. در نهایت کپسایسین با تقویت سیستم گوارشی باعث تسریع و بهبود هضم غذا می‌شود.

خواص و مزایای ادویه پاپریکا

چه عواملی باعث پیری پوست می‌شوند و مصرف ادویه پاپریکا چگونه از پیری جلوگیری میکند؟

خشکی پوست یکی از عواملی است که باعث ایجاد چین و چروک می‌شود. اما به جز خشکی دیگر چه عواملی این شیارهای دائمی را در پوست ایجاد می‌کنند؟
با افزایش سن به تدریج پوست کلاژن سازی خود را کاهش می‌دهد و بنابراین از انعطاف پوست کم شده و شکننده می‌شود. در این زمان اولین چین‌ها روی پوست آشکار می‌شوند. همچنین با افزایش سن، چربی‌ که پوست به طور طبیعی تولید می‌کند کاهش می‌یابد و پوست خشک می‌شود.

علاوه بر آن قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش به ویژه در افراد با پوست روشن یکی از علل اصلی ایجاد چین و چروک پوستی است. چرا که نور خورشید به طور مستقیم کلاژن و الیاف الاستیک پوست را از بین می‌برد.

مصرف دخانیات نیز از جمله عواملی است که خون و اکسیژن رسانی به پوست را کاهش می‌دهد و باعث پیری زودرس آن می‌شود. تمامی مواردی که ذکر شد رفته رفته موجب ایجاد چروک‌هایی روی پوست می‌شوند. جلوگیری از ایجاد این چروک‌ها به طور کامل و دائمی امکان پذیر نمی‌باشد اما می‌توان با رعایت مواردی مثل ورزش کردن و داشتن تغذیه و سبک زندگی سالم این روند را به تاخیر انداخت.
یکی از فواید مصرف پودر پاپریکا به تعویق انداختن روند پیری است. چرا که ادویه پاپریکا دارای مقادیر زیادی از بتاکاروتن می‌باشد. همان طور که پیش تر گفتیم بتاکاروتن که از دسته کاروتنوئیدها است در بدن به ویتامین A تبدیل می‌گردد. این ویتامین در سلامت پوست، مو و ناخن تاثیر شگرفی دارد. ویتامین A باعث تحریک تولید چربی در پوست می‌شود و از خشکی آن که عامل اصلی ایجاد چین و چروک است جلوگیری می‌کند.

سایر خواص پودر پاپریکا

از جمله سایر خواص ادویه پاپریکا برای بدن می‌توان به خواص و فواید آن در زیبایی اشاره کرد. برای مثال ادویه پاپریکا با داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان در سلامت و درخشندگی پوست و مو نقش مهمی ایفا می‌کند.

مس و ویتامین E موجود در پاپریکا باعث افزایش استحکام و حفظ ناخن‌ها می‌شود. پاپریکا باعث افزایش متابولیسم و انرژی بدن می‌شود و به هضم غذا کمک می‌کند. هم چنین ویتامین A موجود در پاپریکا باعث افزایش قدرت بینایی و سلامت چشم‌ها می‌شود.

طرز تهیه پودر پاپریکا در خانه

در صورت عدم دسترسی به ادویه پاپریکا شما می‌توانید با پودر و آسیاب کردن چندین نوع فلفل خشک شده این ادویه را در خانه تهیه کنید. 

ادویه پت بهرامن
خرید ادویه پت بهرامن

جمع بندی:

همان طور که در این مقاله خواندیم، پاپریکا ادویه‌ای با منشا مجارستانی و اسپانیایی است که از پودر شدن انواع مختلفی از فلفل‌های بسیار تند ایجاد می‌شود. این ادویه در انواع مختلف طعم‌های معمولی تا بسیار تند آماده می شود که هرکس مطابق با ذائقه خود باید ادویه پاپریکا مناسب را انتخاب کند.

همچنین در مورد خواص گوناگون پاپریکا صحبت کردیم که به علت وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف نقش مهمی در تامین مواد ضروری بدن و حفظ سلامت آن ایفا می‌کند.

از مهم ترین خواص پاپریکا به تعویق انداختن پیری بوده که با تحریک کلاژن سازی در پوست باعث جلوگیری از ایجاد چین و چروک‌های پوستی و افزایش سرعت ترمیم آن می‌شود. بنابراین گنجاندن پودر پاپریکا در سفره غذایی و آشپزی یک انتخاب هوشمندانه محسوب می‌شود.

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن