خواص دمنوش زعفران و دارچین

خواص دمنوش زعفران و دارچین برای پریودی

درد پریودی یکی از مشکلات و دردهای اصلی هر خانم در زندگی وی است که در حال حاضر می‌توان به کمک روش‌های مختلف و بسیاری ازجمله انواع دمنوش آن را تسکین بخشید. دمنوش زعفران و دارچین یکی از بهترین و موثرترین دمنوش‌های قاعدگی است که طعم بسیار فوق‌العاده‌ای نیز برخوردار است.

فهرست مطالب:

(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

خواص دمنوش زعفران و دارچین
روش‌های کاهش دردهای قاعدگی
خواص دمنوش زعفران و دارچین برای پریودی
طرز تهیه دمنوش زعفران و دارچین

درد پریودی یکی از مشکلات و دردهای اصلی هر خانم در زندگی وی است که در حال حاضر می‌توان به کمک روش‌های مختلف و بسیاری ازجمله انواع دمنوش آن را تسکین بخشید. دمنوش زعفران و دارچین یکی از بهترین و موثرترین دمنوش‌های قاعدگی است که طعم بسیار فوق‌العاده‌ای نیز برخوردار است.

در ادامه به بررسی کامل خواص دمنوش زعفران و دارچین بر روی پریودی می‌پردازیم و چگونگی تهیه آن را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

مشاهده فروشگاه بهرامن
فروشگاه بهرامن

دردهای قاعدگی

ترشح هورمون پروستاگلاندین در دوران قاعدگی منجر به انقباضات ماهیچه‌ای در رحم می‌شود که این امر درد و انقباضات بسیاری در رحم ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است که بطور طبیعی همزمان با خونریزی، درد پریودی آغاز می‌شود. اما در برخی از خانم‌ها این درد از چندین روز قبل ایجاد می‌شود که بطورمعمول به دلیل سندروم پیش از قاعدگی رخ می‌دهد.

خوب است بدانید که بدترین درد قاعدگی ۴۸ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد و در روز سوم و چهارم به دلیل افزایش سطح هورمون‌ها کم تر می شود. اما به راستی درد قاعدگی به چه دلیل ایجاد می‌شود؟ این نکته را در نظر داشته باشید که سلول‌های اندومتریال یا همان سلول‌های جداره رحم در طول قاعدگی به تدریج می‌شکنند و مقدار بسیار زیادی پروستوگلاندین التهابی آزاد می‌کنند.

حال این موادشیمیایی رگ‌های خونی داخل رحم را منقبض می‌کنند و به این ترتیب موجب انقباض لایه عضلانی و درنهایت دردهای وحشتناک می‌شوند. در حال حاضر روش‌های مختلف و بسیاری جهت تسکین این دردها وجود دارد که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به مصرف انواع دمنوش، ورزش، پرهیز غذایی و… اشاره کرد. خواص دمنوش زعفران و دارچین بر روی قاعدگی بر همگان آشکار است. در ادامه این دمنوش را بطورکامل بررسی می‌کنیم.

خواص دمنوش زعفران و دارچین

همانطور که می‌دانید زعفران یکی از اصلی‌ترین و محبوب‌ترین چاشنی‌ها است که در حال حاضر در تهیه انواع دمنوش به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دمنوش زعفران و دارچین از طریق مقابله با ویروس و باکتری‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی و درمان سرماخوردگی می‌شود. این دمنوش در بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز نقش دارد و مشکلات معده و اشتها را تا حد بسیار زیادی بهبود می‌بخشد.
از دیگر خواص دمنوش زعفران و دارچین می‌توان به خاصیت شادی‌آور، ضدافسردگی‌، تقویت بدن، افزایش گلبول‌های قرمز، بهبود گردش خون، افزایش ادرار، پاکسازی و سم‌زدایی کلیه‌ها، درمان سنگ کلیه، درمان سرطان، پیشگیری از آلزایمر، تقویت حافظه و… اشاره کرد.

البته لازم به ذکر است که اصلی‌ترین و مهم‌ترین خواص دمنوش زعفران و دارچین تسکین درد و علائم قاعدگی است. در ادامه خواص دمنوش زعفران و دارچین را بطورکامل بیان می‌کنیم.

1-درمان افسردگی و ایجاد نشاط زعفران

از طریق تنظیم تولید و ترشح سروتونین علائم و عوارض افسردگی را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. این نکته را در نظر داشته باشید که سروتونین یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین انتقال‌دهنده‌های عصبی موجود در بدن است که نقش بسیار مهمی در کنترل و بهبود افسردگی دارد. این گیاه درست همانند داروهای شیمیایی افسردگی ازجمله فلوکستین عمل می‌کند اما با این تفاوت که هیچ عوارض جانبی ندارد.

البته جالب است بدانید که زعفران علاوه بر اینکه هیچ عوارض جانبی ندارد عوارض ناشی‌شده از دیگر داروهای شیمیایی را نیز به خوبی بهبود می‌بخشد. لازم به ذکر است که یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عوارض داروهای شیمیایی اختلالات جنسی است. زعفران این اختلال را تا حد بسیار زیادی بهبود می‌بخشد.

2-کاهش اضطراب و ایجاد آرامش

همانطور که بدون شک می‌دانید یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل ایجاد استرس در افراد آنتی‌اکسیدان‌ها و استرس‌های محیطی هستند. زعفران با طبع گرم و زنده خود مکانیسم‌های عصبی را تنظیم می‌کند و از این طریق موجب بهبود عملکرد اعصاب و درنهایت کاهش اضطراب و ایجاد آرامش می‌شود.

3-درمان سرماخوردگی

خواص دمنوش زعفران و دارچین در درمان سرماخوردگی بسیار شناخته‌شده است. این دمنوش با ویتامین ث بسیار بالای خود موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی می‌شود.

4-تقویت سلامت قلب

زعفران با آنتی‌اکسیدان‌های بسیار خود رادیکال‌های آزاد موجود در محیط را به خوبی خنثی می‌کند و به ابن ترتیب موجب تضمین سلامت قلب و عروق می‌شود. البته دارچین موجود در دمنوش زعفران و دارچین نیز می‌تواند موجب تقویت سلامت قلب شود.

5-خاصیت ضدسرطانی

رادیکال‌های آزاد یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل ایجاد سرطان در بدن هستند. این رادیکال‌ها تمایل بسیاری به آسیب و اکسیدکردن هرچیزی دارند که در دسترسشان است. دمنوش زعفران و دارچین از طریق نابودسازی رادیکال‌های آزاد موجود در بدن از بروز سرطان به خوبی جلوگیری می‌کنند.

6-تقویت قدرت ذهنی

مطابق با مطالعات و کارآزمایی‌های بالینی زعفران توانایی هوشیاری و ذهنی را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد و از مغز به خوبی محافظت می‌کند. لازم به ذکر است که موادمعدنی و ترکیبات موثر موجود در زعفران ازجمله کروسین و سافرانال موجب بهبود عملکردهای مغزی می‌شوند. این ترکیبات می‌توانند از اختلالات مختلف عصبی ازجمله پارکینسون به خوبی جلوگیری نمایند.

7-افزایش انرژی بدن

یکی‌دیگر از خواص دمنوش زعفران و دارچین بهبود متابولیسم بدن در رابطه با چربی و گلوکز است. زعفران موجود در این دمنوش از طریق کاهش سوخت‌وساز چربی دریافتی از طریق غذا، منجر به بهینه‌سازی گلوکز خواهد شد.

8-خوابی راحت و آسوده

دمنوش زعفران و دارچین می‌تواند همانند یک قرص خواب‌آور عمل کند و کیفیت خواب را افزایش دهد که این امر درنهایت خوابی راحت و آسوده ای برای افراد به همراه خواهد داشت. اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید پیشنهاد ما به شما این است که تا حد امکان از داروهای شیمیایی استفاده نکنید.

خواص دمنوش زعفران و دارچین

9-بهبود تنگی نفس

خواص دمنوش زعفران و دارچین تنها به موارد ذکرشده خلاصه نمی‌شود. این گیاه به دلیل آلرژن بسیار کم خود موجب تقویت سیستم تنفسی بدن و بهبود آسم می‌شود. اگر به تنگی نفس دچار هستید حتماً از این دمنوش استفاده نمایید تا به این ترتیب تأثیرات فوق‌العاده آن را مشاهده نمایید.

10کاهش عوارض و اختلالات قاعدگی

همانطور که گفتیم یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین خواص دمنوش زعفران و دارچین کاهش عوارض و اختلالات قاعدگی است. این دمنوش می‌تواند بی‌نظمی قاعدگی یا سندروم پیش از قاعدگی را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشد.
شایان ذکر است که زعفران موجود در دمنوش زعفران و دارچین می‌تواند منجر به تحریک قاعدگی و ایجاد نظم در قاعدگی شود. البته جالب است بدانید که مصرف زعفران بصورت دوره‌ای می‌تواند سندروم پیش از قاعدگی را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد.

11_خواص برای معده

دمنوش زعفران و دارچین ناراحتی‌های معده و نفخ بیش از حد شکم را به خوبی کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که زعفران با ذات آرام بخشی و ضدالتهابی خود می‌تواند التهابات معده را به خوبی بهبود بخشد.

12-تأثیر بر روی استخوان

یکی‌دیگر از خواص دمنوش زعفران و دارچین تأثیر آن بر روی استخوان است. زعفران موجود در این دمنوش جذب کلسیم در دستگاه گوارش را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد و به این ترتیب از اختلالاتی نظیر؛ پوکی استخوان، نرمی استخوان و… به خوبی جلوگیری می‌کند.

13-تقویت گردش خون زعفران

با آهن بسیار بالای خود می‌تواند منجر به افزایش تولید گلبول‌های قرمز و افزایش میزان هماتوکریت و هموگلوبین خون شود. شایان ذکر است که با افزایش تعداد سلول‌های خونی توان اکسیژن‌رسانی بافتی نیز تا حد بسیار زیادی افزایش می‌یابد که درنهایت این امر، گردش خون تقویت می‌شود.

14-درمان روماتیسم

روماتیسم نوعی درد مفصلی است که تمام استخوان‌ها و مفاصل بدن را درگیر خود می‌کند. لازم به ذکر است که در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. اما به کمک برخی روش‌ها ازجمله استفاده از دمنوش زعفران و دارچین می‌توان این درد را به خوبی کنترل کرد.

15-جلوگیری از آلزایمر

یکی‌دیگر از خواص دمنوش زعفران و دارچین، بهبود حافظه و کنترل و درمان بیماری‌هایی نظیر؛ فراموشی، پارکینسون، آلزایمر خفیف، آلزایمر متوسط و دیگر بیماری‌های مشابه است. بطورکلی پیشنهاد ما به شما این است که جهت جلوگیری از افول عقل و ذهن در دوران پیری مصرف دمنوش زعفران و دارچین را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

مزایای مصرف دمنوش دارچین و زعفران

16-جلوگیری از بیماری‌های گوارشی

دمنوش زعفران و دارچین با طبع گرم و خشک خود سردی‌های بدن را به خوبی جبران می‌کند و به این ترتیب موجب بهبود بیماری‌هایی نظیر؛ بزرگ‌شدن کبد، آسیب‌های کلیوی و بیماری‌های گوارشی می‌شود.

17-خواص ضدالتهابی

دمنوش زعفران و دارچین از طریق مبارزه با عفونت‌ و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده موجب بهبود التهاب می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که التهاب به خودی خود خطرناک نیست اما زمانی که التهاب مزمن شود و علیه بافت‌های خود بدن عمل کند بسیار خطرناک و مشکل‌ساز خواهد شد.

18-کاهش قندخون و بهبود خواص ضددیابتی

دارچین موجود در دمنوش زعفران و دارچین می‌تواند موجب کاهش مقاومت به انسولین شود و به این ترتیب قند خون را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. البته زعفران موجود در این نوع دمنوش نیز در کاهش قندخون بسیار موثر است.

19-مدیریت و کنترل وزن

یکی‌دیگر از خواص دمنوش زعفران و دارچین تنظیم کلسترول و متابولیزه‌کردن کربوهیدرات‌ها است که این امر منجر به سوزاندن چربی‌ها و کاهش طبیعی وزن می‌شود. مصرف منظم و مداوم دمنوش زعفران و دارچین از افزایش وزن بیش از حد به خوبی جلوگیری می‌کند. به همین جهت پیشنهاد ما به شما این است که مصرف این دمنوش را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

20- افزایش میل جنسی

مصرف منظم و کنترل‌شده دمنوش دارچین و زعفران می‌تواند میل جنسی را در زنان و مردان تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. این دمنوش درست به اندازه دارو‌های شیمیایی این اختلال اثربخش است اما با این تفاوت که عوارض جانبی چندانی به همراه ندارد و به افراد آسیب نمی‌رساند.

21-جلوگیری از پیرچشمی و بهبود بینایی

مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده مصرف منظم زعفران لایه‌ی محافظتی در چشم ایجاد می‌کند که می‌تواند تأثیرات مخرب نور مستقیم خورشید را بگیرد. البته این گیاه با موادمعدنی و ویتامین‌های مختلف خود بیماری‌های چشمی را نیز بهبود می‌بخشد و به این ترتیب موجب بهبود بینایی می‌شود.

22-پوست شفاف

زعفران موجود در دمنوش زعفران و دارچین به دلیل کارتنوئیدها، فلاونوئیدها و دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها در احیا و حفظ کلاژن پوستی نقش موثری ایفا می‌کند و به این ترتیب موجب سلامت و شفافیت پوست می‌شود.

شایان ذکر است که کلاژن پوستی تحت تأثیر آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر عوامل آسیب‌زای محیطی نظیر؛ نور خورشید و امواج مخرب محیطی آسیب می‌بیند و با گذشت زمان بطورکامل از بین می‌روند.‌

روش‌های کاهش دردهای قاعدگی

همانطور که گفتیم دردهای قاعدگی در برخی افراد بسیار شدید است و بر زندگی آن‌ها می‌تواند اثرگذار باشد. علاوه بر مصرف دمنوش زعفران و دارچین می‌توان از روش‌های دیگر نیز جهت تسکین و بهبود دردهای قاعدگی بهره گرفت. بطورکلی اصلی‌ترین و مهم‌ترین روش‌های کاهش دردهای قاعدگی عبارتند از:

ورزش

انجام حرکات کششی و ورزش‌هایی نظیر؛ یوگا و پیلاتس در دوران قاعدگی می‌تواند گردش خون در بدن را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد و از طریق تأثیر در هورمون موجب تأثیر در خلق‌وخو و درنهایت کاهش دردهای قاعدگی شود. شایان ذکر است که ورزش در دوران قاعدگی باید به اندازه توان انجام گیرد. چراکه در غیر اینصورت درد شدیدتر خواهد شد.

کنترل رژیم غذایی

کنترل رژیم غذایی یکی از موثرترین و بهترین روش‌های کاهش دردهای قاعدگی است. برای این امر پیشنهاد ما به شما این است که از مصرف زیاد شکر پرهیز نمایید. غذاهای چرب را در رژیم غذایی خود تا حد امکان کاهش دهید و آب به مقدار زیاد بنوشید.

از ماساژ استفاده نمایید

ماساژ موجب افزایش گردش خون و کنترل درد و کاهش زمان خونریزی می‌شود. به همین جهت پیشنهاد ما به شما این است که در این دوران حتماً از ماساژ کمک گیرید.

گرمادرمانی

گرمادرمانی یکی‌دیگر از روش‌های درمان و کنترل درد قاعدگی است. برای این امر شما می‌توانید دوش آب گرم بگیرید یا اینکه از کیسه‌ی آب گرم یا حوله گرم بر روی شکم و کمر خود بهره گیرید.

کاهش مصرف کافئین

مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده کافئین التهاب را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است که افزایش التهاب در دوران قاعدگی درد را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. پیشنهاد ما به شما این است که جهت کاهش این درد چند روز پیش از پریود و تا زمان اتمام پریود مصرف کافئین را کاهش دهید. این نکته را فراموش نکنید که در حال حاضر کافئین در شکل‌های مختلف نظیر؛ قهوه، چای، نوشابه، شکلات و… قابل مصرف است.

خواب کافی

علاوه بر مصرف دمنوش زعفران و دارچین، خواب کافی نیز می‌تواند علائم قاعدگی را به خوبی تسکین دهد. برای بهبود کیفیت خواب هرشب در یک زمان معین به تخت خواب بروید و روتین شبانه‌ای برای خود ایجاد نمایید. البته همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین خواص دمنوش زعفران و دارچین افزایش کیفیت خواب است.

مصرف داروهای مسکن

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی یکی از آشناترین و محبوب‌ترین داروهای تسکین دردهای پریودی است. از محبوب‌ترین و موثرترین این داروها می‌توان به ایبوپروفن، ناپروکسن و… اشاره کرد. شایان ذکر است که این داروها را می‌توان به سادگی بدون نسخه تهیه کرد و نیاز به مراجعه به پزشک نمی‌باشد.

انواع دمنوش بهرامن
خرید انواع دمنوش بهرامن

خواص دمنوش زعفران و دارچین برای پریودی

همانطور که گفتیم دمنوش زعفران و دارچین در تسکین دردهای پریودی تأثیر بسیاری دارد. این دمنوش با موادمعدنی و ترکیبات موثر خود این دردها را به خوبی تسکین می‌دهد.

جالب است بدانید که مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده مصرف منظم دمنوش زعفران و دارچین می‌تواند شدت دردهای این دوران را به خوبی کاهش دهد. داروین و زعفران موجود در این دمنوش خلق‌وخو دوران قاعدگی را نیز به خوبی بهبود می‌بخشند.

طرز تهیه دمنوش زعفران و دارچین

برای تهیه دمنوش زعفران و دارچین تنها کافی است که مقداری دارچین و زعفران در قوری چینی بریزید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد و سپس میل نمایید. لازم به ذکر است که اگر شما تمایل داشته باشید می‌توانید این دمنوش را به همراه هل نیز میل نمایید. هل طعم بسیار خوب و دلچسبی به این دمنوش می‌دهد.
مصرف دمنوش زعفران و دارچین در دوران قاعدگی می‌تواند خطرناک باشد یا خیر؟

بطورکلی می‌توان گفت که اگر دمنوش زعفران و دارچین به اندازه مصرف شود تحت هیچ شرایطی خطرناک نخواهد بود و آسیبی به افراد نمی‌رساند. اما این نکته را فراموش نکنید که زیاده‌روی در مصرف هرچیزی آسیب‌رسان است. دمنوش زعفران و دارچین نیز از این قاعده مستثنی نیست و مصرف بیش از حد آن می‌تواند مشکلات بسیاری در افراد ایجاد کند. البته اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتماً پیش از مصرف این دمنوش با پزشک خود مشورت نمایید تا به این ترتیب تداخل دارویی به شما آسیب نرساند.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی خواص دمنوش زعفران و دارچین پرداختیم. همانطور که گفتیم درد پریودی یکی از مشکلات و دردهای اصلی هر خانم در زندگی وی است که در حال حاضر می‌توان به کمک روش‌های مختلف و بسیاری ازجمله انواع دمنوش ها آن را تسکین بخشید.

دمنوش زعفران و دارچین یکی از بهترین و موثرترین دمنوش‌های قاعدگی است که طعم بسیار فوق‌العاده‌ای نیز دارد. البته خواص دمنوش زعفران و دارچین تنها به موارد فوق خلاصه نمی‌شود و این دمنوش فوایدی نظیر؛ درمان افسردگی و ایجاد نشاط، کاهش اضطراب و ایجاد آرامش، درمان سرماخوردگی، تقویت سلامت قلب، خاصیت ضدسرطانی، بهبود تنگی نفس و… نیز دارد.

همانطور که درنهایت گفتیم مصرف دمنوش زعفران و دارچین تنها روش کاهش و تسکین دردهای قاعدگی نیست و شما می‌توانید از روش‌های دیگر نظیر؛ ورزش، کنترل رژیم درمانی، گرمادرمانی و… کمک گیرید.

واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن